Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Celoročné výstavné aktivity

Galérii sa aj napriek neľahkej pandemickej situácii podarilo v roku 2020 zrealizovať 4 fyzické výstavné projekty v galérii v Bratislave, (a predĺžiť jeden prebiehajúci z r. 2019), výstavný projekt v galérii Thomas Erben v New Yorku /Š. Papčo, J. Bartusz, V. Langer, J. David/,jan-feb 2020, samostatnú výstavu J. Kollára v júli 2020 v historickej budove čistírny v Prahe - Bubeneč, LOOP Barcelona /L. Papčová/ október 2020, l.a. photo v Los Angeles /jún 2020, online - L. Sceranková/, viennacontemporary artfair -fyzicky v Marx-Halle vo Viedni /J. Kollár, J. Kyša, Š. Papčo, L. Sceranková, V. Langer/, sepz. 2020 a Flash Show /J. Kyša/, nov. 2020, Budapešť.V r. 2020 sme tiež vydali 263-stranovú monografiu Juraja Kollára "Square One".
Po samostatnej výstave Jiřího Příhodu, ktorá pokračovala začiatkom roku 2020 ešte ako súčasť predošlého podporeného celoročného programu bola, po uvoľnení opatrení prvej vlny koronavírusu otvorená samostatná výstava Juraja Kollára s názvom Buoy, od 26. mája do 16. júla 2020. Maliar tu predstavil jedny zo svojich novších a najnovších diel, predovšetkým veľkoformátové kompozície, v ktorých spojil dva jemu príznačné prístupy - abstrakciu a maľbu podľa rastra. Výstava bola sprevádzaná i uvedením maliarovej novej, najväčšej súbornej monografie, vydanej galériou Zahorian & Van Espen, a úspech oboch týchto projektov následne potvrdili ďalšie Kollárove výstavy na Slovensku /Žilina, Piešťany/, v Prahe v historickej budove čistírny v Bubenči, a najnovšou spoluprácou bude výstava v galérii Rosenbaum Contemporary, USA v r. 2021. Pri príležitosti výstavy Juraja Kollára s umelcom urobila rozhovor Jana Močková pre Denník N, Rastislav Šimášek pre rádio Devín a reportáž z vernisáže bola odvysielaná v rámci hlavných bola odvysielaná v rámci hlavných správ RTVS.
Ďalším projektom bola výstava “The Growing Argument” Anetty Mony Chisa v kurátorskej koncepcii Silvie Van Espen, od 25. júla do 27. augusta a v súlade s autorkynou doterajšou umeleckou praxou cez subtílne objekty a inštalácie skúmala povahu materiality, materiálu a jeho premeny. Prírodné materiály či inak v organickosti ukotvené materiály umelkyňa skúmala cez ich premenu pod vplyvom biologických procesov, chemických reakcií. Svojou verziou novej (poetickej) materiality tak Chisa v galérii miestnemu publiku odprezentovala jeden z najsúčasnejších umeleckých prístupov.
Výstava Lucie Scerankovej s názvom “Drinking Salty Water Does Not Help” v tejto línii pokračovala a v rámci svojho najnovšieho projektu umelkyňa taktiež nadviazala na aktuálne prúdy. Spoločne s kurátorom Jenom Kratochvilom z Prahy sa autorka vo svojej výstave zamyslela nad, v pandemickej dobe ďalšími spôsobmi navrstvenou a aktualizovanou, potrebou fyzického dotyku, kontaktu a nad ich digitálnymi náhradami, nad odcudzenosťou a tiahou virtuality. Tieto myšlienky tlmočil vizuálne pôsobivý inštalačný celok pozostávajúci z videí, ktorými sa Lucia Sceranková vo svojej tvorbe posunula od média fotografie do média videa - avšak tie poníma fotografickou optikou - a Scerankovou a Kratochvílom napísaným poetickým voice-overom. Výstava trvala od 18. septembra do 15. októbra. Reportáž z výstavy Lucie Scerankovej vyšla na portáli Art You Can Eat.
Poslednou bola výstava Zhanny Kadyrovej a Jiřího Kovandu, ktorá bola otvorená 8.12.2020 a pokračovala zač. r. 2021. Tá bola prvou spoločnou prezentáciou umelcov a kurátorkou projektu bola Elena Sorokina z Paríža. Časť produkčne náročného projektu sa aj vďaka podpore Metropolitného inštitútu Bratislavy podarilo zrealizovať v kúpeľoch Grössling, kde Kadyrova prepracovala a vo svojom autorskom rukopise znovu vytvorila niektoré dobové fotografie z čias, kedy boli kúpele intenzívne využívané verejnosťou. Taktiež sa jej podarilo nadviazať na lokálne prostredie, spracovať ho svojou unikátnou umeleckou optikou a tým ho aktualizovať jednak kultúrne a jednak historicky. Na novú úroveň sa posunulo Kovandovo konceptualistické zmýšľanie a jeho diela položili dôležité otázky o povahe umenia ako takého, objektu, interpretácie a potenciáli nájdeného. Tento projekt sa uskutočnil v spolupráci s Galleria CONTINUA /Francúzsko, Taliansko, Čína, Kuba/ a galériou "gb agency" /Francúzsko/.
Fotodokumentácie výstav boli pravidelne uverejňované na stránkach Artalk.cz, Footnotes on Art, WallStreet Journal, Art Mirror, Blok Magazine a Easttopics.
Pri príležitosti výstavy Juraja Kollára s umelcom urobila rozhovor Jana Močková pre Denník N, Rastislav Šimášek pre Rádio Devín a reportáž z vernisáže bola odvysielaná v rámci hlavných správ RTVS. Reportáž z výstavy Lucie Scerankovej vyšla na portáli Art You Can Eat.
Vyšiel samostatný článok Hedwigi Saxenhuber k výstave Kadyrova Kovanda v časopise vizuálneho umenia Springerin 1/2021 v nemčine.
ZAHORIAN & VAN ESPEN s.r.o.
Celkový rozpočet:
18 500,00 €
Výška podpory:
12 000,00 €