Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Jozef Sedlák Homage to the Dark Room – In the Quarantine of Images, 2000 – 2008

Krátky opis
Projekt výstavy sa zaoberá materializáciou a dematerializáciou vzťahu analógovej fotografie s digitálnou formou postprodukcie. Projekt predstavuje fotografické asambláže z odpadu – skúšok pri zväčšovaní. Analógový proces je synonymom stálosti obrazu na striebro–citlivom podklade. Projekt tento názor spochybňuje, narušuje fyzikálno–chemický proces „nedokonalosti – dokonalosti“ analógového obrazu, ktorý garantuje strieborný barytový papier.
Fotogaléria
Názov podujatia
Jozef Sedlák Homage to the Dark Room – In the Quarantine of Images, 2000 – 2008

Miesto konania
Rakúsko

Termín konania
20.04.2021 - 05.05.2021

Popis projektu

Jozef Sedlák,  Pocta tmavej komore (V karanténe obrazov), 2001 – 2008                                            

Galéria Photon, Zieglergasse 34, 1070 Vienna  20. 4. – . 5. 5. 2021 

 

Kurátor výstavy: prof. Václav Macek 

 

Fotografický koncept  Jozefa Sedláka sa zaoberá  odpadom (tzv. skúškami), ktorý vzniká v tmavej komore pri klasickom procese zväčšovania.  Sú to fragmenty  –  prúžky fotografického papiera, niekedy odtrhnuté malé pásiky z väčšieho formátu zväčšovacieho barytového papiera, ktorými sa overuje správna expozícia pri zväčšovaní fotografií. Skúšky nie sú, resp. nemusia byť následne chemicky ustálené v ustaľovači.  Ešte vlhké (od vývojky alebo ustalovača) sa odkladajú ako nepotrebný odpad. Obyčajne sa nechávajú na kraji vyvolávacej misky, kde sa podľa frekvencie laborovania fotografií vrstvia do náhodne zoskupených kompozícií. Oxidáciou, vplyvom vývojky, ustaľovača a svetla,  postupne vysychajú, lepia sa a menia  svoju  čitateľnosť, tonalitu, farebnosť a charakter obrazu.

 

Projekt Pocta tmavej komore (V karanténe obrazov) tak predstavuje fotografické asambláže 

z  odpadu  – skúšok. Časozber kompozícií – fotografických skúšok, vznikali spontánne  pri  príležitostnom zväčšovaní v rozpätí rokov 2000 – 2008. Analógový proces  je synonymom stálosti obrazu, dlhovekosti fixácie obrazu na striebro–citlivom podklade. Projekt Pocta tmavej komore tento názor spochybňuje, narušuje fyzikálno–chemický proces „nedokonalosti – dokonalosti“ analógového obrazu, ktorý garantuje strieborný barytový papier. 

 

Ide o špecifickú „hru“ na alternáciu tvorby – v klasickom duchu  ready made  – nájdeného  fotografického odpadu, ktorý je povýšený na umelecký a filozofický koncept. Jednotlivé kompozície a skúšky sú digitalizované a postprodukčne upravené, čo metaforicky zastavuje proces chemického znehodnotenia. Vzniká technologický paradox – nestabilný digitálny obraz bez fyzikálno–chemickej fixácie analógového obrazu, ktorá je dejinným odkazom analógovej fotografie. Projekt kladie otázky súvisiace s „kultúrnosťou“ tejto cesty – symbolickej referencie vnímania digitálneho a analógového obrazu ich nestability a prelínania od symbolu k významu a opačne.  

 

Digitálne fotografie analógových obrazov (skúšok) sú personalizovanými meta–obrazmi ako protiargument voči depersonalizácii (zabudnutím, rozpustením osobného), straty symbolického vzťahovania sa ku koreňom analógového záznamu sveta prostredníctvom média fotografie.  Pocta tmavej komore reflektuje otázku časozbernej hodnoty tohoto nepotrebného materiálu (obrazu života, spoločnosti), a nahrádza ho intenzitou viery v nový obraz v zmysle Deridovej „gramatológie“, aspektu čiary ako ťahu, rysu, stope, kedy „každá (viditeľná analógová) čiara je stopou tej čiary neviditeľnej (digitálnej)  – je analógom obrazu sveta.

Galéria Photon Vienna sa dlhodobo zaoberá prezentáciou experimentálnych projektov výtvarníkov z východnej Európy. Je to renomovaná galéria, ktorá je zapojená do európskych festivalov fotografie.  Vo svojom programe reflektuje súčasné trendy  média fotografie.  

http://www.photongallery.at/"> lang="EN-US">www.photongallery.at

Názov prímateľa
Jozef Sedlák

Celkový rozpočet:
10 760,00 €

Výška podpory:
6 500,00 €