Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Výstavy Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, 2020

Krátky opis
Kurátorka výstavy: Martina Vyskupová Vernisáž: vo štvrtok 27. augusta 2020 o 17.00 hod. Trvanie výstavy: od 28. augusta do 2. októbra 2020
Fotogaléria
Názov podujatia
Daniela Chrienová, VANISHING POINT

Miesto konania / kraj
Rimavská Sobota / Rimavská Sobota

Termín konania
27.08.2020 - 02.10.2020

Popis projektu

Názov výstavy „Vanishing Point“ (Miznúci bod) môžeme chápať v zmysle perspektívneho zobrazovania, ktoré Daniela Chrienová často využíva vo svojej tvorivej práci, ale tiež v súvislosti s narábaním s optickými vnemami. Autorka pracuje s dematerializáciou obrazu a jeho opätovnou materializáciou prostredníctvom filtrovaných motívov vytrhnutých z pôvodného kontextu. Maliarske realizácie vznikajú ako výsledok apropriácie predlôh z urbánneho či mediálneho prostredia vo forme fotografií alebo zastavených videí, kde je evidentná istá deformácia a neurčitosť. Daniela Chrienová sa sústreďuje najmä na premeny funkcie obrazu v súčasnej spoločnosti ovplyvnenej technologickým pokrokom a dnešnými vizuálnymi konvenciami. Kľúčové je pre ňu skúmanie našej vnútornej skúsenosti a vlastného zážitkového toku ako dôsledku určitých zobrazovacích, marketingových a interpretačných vizuálnych stratégií (maľby vonkajších reklamných plôch či zaznamenaných sekvencií videí z databázy YouTube a z filmovej produkcie). V rámci sprostredkovanej reality definuje priestor cez prizmu nepriamych informácií a vnemov pôsobiacich na naše zmysly a emocionálne prežívanie (pohľady cez okno či výseky bazénov videných cez hranice úrovne terénu a toku vody). Svoj výtvarný jazyk opiera o princípy a postupy realistickej maľby a narábanie s perspektívou.

Selekcia nových a starších malieb a akvarelov z niekoľkých kolekcií, ktorým sa autorka dlhodobo venuje, mapuje rozličné mechanizmy prítomné v súčasnom vizuálnom priestore (Window (od 2007), Pause (od 2009), Nedokonalé obrazy dokonalosti (od 2010), Swimming pool (od 2017)). Tematizuje virtuálne a urbánne priestory teda  prostredie, ktoré je organizované človekom. Autorka upriamuje pozornosť na to, ako kontrola a manipulácia sprostredkovaných vnemov ovplyvňuje našu obrazotvornosť a chápanie reality. Zväčša prispôsobenými obrazmi zaznamenaného okamihu si súčasne kladie otázku o zmysle a vnímaní dokonalosti a nereálne nastavených ideáloch krásy. Jedna z novších malieb, ktorá prezentuje jej aktuálny výtvarný a obsahový záujem, je solitérna kompozícia Below the water surface  Plastic sea s príznačným prvkom nepravidelnosti a nejasnosti. Interpretácia detailu prúdenia vody plnej plastového odpadu sa dá pochopiť nielen ako poukaz na transformáciu zrakového vnemu a možnosti vizuálnej skúsenosti. Môžeme ho vnímať aj ako prúd rôznych podnetov, ktoré sú reprodukované v obrazovej skladbe. V širšom zmysle ide o odraz interakcie spoločnosti s určitými hodnotami a stereotypmi so svojím prostredím, ktorá často ústi do krízy každodenného života.

Výstava „Vanishing Point“ hovorí nielen o dnešnej vizuálnej kultúre, meniacej sa perspektíve pohľadu a o diferencovanom vnímaní reality. Daniela Chrienová sa čoraz viac zamýšľa nad autentickosťou súčasnej vizuálnosti ako výsledku ľudskej činnosti, ktorá má vplyv na našu vlastnú existenciu. Na jednej strane so sebou prináša zdanlivú slobodu a voľnosť. Na druhej strane vyvoláva istý nepokoj a odcudzenie pôsobiace nielen na naše pocity ale aj na život človeka v spoločnosti. V dielach je formulovaná myšlienka vzrastajúceho virtuálneho, mediálneho, ale aj spoločenského materializmu a masového konzumu. Rovnako dôležitý je samotný proces vnímania, ktorý v konečnom dôsledku často relativizuje náš kritický úsudok a podvedomie.

 

 Daniela Chrienová (*1984, Zvolen) absolvovala magisterské (2009) a doktorandské štúdium (2012) na Fakulte výtvarných umení Akadémii umení v Banskej Bystrici v Ateliéri maľby u Stanislava Balka. V roku 2006 sa zúčastnila stáže na Akademii Sztuk Pieknych v poľskej Wrocławi. Je viacnásobnou finalistkou súťaže Maľba – cena nadácie VÚB (2012, 2014 a 2016). Venuje sa maľbe, ktorú prezentovala na samostatných a skupinových výstavách doma i v zahraničí. Autorka žije a tvorí v Banskej Bystrici.

Názov prímateľa
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota

Celkový rozpočet:
7 750,00 €

Výška podpory:
6 800,00 €