Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Podujatia a aktivity OZ QUASARS
Dátum: 12. 7. 2020 19.00 h
Miesto: Múzeum Vojtecha Löfflera, Alžbetina 20, Košice
Účinkujúci:
Quasars Ensemble
Ivan Buffa, umelecký vedúci, klavír
Program:
Arthur Lourié - Formes en l'air (à Pablo Picasso) (1915)
Alfred Schnittke - Hymnus II (1982)
Arthur Lourié - La flûte à travers le violon (1935)
Alfred Schnittke - Klavírne kvinteto (1972 - 1976)
Skladateľský okruh „skrjabinistov“, združených okolo Nikolaja Roslavca (1881 – 1944), spoločne rozvíjajúcich priekopnícky odkaz Alexandra Skrjabina možno považovať za jeden z najkulminujúcejších momentov avantgardného umeleckého snaženia vôbec.
Arthur Vincent Lourié (vlastným menom Naum Izrailevič Luria, 1891 - 1966) sa ako jeden z najodvážnejších predstaviteľov tejto skupiny prihlásil k idei futurizmu, a to tak rozhodným spôsobom, že hoci popri Prokofievovi patril k najväčším klavírnym talentom, zanechal konvenčné štúdiá a rozhodol sa vzdelávať sa sám. Možno aj vďaka tomu vznikli jeho najradikálnejšie klavírne diela, ktorých futuristický duch zhmotňuje impresionisticky tvarovaná hyperchromatika – Synthèse, op. 16 (1914) alebo Formes en l’ Air (Tvary vo vzduchu, 1915). Prijal umelecké meno Arthur Vincent Lourié ako prejav hlbokého obdivu k Arthurovi Schopenhauerovi a Vincentovi van Goghovi. Udržiaval priateľstvo s Alexandrom Blokom či Annou Achmatovovou, ktorej texty ako prvý v roku 1914 zhudobnil. Zamestnal sa ako debutant vo funkcii vedúceho hudobného oddelenia Ľudového komisariátu pre osvetu. V roku 1922 však musí z Ruska odísť. Po krátkom pobyte v Nemecku sa usádza v Paríži, kde udržiava úzky kontakt so Stravinským (bol autorom viacerých klavírnych výťahov jeho diel). To ovplyvnilo aj Louriého radikálnu poetiku, ktorá sa začala uberať viac neoklasicistickým smerom. V roku 1941 musel podobne, ako množstvo ďalších umelcov, kvôli židovskému pôvodu ujsť pred nacistami do USA, kde sa jeho skladateľská poetika dotvorila, a odkiaľ sa už nikdy nevrátil.
Alfred Schnittke naproti tomu prežil väčšinu zo svojho tvorivého života v Rusku a na Západ sa dostal až v čase keď už bolo jeho zdravie značne podlomené. Klavírne kvinteto vznikalo niekoľko rokov ako autorove spomínanie na milovanú matku. Je nie len ozdobou ruskej postmoderny, ale jedným z vrcholov svetovej komornej hudby ako takej.
QUASARS
Celkový rozpočet:
35 500,00 €
Výška podpory:
30 000,00 €