Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Akvizícia PGU 2017/4: tematický diptych Lucie Dovičákovej
Diptych:
Lucia Dovičáková: Je vedecky dokázané, že si vyberáme
vhodného darcu genetických informácií podľa určitých kritérií, 2003,
olej na plátne, 160 x 100 cm
Lucia Dovičáková: Stronger than Yesterday, 2005,
video, PAL, sound, colour, 1´26´´
Autorka patrí k výrazným predstaviteľkám maľby v súčasnosti.
Typickou črtou jej malieb je netaktizujúci spôsob vyjadrenia a sebareferenčný
prístup, v minulosti očividný, dnes menej nápadný, no sofistikovaný. Diela
Lucie Dovičákovej (*1981) sú sprostredkovaním skúseností, ale aj odpozorovaných
situácií, týkajúcich sa mikrosveta ženy, referujú o intimite a jej súkromí.
Patria do kategórie diel venovaných tzv. "radikálnemu" zobrazeniu
súkromia. Podobnými črtami oplývajú aj jej videá. Video "Stronger than
Yesterday" (2005) je postavené na prisvojení si vizuálu a zvukovej stopy
filmu J. Camerona Terminator. Obsahovo je expresívnou metaforickou reakciou
ženy, ktorá bezvýchodiskovosť vzťahu k mužovi rieši radikálnym vzdaním sa časti
seba samej. Obdobný prvok „skenovania“ reality okom kyborga - ako
ironicko-kritickú reflexiu povahových vlastností a telesných kvalít bývalých
partnerov a zároveň ironickú sebereflexiu ich „výberov“ ako partnerov, autorka
použila aj v maľbe "Je vedecky dokázané, že si vyberáme vhodného darcu
genetických informácií podľa určitých kritérií" (2003). Obe diela vznikli
približne v rovnakom období a vytvárajú tematický diptych, ktorého leitmotívom
(okrem prvku radikálnej sebaraferencie) je aj forma apropriácie (privlastnenia
si) vizuálneho motívu z konkrétneho akčného filmu Terminátor.
Charakter diptychu, popri ďalších dielach, ktoré PGU plánuje
prostredníctvom dotačného programu FPU v roku 2017 získať do zbierky (od
autorov: D. Sadovská, E. Filová, L. Čarný, s ktorými vytvára tematicky ucelenú
kolekciu a zároveň ich spájajú kategórie variácií tendencií postfeminizmu a
umenie reflektujúceho rodové otázky) ho predurčuje k prezentácii v rámci takto
zameraného výberu (rodový diskurz, postfeminizmus, telesnosť) z akvizícií PGU v
expozícii Prvé múzeum intermédií. Expozícia bola v PGU otvorená v roku 2012 a v
pravidelných intervaloch sa mení podľa príslušných koncepcií a tém.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
2 500,00 €
Výška podpory:
2 375,00 €