Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch)

Krátky opis
Názov výstavy Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch) je metaforou aktivity autora cestujúceho po rôznych miestach Slovenska a hľadajúceho ideové a ideologické súvislosti lokalít, ktoré sú poznačené historickými udalosťami alebo ekologicky neuváženými zásahmi. Súčasťou výstavy je vizualizovanie vzťahov medzi dielami aj prostredníctvom architektonického riešenia priestoru.
Fotogaléria
Názov podujatia
Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch)

Miesto konania / kraj
Bratislava / Bratislava I,Bratislava II,Bratislava III,Bratislava IV,Bratislava V

Termín konania
28.01.2020 - 22.03.2020

Popis projektu

Anton Čierny

Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch)

 

Výstavný projekt Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch) prezentuje aktuálnu tvorbu výtvarníka Antona Čierneho v snahe akcentovať súvislosti medzi jednotlivými vybranými objektovými a video prácami. Anton Čierny (1963) pôsobí ako profesor na Katedre intermédií Vysokej školy výtvarného umenia v Bratislave. Jeho tvorba má multimediálny charakter; realizuje projekty v krajine i v interiérových priestoroch, vždy s ohľadom na miesto-špecifický charakter diela. Venuje sa performatívnym polohám a intenzívna je predovšetkým jeho tvorba oblasti videa a videoinštalácií. V posledných dielach, reflektovaných aj na výstave, sa navracia k práci s objektom, s prírodným materiálom, so silným významovým vzťahom ku konkrétnej lokalite.

Názov výstavy Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch) je metaforou aktivity autora cestujúceho po rôznych miestach Slovenska a hľadajúceho ideové a ideologické súvislosti lokalít, ktoré sú poznačené historickými udalosťami alebo ekologicky neuváženými zásahmi. Súčasťou výstavy je vizualizovanie vzťahov medzi dielami aj prostredníctvom architektonického riešenia priestoru. Pojem itinerár (1. cestovný denník, opis cesty s jej zvláštnosťami; 2. hist. chronologické zostavenie údajov o dobe, mieste pobytu určitej osoby) chápem ako možný kľúč k Čierneho tvorbe. Význam pojmu je prepojením topografického vymedzenia miesta s performativitou prechodu, putovania. Obsahuje motív observácie, ale aj konceptuálnej, dramaturgickej práce so špecifickým miestom.

Expozícia v Pálffyho paláci GMB zahŕňa videá z posledných rokov tvorby. V prípade videa Prv než bude horieť parlament (2018) ide o reakciu na súčasné radikalizačné a neoklérofašistické tendencie. Urbi et Orbi (2018) sa asociatívne „dotýka“ podielu slovenského katolicizmu na týchto radikalizačných pohyboch. Video 281 539 m2 Ad Acta (v spolupráci s I. Juricom, 2015) sa zacieľuje na ideologické režimy a ich dôsledky vo vzťahu ku konkrétnemu miestu a zároveň tematizuje pojem práce v dejinných súvislostiach. Dielo S láskavým dovolením môjho otca (2019) sa cez intímnu spoveď venuje celospoločensky aktuálnym témam; ekonomizácii krajiny a jej drastickej zmene na základe politických záujmov. Video má osobné pozadie, keďže lokalita dediny Laskár poznačenej pôdnou depresiou spôsobenou ťažbou uhlia je miestom autorovho detstva. Súbor videí je doplnený o najnovšie objektové práce vychádzajúce z motívu uhlia. Prírodný materiál si autor prisvojuje a dopĺňa ho spôsobom, ktorý odkrýva dôsledky neuváženej ťažby a environmentálnej neudržateľnosti[J1] .

Čierneho diela vychádzajú vždy zo subjektívneho skúmania miesta, kde je „archeologický“ prístup doplnený umeleckými intervenciami (spôsob obrazového snímania, využívanie juxtapozícií videí, včleňovanie prisvojených textov, výrazný hudobný či vlastný slovný sprievod, performatívne vstupy). Koncepcia výstavy predstavuje trajektóriu prechodu krajinou a jej históriou, s odkazmi na jej traumatizujúce dejinné momenty, ale aj neuvážené prírodné drancovanie s fatálnymi následkami. Historické, politické a ekologické sa v dielach vyjavuje ako kontextuálne prepojené. „Spodné prúdy“ či dlhodobo sedimentované javy sa dostávajú na povrch a ukazujú následky dlhodobo neriešených problémov. Projekt Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch) je podmienený úsilím výtvarnou formou prispieť k rekodifikácii kritického myslenia a revízii pamäťových stôp, ktoré majú potenciál nielen reflexívnejšie a citlivejšie vnímať súčasnosť, ale aj myslieť a konať v záujme budúcnosti.                             

 Ján Kralovič


 [J1]dôsledky neuváženej ťažby a environmentálnu neudržateľnosť. 

Názov prímateľa
Anton Čierny

Celkový rozpočet:
3 700,00 €

Výška podpory:
3 500,00 €