Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
“sezóna 7“ – cyklus výstav v Galérii Schemnitz 2020
Emília Rigová: Kale bala parno muj
Kurátorka výstavy: Petra Hanáková
Otvorenie: 31. 10. 2020, 19:00 hod
Trvanie výstavy: 1. 11. – 30. 12. 2020
Inštalácia Emílie Rigovej, vymyslená na telo a priestorové dispozície Galérie Schemnitz, je esenciou toho, čo umelkyňu v posledných rokoch najviac zamestnáva: jej vlastná (rómska) identita.
Čo to znamená pre ňu samu; čo to znamená na Slovensku; čo to znamená na scéne umenia i na trhu s umením? Celý tento problémový komplex by sa dal trochu ironicky označiť aj spojením Identity Trouble – trampoty s identitou. Ale keďže Rigová je Rigová, je to sebakritická a navyše feministická umelkyňa, je pre ňu (a tým aj pre nás!) jej „kríza“ ideálnou príležitosťou k sebapoznaniu.
Svoju inštaláciu s názvom Kale bala parno muj(Biela huba, čierne vlasy) umelkyňa delí do troch celkov, troch prostredí s vlastnou (mediálnou) logikou i osobitou atmosférou. Každý priestor je síce jedinečným prostredím, spolu však tvoria jeden dostredivý koncept. Ten v istom zmysle, hoci je celkom novým dielom, v sebe zároveň nesie aj črty retrospektívy – autorského obzretia sa späť. Na seba samu i vlastnú tvorbu posledných rokov.
Absolventka Akadémie umení v Banskej Bystrici a jedna z posledných laureátok Ceny Oskára Čepana Emília Rigová (1980) je v pravom slova zmysle post-mediálnou umelkyňou. Pracuje v tom umeleckom médiu, ktoré jej v danej chvíli najviac vyhovuje. Tento dynamický pohyb naprieč médiami sprostredkuje aj výstava v Galérii Schemnitz. Ako svoje rómske alter egoBari Raklori sa Emília najčastejšie vyjadruje maľbou – digitálne mastrovaným autoportrétom. V seba-inscenujúcich fotografiách či videách sa voči svojejromacite kriticky vymedzuje. Nie je to však rómstvo, ktorým nás každodenne saturujú médiá – rómstvo ako sociálna (a najnovšie už aj epidemiologická) hrozba. Na rozdiel od nerómskych umelcov/umelkýň, v ktorých tvorbe sa rómska téma najčastejšie viaže na chudobu, sociálne problémy a vylúčené komunity, hoc aj s úmyslom pomôcť im, Rigová si z pomyselného rómskeho balíčka vyberá iné, skôr pozitívne obrazy a hodnoty: bohatosť duchovnej a materiálovej tradície, synkretizmus náboženských predstáv, „neznáme“ dejiny...
Emília Rigová si je vedomá svojej exotickej pozície na domácej výtvarnej scéne. Profit, ktorý z nej má, ju zároveň teší i konštruktívne znepokojuje. Nenechá sa „zavrieť do vitrínky“. Vzdoruje škatuľkám, respektíve: sama si ich – ako svoja vlastná kurátorka – príležitostne otvára, a sa v nich – v rámci svojich situačných identít – neustále preskupuje.
Petra Hanáková
Združenie na podporu umenia - terra artis
Celkový rozpočet:
21 328,00 €
Výška podpory:
20 000,00 €