Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Výstavy Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, 2020
Emittance je výstavný projekt maliarky Ľudmily Machovej (*1990), v ktorom sa prostredníctvom maľby, videí a experimentálnej zvukovej stopy zaoberá žiarením, vibráciami, svetelnými zdrojmi, pohlcovaním priestoru, sutinami/ruinami, vrstvením, pôsobením času, deštrukciou, rozpadom, prepájaním, transformáciami a obnovou. Tieto deje skúma na rozhraní osobného domáceho prostredia bytu/ateliéru, mestskej krajiny a fragmentov prírody/krajiny. Hlavým atribútom jej zobrazení sa stáva kopa v podobe sutín alebo neurčitej organicko-anorganickej hmoty.
Výstava Emittance zahŕňa autorkin
najnovší maliarsky súbor a pár fragmentov z jej skoršej
tvorby z posledných zhruba dvoch
rokov. Machová projektom nadväzuje na jej minuloročné sólo prezentácie, v ktorých skúmala fenomén
prírody, osobný priestor, vzťah človeka a prírodných elementov, väzbu
medzi subjektom a objektom, odprírodňovanie a vznik umelej krajiny. V
aktuálnom súbore pokračuje v prehlbovaní tém a naďalej skúma hranice prírodných a artificiálnych
environmentov a rôznych situácií v nich sa odohrávajúcich. Zameriava sa predovšetkým
na osobný priestor svojho bytu a ateliéru, ktorý mapuje vo vzťahu k
bezprostrednému okoliu mestského exteriéru a jeho neustálych premien.
Machovú zaujímajú zdanlivo neestetické mestské zátišia v podobe kôp sutín po
demoláciách objektov. Asociatívnym spôsobom prepája deje odohrávajúce sa
v jej privátnom prostredí, s tým čo sa deje vonku, momentálne v podobe búrania
areálu bývalej Matadorky za oknami jej ateliéru. Meniaci sa mestský exteriér je
pre ňu dlhodobým inšpiračným zdrojom. Okrem areálu aktuálne polozbúranej Matadorky
do svojich diel naprojektovala aj demoláciu časti starej Cvernovky alebo prestavbu
bývalého Zváračského ústavu, kde v minulosti tvorila a popritom intenzívne
vnímala zmenu prostredí.
Transformujúce sa mestské
prostredia zachytené na maľbách Ľudmily Machovej v sebe vrstvia objemy materiálu,
zmien a ubehnutého času. Atmosféricky prežiarené ruiny kolorujúcich sa sutinných zátiší sa
abstrahujú a sfarbujú do oranžova. V maľbách tak vzniká akási zvláštna tiesnivá
postapokalyptická atmosféra daná do kontrastu k fragmentom zelených plôch.
Maľby zrkadlia to, čo Machovú prirodzene fascinuje, a to proces,
ktorým sa umelý priestor stáva opäť prírodným alebo ten prírodný, naopak, umelým.
Tieto ambivalentné deje na výstave sprítomňuje napríklad výjavmi zo sutín, z ktorých rašia Divozely, alebo výsekmi
z prostredí „prerastených“ umelými káblami. Do súboru Emittance
sa jej tak bezprostredne vtlačilo nielen intenzívne pozorovanie exteriéru, ale
aj situácií a predmetov z interiéru. Autorka okrem vonkajších výjavov
mapuje aj priestor svojej kuchyne a s ňou spojených spotrebičov. Pri ich
pozorovaní sa odosobňuje od primárnej funkčnosti a sústreďuje sa viac na metaforickú
rovinu a prírodné elementy (oheň, vodu, zem a vzduch), ktoré v sebe
spotrebiče uväzňujú. Každý takýto predmet vníma ako špecifický nosič svetla,
tepla alebo osobitného zvuku. Prostredníctvom svojho umeleckého výskumu napríklad
pozoruje zmeny odohrávajúce sa v mikrovlnnej rúre pod vplyvom tepla, ktoré
mení štruktúru hmoty v čase zohrievania. Machová zaznamenáva proces ohrevu pita
chleba v mikrovlnke, jeho meniaci sa tvar a konzistenciu, čím vznikala
akási bublajúca, vyvierajúca hora. Na obraze Emittance (výjav z kuchyne), ktorý pomenoval výstavu, sa vplyv
vonkajšieho i vnútorného prostredia a jeho dejov asociatívne spája.
Priestor kuchyne sa stáva miestom zvláštnych, neočakávaných situácií korešpondujúcich
svojou premenou a istou dávkou deštrukcie, s tým, čo sa deje za oknom.
Daný výjav je pre nás znepokojujúci, lebo v ňom nenachádzame pokoj, ktorý
od privátneho prostredia väčšinou očakávame. Naopak nás tu pohlcuje opustený
prežiarený priestor plný nesúrodosti a zvláštnych zvukov, ktorý
majitelia akoby narýchlo, pod vplyvom neznámej hrozby, opustili. Živelnosť prírody im nenápadne
prerastá aj do útrob domova, ktorý sa od vonkajšieho sveta stoj čo stoj snažili izolovať.
Ľudmila Machová (*1990) je absolventka Ateliéru mal+by doc. Mgr. art. Klaudie
Kosziby, ArtD. (2017) a Ateliéru +- XXI prof. Daniela Fischera, akad. mal.
(2015) na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Počas štúdií absolvovala
stáž na Faculty of Fine Arts University of Porto v Portugalsku. Má za
sebou viacero skupinových aj samostatných výstav na Slovensku aj
v zahraničí. V roku 2017 a 2018 sa stala finalistkou súťaže Maľba – Cena
Nadácie VÚB. V autorskej tvorbe sa venuje maľbe a jej presahom, objektom,
inštaláciám, videu a tvorbe experimentálnych zvukových kompozícií. Žije a tvorí
v Bratislave.
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota
Celkový rozpočet:
7 750,00 €
Výška podpory:
6 800,00 €