Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Výstavy Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, 2020
Názov výstavy „Vanishing
Point“ (Miznúci bod) môžeme chápať v zmysle perspektívneho zobrazovania, ktoré Daniela
Chrienová často využíva vo svojej tvorivej práci, ale tiež v súvislosti s narábaním
s optickými vnemami. Autorka pracuje s dematerializáciou obrazu a jeho
opätovnou materializáciou prostredníctvom filtrovaných motívov vytrhnutých
z pôvodného kontextu. Maliarske realizácie vznikajú ako výsledok
apropriácie predlôh z urbánneho či mediálneho prostredia vo forme fotografií
alebo zastavených videí, kde je evidentná istá deformácia a neurčitosť. Daniela
Chrienová sa sústreďuje najmä na premeny funkcie obrazu v súčasnej
spoločnosti ovplyvnenej technologickým pokrokom a dnešnými vizuálnymi
konvenciami. Kľúčové je pre ňu skúmanie našej vnútornej skúsenosti a vlastného
zážitkového toku ako dôsledku určitých zobrazovacích, marketingových
a interpretačných vizuálnych stratégií (maľby vonkajších reklamných plôch
či zaznamenaných sekvencií videí z databázy YouTube a z filmovej
produkcie). V rámci sprostredkovanej reality definuje priestor cez prizmu
nepriamych informácií a vnemov pôsobiacich na naše zmysly a emocionálne
prežívanie (pohľady cez okno či výseky bazénov videných cez hranice úrovne
terénu a toku vody). Svoj výtvarný jazyk opiera o princípy a postupy
realistickej maľby a narábanie s perspektívou.
Selekcia nových
a starších malieb a akvarelov z niekoľkých kolekcií, ktorým sa
autorka dlhodobo venuje, mapuje rozličné mechanizmy prítomné v súčasnom
vizuálnom priestore (Window (od 2007),
Pause (od 2009), Nedokonalé obrazy dokonalosti (od 2010), Swimming pool (od 2017)). Tematizuje virtuálne a urbánne
priestory teda prostredie, ktoré je
organizované človekom. Autorka upriamuje pozornosť na to, ako kontrola
a manipulácia sprostredkovaných vnemov ovplyvňuje našu obrazotvornosť a chápanie
reality. Zväčša prispôsobenými obrazmi zaznamenaného okamihu si súčasne kladie
otázku o zmysle a vnímaní dokonalosti a nereálne nastavených
ideáloch krásy. Jedna
z novších malieb, ktorá prezentuje jej aktuálny výtvarný
a obsahový záujem, je solitérna kompozícia Below the water surface – Plastic sea s príznačným prvkom nepravidelnosti a nejasnosti.
Interpretácia detailu prúdenia vody plnej plastového odpadu sa dá pochopiť
nielen ako poukaz na transformáciu zrakového vnemu a možnosti vizuálnej
skúsenosti. Môžeme ho
vnímať aj ako prúd rôznych podnetov, ktoré sú reprodukované v obrazovej
skladbe. V širšom zmysle ide o odraz interakcie spoločnosti s určitými
hodnotami a stereotypmi so svojím prostredím, ktorá často ústi do krízy
každodenného života.
Výstava „Vanishing Point“ hovorí nielen o dnešnej
vizuálnej kultúre, meniacej sa perspektíve pohľadu a o diferencovanom vnímaní
reality. Daniela Chrienová sa čoraz viac zamýšľa nad autentickosťou súčasnej vizuálnosti
ako výsledku ľudskej činnosti, ktorá má vplyv na našu vlastnú existenciu. Na
jednej strane so sebou prináša zdanlivú slobodu a voľnosť. Na druhej strane
vyvoláva istý nepokoj a odcudzenie pôsobiace nielen na naše pocity ale aj na
život človeka v spoločnosti. V dielach je formulovaná myšlienka vzrastajúceho
virtuálneho, mediálneho, ale aj spoločenského materializmu a masového konzumu. Rovnako
dôležitý je samotný proces vnímania, ktorý v konečnom dôsledku často relativizuje
náš kritický úsudok a podvedomie.
Daniela Chrienová (*1984, Zvolen) absolvovala magisterské (2009) a doktorandské štúdium (2012) na Fakulte výtvarných umení Akadémii umení v Banskej Bystrici v Ateliéri maľby u Stanislava Balka. V roku 2006 sa zúčastnila stáže na Akademii Sztuk Pieknych v poľskej Wrocławi. Je viacnásobnou finalistkou súťaže Maľba – cena nadácie VÚB (2012, 2014 a 2016). Venuje sa maľbe, ktorú prezentovala na samostatných a skupinových výstavách doma i v zahraničí. Autorka žije a tvorí v Banskej Bystrici.
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota
Celkový rozpočet:
7 750,00 €
Výška podpory:
6 800,00 €