Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Výstavy Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, 2020
Preferovaným médiom výtvarnej práce
Rastilava Sedlačíka je, respektíve pôvodne bola maľba, no čoraz výraznejšími
a dôležitejšími sa stávajú aj expanzie maľby do iných médií. Najsamprv to
boli intencionálne, umelo vytvárané objekty a objektové suplementy
závesného obrazu ako ironické, zveličujúce a groteskno-obludné nápodoby
fragmentov mestskej krajiny a industriálnej architektúry. Neskôr sa
v jeho repertoári objavili postprodukty,
čiže asambláže a koláže druhotne, recyklačne spracovaných, nájdených
vizuálnych a objektových materiálov, no najmä materiálov vzniknutých ako
ateliérový odpad pri iných Rasťových výtvarných aktivitách, vytvárané
z nadbytku tvorivej hravej energie a tak trochu aj prívetivého detsky
nevinného chuligánstva, ktoré k Sedlačíkovej tvorbe patrí a ktoré jej
pristane. Najnovšie k nim pridáva tri nové programové prvky úplne
odlišných rádov. Prvým sú lapače ako
diela takmer neriadenej náhody, ktorých zásadným spoluautorom je environment
mesta. Druhým sú inžiniersky plánované, ale s náhodou kalkulujúce –
architektonické re-konštrukcie a pre-konštrukcie galerijných priestorov
a výstavných inštalácií, ktorých zásadným spoluautorom je grafický
dizajnér a architekt Sedlačíkových výstav Marcel Benčík, s pracovným
prispením v posledných rokoch už s dvojicou Sedlačík – Benčík
stabilne spolupracujúceho kurátora Nora Lacka. Tretím je celkom nový cyklus
veľkoformátových kresieb – zátiší
s názvom Sídliskové bonsaje,
ktorých zásadnými spoluautormi sú anonymný mestský kutilovia – skrášľovači,
majstri drobnej mestskej architektúry, aranžéri postindustriálnych ikeban
a virtuózi minimalistických urbanistických zásahov z prebytku
tvorivej energie (ktorej Sedlačík veľmi dobre rozumie) a/alebo
v nástojčivej potrebe spríjemniť sebe a spoluobyvateľom pohyb
mestskou krajinou vytvárajúci kompozície okrasnej kveteny a rozličných
odpadových – druhotne použitých objektov, napríklad ojazdených pneumatík.
Východisko a popri všetkých premenách
aj stabilný prvok výtvarnej práce Rastislava Sedlačíka spočíva
v programovom komentovaní možnosti našej vizuálnej skúsenosti
s krajinou a možnosti výtvarnej manipulácie s možným obrazom
našej vizuálnej skúsenosti krajiny. Dôraz Sedlačíkovej práce sa v posledných
rokoch výrazne presúva od plenérového alebo pamäťového či konštrukčne
imaginovaného záznamu krajiny k zložitému polyfonickému dialógu rozličných
procesov vytvárajúcich možný obraz našej vizuálnej skúsenosti krajiny – teda od
záznamu obrazu krajiny k záznamu procesu a manipulácii
s procesom, ktorým obraz krajiny vzniká. Do tohto dialógu vstupujú také
veličiny ako výtvarne umelecká tradícia krajinomaľby, populárne zdieľané
predstavy o obraze krajiny, spontaneitou riadená vynaliezavosť neškolených
domácich šikovníkov, žravá developerská amúzickosť, ale aj
nezanedbateľná každodenná oscilácia náhodných a zákonitých prírodných
či sociálnych procesov emitujúca rast a degradáciu, vznikanie
a zanikanie. Kľúčová je tu
perspektíva mestského chodca, ktorý je priťahovaný perifériou
a ktorý objavuje perifériu aj tam, kde sme ju skôr náchylní
prehliadať.
Krajinné konštrukty Sedlačíkových obrazov a objektových konštelácií sú umiestnené na periférii, na mieste priľnutia a vzájomného zakliesnenia okrajov civilizačne-urbanného a prírodného. Sú síce videné z pozície človeka, ale vzbudzujú pocit niečoho, čo človeku ušlo, čo pre neho nie je, alebo to už nepotrebuje. V Sedlačíkovej maľbe a vo väčšej časti postproduktových realizácií je obraz krajiny obrazom dobromyseľnej vizuálnej fascinácie stavajúcej do vzájomného susedstva prefabrikátové produkty inžinierskeho plánovania, brikoláže drobných domácich majstrov a živelnú spontaneitu organického chaosu novej divočiny vznikajúcej v medzerách a na okrajoch mestskej zástavby. Pohľady maľbou a väčšou časťou postproduktových realizácií sú organizované z perspektívy ľudskej, senzomotorickej telesnej schémy, ktorá je prítomná v meste, ale len akosi prechodne, tranzitne. Namiesto našej prítomnosti v krajine je to krajina prítomná v našom zornom poli. Logika výstavby kompozície je vcelku jednoduchá: mestský civilizačný prvok, fragment architektúry, koliduje s prírodným krajinným prostredím. Abstrahované geometrické línie a pravidelné rytmizované plochy sú konfrontované s abstrahovanou spontánnou amorfnou živelnosťou organického. Plán, pravidlo alebo príkaz sa stretáva s náhodou. Kontajner rozčesol líniu horizontu, dvere hangára rámujú výhľad na prímestskú divočiacu step, to je sedlačíkovský obraz krajiny.
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota
Celkový rozpočet:
7 750,00 €
Výška podpory:
6 800,00 €