Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Výstavy Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, 2020
Názov výstavy Pod rúškom svetla je slovnou i intelektuálnou hrou, ktorá vo svojej podstate vystihuje autora i jeho dielo. Pavol Rusko je človek so zmyslom pre humor, iróniu a sebairóniu. Je otvorený a komunikatívny, hovorí viacerými jazykmi vrátane maďarčiny. Rád pracuje so slovom, sám píše poéziu, a miluje slovné hračky. V tomto dvojjazyčnom prostredí sa s veľkou aktuálnosťou jeho priezvisko Rusko mení na ruško. V druhej časti názvu je ukrytá pointa; svetlo v sebe obsahuje všetky farby spektra, rovnako ako Ruskove obrazy.
Pri uvažovaní o diele Pavla Ruska nemožno obísť zmienku o jeho umeleckých východiskách
v podobe klasicky chápaného
textilu. No vďaka povahe samotného autora, jeho zvedavosti a nadšeniu pre
experiment, sa jeho smerovanie menilo od aplikovaného, úžitkového
textilu k voľnému umeniu. Treba však uviesť, že v autorovom vzťahu
k textilu nešlo len o epizódu,
ale o podstatné a dôležité východisko tvorby, ktorá postupne a logicky prerástla k princípom voľného
umenia. Potvrdením toho je aj skutočnosť, že objavy a skúsenosti
v jednej oblasti dokázal zmysluplne zúročiť v inej. V nadväznosti na technológiu tkania sa
princíp pravouhlého prekladania a prepájania horizontálnych
a vertikálnych línií a plôch, ale aj iné textilné technológie, stali charakteristickými
znakmi nielen jeho ranných abstraktných obrazových kompozícií.
Pavol Rusko sa dlhodobo pohybuje vo svete
geometrie a farieb. Skladá vízie vlastných priestorov, virtuálne svety
a mentálne krajiny. Jeho práce sú ovplyvnené tvaroslovím a farebnosťou
tradičných výtvarných prejavov, ktoré pretlmočí osobitým, sebe vlastným
spôsobom. Základné prvky výtvarného jazyka usporadúva v geometrickej abstrakcii
obrazových kompozícií. V nich na ploche obrazu skúma rytmus tvarov a
vzťahy plôch v optickej trojdimenzionálnej ilúzii. Je odvážnym
experimentátorom v oblasti kontrastu či súzvuku farebných tónov vyťažených
zo svetelného spektra. V neposlednej rade aj tu sa prejavuje povaha
textilného dizajnéra; v jeho dielach nachádzame nezriedka stopy
ovplyvnenia a inšpiráciu tradičnou výšivkou, ktorú pretaví buď do podoby
samostatného ornamentu, alebo v množení a rytmickom radení motívu
odkáže k princípom dezénu.
Autorova tvorba má svoj program a logickú stavbu. Jednotlivé
diela či cykly navzájom súvisia vo vzájomnej súhre. Strieda
a kombinuje pritom viaceré prístupy, raz kladie väčší dôraz na čistú
farebnú plochu, inokedy na líniu či štruktúru. Niekedy je geometricky striktný,
pre čistotu farebných plôch si vytvoril vlastné autorské technologické postupy.
Inokedy však, v pomerne pravidelných fázach, uvoľní svoj rukopis
a umožní nám nahliadnuť do ním vytvoreného sveta dynamických farebných
abstraktne expresívnych štruktúr, ktoré odkazujú k prírodným procesom.
V niektorých dielach stavia dokonalé farebné plochy do kontrastu
s uvoľnenou roztancovanou sústavou línií
„od ruky“.
V celej histórii
Ruskovej tvorby je celkom bežné, že pravidelne
odbočí aj k iným druhom výtvarného umenia, okrem textilu aj napr.
k objektu či inštalácii, alebo si vyskúša netradičné materiály, postupy
a techniky. Rusko je totiž nielen talentovaný a pracovitý, ale aj
technicky a manuálne zručný. Hľadá možnosti a limity rôznych materiálov,
ktoré v procese tvorby spontánne strieda. Napríklad kompozície vytvorené
na plátne variuje ako koláže na podklade z farebného plastu. Prípadne nemaľuje
len na plátno, ale aj na podložky, ktoré mu umožňujú reliéfny zásah do ich
materiálovej podstaty. Aktuálna výstava je dôkazom, že nadobudnuté poznatky a
získané skúsenosti a zručnosti zo svojich tvorivých pokusov autor premieta aj
do línie svojich dominantných výtvarných snažení, ktorými sú predovšetkým maľba
a grafika.
Spôsob práce, pri ktorom postupy z jednej
oblasti aplikuje v inej, prináša autorovi nové objavy, svoju tvorbu môže týmto spôsobom
ďalej rozvíjať. Niekedy tému, objav, alebo celý problém, rozpracuje
v jednej či viacerých technikách a materiáloch a v plnej šírke,
inokedy si ho overí len v malej kolekcii. Každé predchádzajúce dielo
sa pritom stáva podkladom pre ďalšie.. Takýto princíp mu umožňuje ísť neustále
dopredu. Zároveň sa jeho tvorba vyvíja a mení v logickej
a zjavnej vzájomnej súvislosti. Vďaka tomu je ako celok konzistentná, má
vnútorný zmysel a poriadok.
Zuzana Gažíková, september 2020
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota
Celkový rozpočet:
7 750,00 €
Výška podpory:
6 800,00 €