Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Ján H.Blicha

Krátky opis
Výstava rozpovie život významného architekta, urbanistu a dizajnéra Jána H.Blichu. Priblíži vám jeho tvorbu, ale aj kontext doby, v ktorej žil a pracoval. Bude rozšírená o interaktívnu zónu, kde sa divák bude môcť priamo zapojiť do tvorivého procesu. Súčasť výstavy bude aj vzdelávacia zóna so zaujímavými slovensko-zahraničnými publikáciami. Aktuálne informácie nájdete: http://bit.ly/janhblicha Ukážky z autorovej tvorby nájdete: http://bit.ly/janhblicha Web: http://jan-h-blicha.s
Fotogaléria
Názov podujatia
Ján H.Blicha

Miesto konania / kraj
Trenčín / Trenčín

Termín konania
10.05.2018 - 24.06.2018

Popis projektu

Hlavným zámerom výstavy je predstaviť tvorbu architekta Jána H. Blichu v meste, kde hlavnú časť svojho profesného života tvoril a kde tiež existuje najviac jeho realizácii. Ján H. Blicha sa narodil v r. 1939 na východnej časti Slovenska v obci Jasenov. Už počas štúdia na Strednej priemyselnej škole drevárskej v Prešove získaval vzdelanie smerujúce k štúdiu na Stavebnej fakulte Slovenskej vysokej školy technickej (dnešnej FA-STU BA), ktorú ukončil v r. 1966. Tu na neho priamo vplývali vtedajšie osobnosti architektúry a urbanizmu ako Vladimír Karfík, Emanuel Hruška, Ján Svetlík či Jan Emil Koula. Okrem toho tu spoznal Tatianu, s ktorou sa tiež v r. 1966 vzali a následne spoločne presťahovali do Trenčína.

Pracovať pre mesto Trenčín začal v roku 1967 na Útvare územného plánovania a architektúry MsNV. Situácia po roku 1968 viedla k zmenám v režime, postupne vyústila k obdobiu známej normalizácie, no zároveň ponúkala nové pracovné príležitosti. Neskôr v roku 1974 začal pracovať pre Stavoprojekt Trnava, ktorý v tomto roku založil vysunuté pracovisko v Trenčíne. Tu dostal možnosť pôsobiť ako vedúci jedného z ateliérov a zotrval tu až do jeho ukončenia v r. 1989. Okrem príležitostí, ktoré mu ponúkal tento ateliér, hľadal tiež priestor na realizáciu na pôde vtedajšieho Zväzu slovenských architektov (ZSA) či prostredníctvom Slovenského fondu výtvarných umelcov(SFVU).Približne rok po Nežnej revolúcii si s manželkou Tatianou založili vlastnú firmu Proarch, kde pracovala neskôr aj ich dcéra Adriana.


Výstava bude pozostávať z troch hlavných častí. Jednou je spomínané predstavenie tvorby architekta, druhou je interaktívna časť a treťou je vzdelávanie diváka o témach priamo súvisiacich s výstavou, ako sú napr.: - urbanizmus a vývoj miest - osobnosti generácie architektov - procesy, formy a témy v urbanizme, architektúre, sochárstve a v dizajne. 

Hlavnou myšlienkou druhej časti výstavy je poznávanie architektúry prostredníctvom hry. Kocky, ktoré sa tu nachádzajú, sú inšpirované princípmi Jánovej tvorby a jeho snahou narušenia strohého hranatého tvaroslovia. Vtomto prípade je tvar kocky narušený jednoduchými kruhovými výrezmi, ktoré na seba môžu vzájomne nadväzovať. Materiálovo odkazujú na betón, ten najpoužívanejší a základný materiál doby. Vtomto prípade je zamenený za molitan, pričom ale vizuálne stále pripomína betónové tvárnice. Kompozícia symbolizuje výstavbu prefabrikovaných častí panelákov, ktoré je možné, ba priam žiaduce presúvať, čím vzniká možnosť interagovať vzájomne s prostredím galérie a jej komponentami, kockami. Tak ako v detstve sme sa často hrávali s rôznymi stavebnicami, kockami, legom a mnohými inými sa v tomto prípade môžeme ocitnúť priamo v jej vnútri, zažívať ju.

V tretej miestnosti sa nachádzajú kompletné kópie spolu štyroch časopisov. Dajú sa tu vidieť všetky tri čísla časopisu ÚÚPA (tvorené pod hlavičkou Útvaru územného plánovania a architektúry), ktoré Ján redakčne kompletizoval a tiež graficky upravoval, a to konkrétne z rokov 1970 (ÚÚPA 70), 1971 (ÚÚPA71) a 1972 (OÚPA72). V kontraste k nemu je tu francúzsky časopis L’Architecture d’Aujourd’hui z roku 1969 venovaný architektovi Louis I. Kahnovi, ktorý pochádza z Jánovho vlastného archívu. Z časopisov sú zväčšené vybrané úryvky, pričom jeden z nich pochádza z ÚÚPA z roku 1971a zámerne zvýrazňuje ťažkopádnosť, silnú politickú dogmu a nezmyselnosť doby, v ktorej vznikol. Ten druhý je voľný, ba až poetický autorský text Louisa I. Kahna o architekonickej tvorbe, ktorý bol publikovaný v spomínanom francúzskom časopise.  

Dôležitou súčasťou výstavy (a miestnosti č.3) bude aj rozprávanie Jánovej manželky, životnej lásky a spolupracovníčky Tatiany. Tatiana Blichová bola jednoznačne najdôležitejšou osobou Jánovom živote. Sprevádzala ho životom už od študentských čias až do konca jeho života. Rovnako s ním tiež spolupracovala na mnohých realizáciach, či už počas jeho práce pre Stavoprojekt, kedy mohli spoločne pracovať na vedľajších projektoch, alebo tiež neskôr pčas ich pôsobenia v spoločnom ateliéri ProArch. Jej rozrpávanie je zachytené na nahrávke a bude premietané v miestnosti č.3. 

Názov prímateľa
Lucia Mlynčeková

Celkový rozpočet:
3 250,00 €

Výška podpory:
3 000,00 €