Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Instant X Peter Rónai
Anti-obrazy či obrazo-objekty zastúpené
na výstave prekračujú význam obrazu ako klasického závesného média. Prostredníctvom
binárneho, čierno-bieleho modelu zobrazovania
– prekrývania, zhmotňovania – vyprázdňovania obracia autor pozornosť
smerom k podstate samotného umeleckého diela a jeho vnútorného
dialógu. Vnútorná rozpoltenosť a subverzia obrazov ako aj vymedzovanie
a negácia vlastného umeleckého ťaženia je charakteristickou líniou, ktorá sa
plynule odvíja naprieč Rónaiovou tvorbou zahŕňajúcou veľké množstvo najrôznejších
médií a autorských stratégií. V rámci plochy obrazu sa tento princíp
prejavuje ako fyzická premaľba, cenzúra a dekonštrukcia starších plátien
či ich fragmentov. Nejasná a spochybňovaná pozícia diela zostáva na
pomedzí hravej irónie a transcendentálnej monumentality. V niektorých
prípadoch majú v sebe diela obsiahnutú
akúsi postmodernú vznešenosť, postavenú na rozpore a protikladnosti
spochybňujúcej samú seba (tak ako ju charakterizuje J. – F- Lyotard), ktorá vo
svojej skrytosti, či estetike prázdna presahuje naše vnímanie. Či už prázdnym
priestorom uprostred plátna, nedopovedaným príbehom za premaľovaným obrazom,
jeho nevystavením či vystavením za zatvorenými dverami.
Okrem týchto postkonceptuálnych
hier s významom umeleckého artefaktu je rovnako výpovednou aj samotná
forma. Gesto cenzúry – premaľba teda nefunguje výlučne ako popretie niečoho ale
aj ako svojbytné vyjadrenie cez štruktúru farby, rytmus či expresiu maliarskeho
gesta. Zatretý obraz už ako monochróm tak síce neguje pôvodné obsahové či
výrazové východiská jeho podkladu, na druhej strane však cez materialitu maliarskej
hmoty zdôrazňuje jeho prestupujúce štruktúry do nových kontextov.
Prostredníctvom odkazov
a citácií svetových predstaviteľov abstraktného expresionizmu, akčnej
maľby či informelu nám autor predkladá
vizuálne presvedčivé odpovede na otázky, ktoré by vo vzťahu k dejinám
umenia asi nikdy nezazneli. Či už spontánne, s hravou pointou alebo za
účelom premostenia na súčasnosť. Ak by
sme chceli teda vidieť akú farbu by mali slzy za Malevičom, ako by dopadla jeho
posledná večera u Spoerriho, alebo čo by vzišlo zo stretnutia Maleviča
s Jacksonom Pollockom, môžeme sa nechať viesť autorom a jeho
interpretáciami. Na otázku ako by mohla vyzerať detská izba Kazimira Maleviča odpovedá
v úvode výstavy obrazo-objektom, ktorý je štetcom a zároveň plátnom zaveseným
na stene spolu s deravou stoličkou postavenou pri vstupe do ďalšej
miestnosti. Na podobnej stoličke by sme si vedeli predstaviť sedávať lektorov
či strážcov výstavných priestorov, ktorí svojou prítomnosťou reprezentujú skôr
statickosť a nemennosť vystaveného či nedotknuteľnosť interpretačného východiska v podobe
jednotne stanoveného výkladu. Odstránenie možnosti obsadenia tejto pozície
kýmkoľvek vytvára príležitosť pozrieť
sa skrz prázdny priestor deravej stoličky a nájdenia si vlastnej
cesty k čítaniu instatne prítomného „X“.
Peter Rónai (*1953 Budapešť)
Je multimediálny autor, ktorého tvorba sa začala plynule odvíjať od 70.
rokov minulého storočia v rámci Maďarsko – Slovenskej neoficiálnej
scény. Od začiatku išlo predovšetkým
o prekračovanie klasických médií – maľby a fotografie,
teoretických rámcov a kategórií, definícií
samotného umenia v duchu neodadaistických, postkonceptuálnych či
postmoderných princípov. Napriek
multižánrovej roztrieštenosti má jeho tvorba konzistentnú a špecifickú
podobu, ktorá sa svojimi neustálymi návratmi a recykláciami rozširuje
smerom do hĺbky. Vo svojej tvorbe voľne nadväzuje na avantgardné smery
svetového umenia, na ktoré sa však pozerá skôr s odstupom
a iróniou. Je posledným
predstaviteľom silnej vlny akčne-konceptuálneho umenia na Slovensku. Od 90. rokov je známy ako
hlavný predstaviteľ videoartu na Slovensku. Autor v súčasnosti žije
a tvorí v Bratislave. Ako pedagóg a vedúci ateliéru Grafiky
a experimentálnej tvorby pôsobí na Katedre výtvarných umení
a intermédií na Fakulte umení Košickej univerzity.
Výstavu z verejných zdrojov
podporil Fond na podporu umenia.
Fond na podporu umenia je hlavným
partnerom projektu.
Turčianska galéria v Martine
Celkový rozpočet:
3 050,00 €
Výška podpory:
2 500,00 €