Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

X. sezóna Multimediálneho priestoru pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12

Krátky opis
7.mája 2021 13h-18h Oľga Paštéková: Z neznámej krajiny kurátor: Peter Molari-Boledovič
Fotogaléria
Názov podujatia
Oľga Paštéková: In Wonderland II/ Z neznámej krajiny

Miesto konania / kraj
Topoľčany / Topoľčany

Termín konania
06.05.2021

Popis projektu

In Wonderland II/ Z neznámej krajiny

Téma prírody rezonuje v tvorbe Oľgy Paštékovej programovo. Už v jej skorších dielach môžeme vidieť divoké zvieratá, ktoré sa vynárajú z tmy ako tiene, či sú neskôr naznačené živelným gestom na pozadí lesnatej krajiny. Sú akýmisi stopami alebo náznakmi, tušením sily nie len prírodnej ale aj pudovej, hlboko usadenej v nás samotných. Realizácie týchto malieb na priemyselne spracovaný drevený materiál podčiarkuje celkový kontrastný výraz a možné kontexty jeho čítania. V cykle malieb zo série In Wonderland sa autorka tematicky posúva. Od lesa prechádza k zabudnutým miestam a chátrajúcimi budovám, predovšetkým zábavným parkom.

Konkrétnou inšpiráciou pre obrazy boli opustené lunaparky Spreepark v Berlíne a zábavný park Six Flags v USA v New Orleans. Ich osud bol poznačený buď prírodnými katastrofami, alebo stratou záujmu. Tieto zvláštne prostredia ponúkajúce všemožné druhy potešení sa tak stali paródiou samých seba. Keď zábavný park Six Flags zničil v roku 2005 hurikán Katrina, jeho areál zaliala voda a stal sa miestom pre tamojšiu faunu a flóru. Krokodíly, hady a medvedíky čistotné obývajúce ruiny atrakcií a stavieb budia dojem snového sveta, ríše divov, akoby nového zábavného parku, no nebezpečného pre človeka. Ľudia sa tu objavujú ako neistý prieskumníci, pripomínajúci tak Alenku z knihy Lewisa Carrolla. Bizarný svet sa javí nepriateľsky a agresívne a tento výlet je skôr „bad trip“. Nadvládu získava nový kolobeh, ktorý nesmeruje k obnove života a k udržiavaniu rovnováhy, ale vychyľuje ju čoraz absurdnejším smerom. Dokáže si s tým príroda poradiť? Alebo sa zasekne podobne ako nefunkčné mechanické kolesá lunaparkových atrakcií?

Naše sny o svete, ktorý dokážeme dokonale ovládať a využívať prešli za posledné desaťročia revíziou a fascináciu neustálym napredovaním prebrala fascinácia z možného konca civilizácie. Budúcnosť už bola a nám ostáva vratká prítomnosť. Kapitalizmus, ktorý sa ukázal ako jediný fungujúci systém, však nemusí byť večný. „Vieme si skôr predstaviť koniec sveta, ako koniec nášho ekonomického modelu“ hovorí Slavoj Žižek. Čo ak však nestihneme niečo nové vymyslieť a veci sa budú diať bez našej možnosti im dostatočne čeliť? Čo príde potom a ako skončia sny o hedonistickom blahobyte? Realita hrozí predbehnúť aj naše najhoršie nočné mory... Maľby na drevených doskách nemajú štandardný tvar. Sami o sebe vyznievajú ako fragmenty, ktoré možno metaforicky vnímať ako záblesky z tohto snového sveta, kde sa divoké zvieratá stretávajú s tými umelými. Ich nepravidelné tvary pôsobia rovnako agresívne ako príroda deštruujúca dielo človeka a zároveň ich možno vnímať ako úlomky pôvodne pravidelných a štandardizovaných formátov typických pre priemyselnú výrobu. Medzi týmito úlomkami zavesenými do priestoru v niekoľkých plánoch by vznikali mierne zákryty alebo medzery a celá štruktúra by sa pre diváka menila v závislosti od jeho pohybu. Diela obklopujúce pozorovateľa ešte viac dekonštruujú celkový „obraz“ a on sa tak ocitá v onej ríši divov. Ich materiálna a výtvarná stránka (od klasickej maľby až po rytie, vrstvenie a opaľovanie ohňom) spolu so spôsobom inštalovania tak umocňujú celové vyznenie.


Peter Molari-Boledovič

Názov prímateľa
Nástupište 1-12

Celkový rozpočet:
40 810,00 €

Výška podpory:
37 000,00 €