Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Dizajn drevených vychádzkových palíc
Drevené vychádzkové palice sú buď remeselné objekty vyrobené výhradne ručne, rezbárskym spôsobom z polotovarov nájdených v prírode alebo vyrobené manufaktúrne, väčšinou v malých firmách venujúcich sa drevovýrobe. Tieto drevené produkty, ktoré patria často k osobnej výbave človeka a často ho aj charakterizujú si dlhodobo všímam na výstavách, v katalógoch, knihách aj v časopisoch, pričom málokedy natrafím na riešenie, ktoré by vyhovovalo mojej predstave o dizajne tohto typu produktu. Mám pritom na mysli palice skôr ako doplnok k výbave človeka na turistiku alebo chôdzu najmä v exteriéri, nie ako špeciálnu zdravotnú pomôcku ani ako pomôcku pre športovú turistiku (nordic walking). Aj keď je nutné poznamenať, že existuje množstvo zdravotných hendikepov ľudí najmä v staršom veku keď je potrebné kvôli pocitu stability mať pri chôdzi neustále k dispozícii aj tretí oporný bod, ktorý nemusí znášať celú telesnú hmotnosť.
Na priemyselných výrobkoch býva drevo nahrádzané inými materiálmi. Pre príjemný pocit z dotyku je, myslím si, stále najvhodnejšie drevo. Pre obidva spomínané spôsoby realizácie drevených vychádzkových palíc by som chcel dosiahnuť určitý dizajnérsky aj technologicky posun. Čo sa týka prvého druhu palíc, tu je priestor pre ergonomické tvarovanie rukoväte aj celkový dizajn. Chcel som upustiť od zoomorfných a rastlinných motívov a zamerať sa najmä o príťažlivú haptickú formu, ktorá vyhovuje aj náročným ergonomickým kritériám s možnosťou zmeny uchopenia a vyriešenia mnohých praktických aj estetických detailov. Rovnako aj pri druhom type palíc som videl priestor viac sa zamerať na technológiu spracovania, použiť laminovanie, sústruženie a kvalitné, aj exotické dreviny. V tomto prípade vzniká aj väčšia voľnosť pre dizajnérske riešenia, pretože som nebol obmedzený iba narasteným tvarom, ktorý poskytuje príroda. Materiál vo forme polotovarov v prírode dlhodobo skúmam a na rozdiel od tradičného prístupu, mojou snahou nieje hľadať zriedkavé anomálie samorastov ale vytipovať určité časté prípady nachádzajúce sa v hustých porastoch ako ukazuje obrazová príloha. Sú to výhradne spojenia konárov, ktoré sa napájajú kolmo alebo pod určitým uhlom na materský konár.
Tieto prúty alebo konáre sa v hustom poraste ťahajú za svetlom
a bývajú rovné, s hustou štruktúrou ročných kruhov. Počas môjho dlhodobého
pozorovania som si všimol vhodnosť určitých druhov drevín pre výrobu palíc,
ktoré sú svojimi vlastnosťami, pevnosťou, tvrdosťou, pružnosťou a trvanlivosťou
optimálne pre tento druh produktu. Sú to najmä Svíb krvavý, Drieň obyčajný,
Bršlen európsky, Slivka trnková alebo aj Jarabina brekyňová. Tieto dreviny
rastú v divých náletových porastoch najmä popri poľných cestách,
pasienkoch a na kraji lesov. Občasným odobratím niekoľkých takýchto
konárov z porastu prírode nijako neuškodí. Pri tvorbe a realizácii
týchto produktov som využil moje skúsenosti, ktoré som získal za tridsať rokov
práce s drevom.
Tibor Uhrín
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
2 026,00 €