Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

András Cséfalvay - Ghosts (Modes for Extinction Survival 2)

Krátky opis
Uvedenie diela: 11. 3. 2021 o 18.00 / FB Šopa Gallery Sprístupnenie diela: 12. 3. – 31. 5. 2021 / www.sopagallery.sk
Fotogaléria
Názov podujatia
András Cséfalvay - Ghosts (Modes for Extinction Survival 2)

Miesto konania / kraj
Košice / Košice I,Košice II,Košice III,Košice IV

Termín konania
11.03.2021 - 31.05.2021

Popis projektu

Uvedenie diela: 11. 3. 2021 o 18.00 / FB Šopa Gallery
Sprístupnenie diela: 12. 3. – 31. 5. 2021 / http://www.sopagallery.sk/" target="_blank" data-saferedirecturl="http://www.sopagallery.sk/" style="font-size: medium;">Duchovia

Nachádzame sa pred ďalším možným masovým vymieraním a sme stále vo veľkej miere citliví na čokoľvek, čo by rozhodilo našu vnímanú rovnováhu. Rast a boj za príležitosť rásť sú koniec koncov staré nesporné biologické koncepty. Stačí si však uvedomiť, že pôvod kapitalizmu, ako aj „ pôvod druhov“,  vychádzajú z podobného spoločenského nastavenia, myšlienka evolučnej súťaže pochádza z tej istej éry ako myšlienka tvorenia cesty k prosperite jednotlivca. Tieto myšlienky tak trochu zdieľajú gény. Posledné evolučné teórie ale potvrdzujú podozrenie, že druhy nie sú v neustálej konkurencii, vývoj je oveľa menej graduálny. Evolučné zmeny sú skôr náhle zmeny, adaptácie na vzniknutú nerovnováhu, na obnovenie rovnováhy. Ale s projektovaním neustáleho rastu (a to môže znamenať materiálne, mentálne alebo aj iné) v skutočnosti nie je možné dosiahnuť rovnováhu.
V súčasnom interaktívnom naratívnom prostredí sa môžeme prechádzať po paleontologickom nálezisku Sandberg (Bratislava), vápencovom fragmente bývalého dna oceánu Paratethys, vo Viedenskej kotline. Prechádzame sa v prírode a vládne tu utopická a apokalyptická atmosféra. Žiadna ľudská štruktúra, nie je počuť žiadny ľudský zvuk. Iba vietor a vtáky. Nie je jasné, či sa nachádzame v minulosti, alebo v nie tak vzdialenej budúcnosti. Na určitých miestach mapy fosílie ožívajú a ako duchovia minulosti si pripomínajú svoje skúsenosti s inováciami, prežitím, chamtivosťou, stratou rovnováhy, hnevom, smútkom a vyhynutím. Duchovia hovoria. 

András Cséfalvay je vizuálny umelec, vytvára príbehy, inštalácie, videá s použitím digitálnych technológií.  Venuje sa vzťahu kultúry a technológií, politickým a etickým aspektom „načúvania“ ne-dominantným hlasom, interpretáciám sveta. Zaujíma sa o ne-antropocentrické naratívy vo filozofii a prírodných vedách.  Jeho posledné projekty sa týkali vzťahu astronómov a pôvodných obyvateľov pri stavaní ďalekohľadu na Mauna Kea na Hawaji, letu dinosaurov a spôsobu prežitia vyhynutia, prekategorizácia planéty Pluto a spôsob vedeckej kategorizácie. Je spoluzakladateľom platformy digitálnych umení na Vysokej škole výtvarných umení.

Projekt tejto galérie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. 
Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.



Ghosts

As the world is entering another possible phase of mass extinction, we are still sensitive to a great degree to anything that would throw off our perceived balance.  Growth and fight for the opportunity to grow after all are old uncontested biologic concepts. Yet, it suffices to remember that the origin of both capitalism and of “the species” share a common milieu. The idea of an evolutionary race comes from the same era as the idea of making way for individual prosperity. The ideas share a bit of DNA.  Recent evolutionary theories confirm the suspicion, the species are not in a constant competition, evolution is a lot less gradual. Evolutionary changes are more sudden bursts of adaptations to an imbalance, to regain balance. But with projecting constant growth (and this can mean materially, mentally or otherwise) there in fact is no balance to be achieved.
The current interactive narrative environment we are allowed to walk on the palaeontological site Sandberg (Bratislava), a limestone fragment of the former Paratethys ocean floor, in the Vienna basin.   We walk in nature, and there is a utopist and apocalyptic atmosphere present. No human structure, no human sound can be heard. Only the wind and birds.  It is not clear whether we are in the past or in a not-so-distant future. And at certain places of the map, the fossils come alive, and as ghost of the past recall their experience of innovation, survival, greed, loss of balance, anger, grief, and extinction.  The ghost talk. 
András Cséfalvay is a visual artist who creates stories, installations, videos using digital technologies. He deals with the relationship between culture and technology, the political and ethical aspects of "listening" with a non-dominant voice, interpretations of the world. He is interested in non-anthropocentric narratives in philosophy and the natural sciences. His recent projects have been on the relationship between astronomers and indigenous peoples in the construction of a telescope on Mauna Kea in Hawaii, the flight of dinosaurs and how to survive avoidance, the categorization of Pluto, and the way of scientific categorization. He is a co-founder of the digital arts platform at the Academy of Fine Arts.

The project of this gallery is supported using public funding by Slovak Arts Council. 
Slovak Arts Council is the main partner of the project. 

Názov prímateľa
BIIIF

Celkový rozpočet:
31 500,00 €

Výška podpory:
27 000,00 €