Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

AFTERhuman / fáza II.

Krátky opis
Projekt AFTERhman fáza II. je samostatnou kapitolou dlhodobej autorskej stratégie reflexie súčasnej telesnosti. Komentujú témy manipulácie a transformácie telesnosti v kontextoch súčasného obrazu tela spektakularizovanej estetiky, zhodnocuje sa postfordický model produkcie a stratégia postpraxe. Online prezentácia predstaví na youtube kanáli EQO Sp. Hrhov inštaláciu pozostávajúcu s časozberných fotomatríc, malého objektu, digitálnych printov a hybridnej maľby.
Fotogaléria
Názov podujatia
AFTERhuman II

Miesto konania / kraj
Spišský Hrhov / Levoča

Termín konania
12.05.2021 - 28.05.2021

Popis projektu

Adam Macko

AFTERhuman fáza II.

EQO (priestor interaktívnej kultúry), Komenského 2, Spišský Hrhov

 

12/5/21 – streda - 18:00

online podujatie

sprievodný text: Mgr. art. Vladimír Ganaj, ArtD.

 

Projekt AFTERhuman fáza II. je samostatnou kapitolou dlhodobej autorskej stratégie reflexie súčasnej telesnosti. Napriek tomu, že preberanie obrazov telesnosti ako interpretácie kultivácie, nie je novým prvkom (ideologicky ich zneužíval nacizmus aj komunizmus), mainstreamová estetika aj v súčasnosti štandardizuje vzorce syntetickej telesnosti ako „nutnosti“ pre budovanie identity. Obdobne ako vo výstave AFTERhuman (Kotolňa Košice, 2017, kurátor Miroslav Kleban) aj tu sa sústreďuje na procesuálnu zložku a jej toxické kontexty, mení sa ale inverzne stratégia skúmania. Zviditeľňovaním samotného vyčerpávajúceho procesu, a s tým súvisiacou telesnou premenou sa komentujú témy manipulácie a transformácie telesnosti v kontextoch súčasného obrazu tela spektakularizovanej estetiky, zhodnocuje sa postfordický model produkcie a stratégia postpraxe. Výsledkom je klinicky izolovaný obraz tohto procesu, ktorý divákovi umožní kritickú reinterpretáciu kultového modelu tela.

Miroslav Kleban k výstave AFTERhuman píše: „Vedomé vytváranie zmien na vlastnom tele súvisí s preverovaním a skúšaním vlastného ega... fyzická záťaž, spojená s možnými fatálnymi následkami, je v autorovom výtvarnom programe vnímaná ako očista tela a ducha. Asketická povaha a vystupňovanie očistných rituálov je určitou formou výpovede nie len voči konzumnému a materiálnemu svetu, ale najmä, je spôsobom skúmania vlastnej identity. Mozaika ukrojených kompozícií, ktoré vizualizujú pohľad (gaze) na autorove telo bez narušenia intimity, sú skladbou akýchsi asexuálnych torz, bez jasných identifikačných ukazovateľov... . Prísny, frontálny postoj poukazuje na medicínske telo, ktoré je algoritmicky zachytávané v určitom čase, ale v neurčitom priestore. Multiplikáciou daného motívu autor upozorňuje na nebezpečnú uniformitu, či sériovosť, ktorú môžeme vnímať v ideologickej korelácii. Tento jav nátlakových vzorcov vytvára isté formy štandardizácie bez povšimnutia odvrátených aspektov. Podporuje ideu vytvárania syntetického antropomorfného objektu, ktorým autor uvedomene popiera svoju identitu smerom k divákovi. Vlastné telo sa degraduje do polohy média, ktoré v kombinácii s inými druhmi médií tvorí záznamovú či pamäťovú stopu fyziognomických štruktúr.“

Intermediálna inštalácia sleduje koncepciu semiotického diagramu, kde sa vzájomne preväzujú tematické pojmy tiel, matérie a sily cez cykly, procesy, digitálny obraz, monopoly, post-materialistické štruktúry či viditeľnosť.

Online prezentácia predstaví formou videa na youtube kanáli EQO inštaláciu pozostávajúcu s časozberných sebahistorizujúcich fotomatríc, malého objektu, digitálnych printov a hybridnej maľby. V prípade priaznivého vývoja a uvoľňovania karanténnych opatrení pristúpime k verejnej vernisáži podujatia.

Projekt formou štipendia podporil Fond na podporu umenia.

Adam Macko (*1989, Levoča) je vizuálny umelec a kurátor. Absolvent Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach (prof. Peter Rónai, akad. mal.), v súčasnosti interný doktorand na Katedre maľby Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici (školiteľ doc. Mgr. art. Ján Triaška, ArtD.) V praktickom umení skúma hybridný potenciál maľby a intermediálne presahy, venuje sa posthumanistickým teóriám a inštitucionálnej fragmentácii. Svoju tvorbu prezentoval na samostatných a kolektívnych výstavách na Slovensku a v zahraničí (Nová skutočnosť / Krokus Gallery BA & Stredoslovenská galéria (BB), No Go No Reply / Kunsthalle /KE/, Join the Dots / Salone degli Incanti /Terst / ITA/ a i.). Kurátorsky pripravil výstavy Sacrelacrum (GUS, SNV), Till the End of the World (Industra, Brno), a projekty pre EQO Spišský Hrhov (Čerstvé ruiny / Antiplenér, Transienty, Sacre-con, Malé Veci, CruciFiction a i.). Žije a tvorí v Levoči.

Názov prímateľa
Adam Macko

Celkový rozpočet:
0,00 €

Výška podpory:
2 880,00 €