Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch)
Anton
Čierny
Itinerár blúdenia
(v spodných prúdoch)
Výstavný projekt Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch)
prezentuje aktuálnu tvorbu výtvarníka Antona Čierneho v snahe akcentovať súvislosti
medzi jednotlivými vybranými objektovými a video prácami. Anton Čierny
(1963) pôsobí ako profesor na Katedre intermédií Vysokej školy výtvarného
umenia v Bratislave. Jeho tvorba má multimediálny charakter; realizuje projekty
v krajine i v interiérových priestoroch, vždy s ohľadom na miesto-špecifický
charakter diela. Venuje sa performatívnym polohám a intenzívna je predovšetkým
jeho tvorba oblasti videa a videoinštalácií. V posledných dielach,
reflektovaných aj na výstave, sa navracia k práci s objektom, s prírodným
materiálom, so silným významovým vzťahom ku konkrétnej lokalite.
Názov
výstavy Itinerár blúdenia
(v spodných prúdoch) je metaforou aktivity autora cestujúceho po
rôznych miestach Slovenska a hľadajúceho ideové a ideologické
súvislosti lokalít, ktoré sú poznačené historickými udalosťami alebo ekologicky
neuváženými zásahmi. Súčasťou výstavy je vizualizovanie vzťahov medzi dielami
aj prostredníctvom architektonického riešenia priestoru. Pojem itinerár (1. cestovný denník, opis cesty s jej zvláštnosťami;
2. hist. chronologické
zostavenie údajov o dobe, mieste pobytu určitej osoby) chápem ako možný
kľúč k Čierneho tvorbe. Význam pojmu je prepojením topografického
vymedzenia miesta s performativitou prechodu, putovania. Obsahuje motív
observácie, ale aj konceptuálnej, dramaturgickej práce so špecifickým
miestom.
Expozícia
v Pálffyho paláci GMB zahŕňa videá z posledných rokov tvorby.
V prípade videa Prv než bude horieť parlament (2018) ide o reakciu na súčasné
radikalizačné a neoklérofašistické tendencie. Urbi et Orbi (2018) sa asociatívne „dotýka“ podielu slovenského
katolicizmu na týchto radikalizačných pohyboch. Video 281 539 m2 Ad Acta (v spolupráci s I. Juricom,
2015) sa zacieľuje na ideologické režimy a ich dôsledky vo vzťahu ku
konkrétnemu miestu a zároveň tematizuje pojem práce v dejinných
súvislostiach. Dielo S láskavým
dovolením môjho otca (2019) sa cez intímnu spoveď venuje celospoločensky
aktuálnym témam; ekonomizácii krajiny a jej drastickej zmene na základe politických
záujmov. Video má osobné pozadie, keďže lokalita dediny Laskár poznačenej pôdnou
depresiou spôsobenou ťažbou uhlia je miestom autorovho detstva. Súbor videí je
doplnený o najnovšie objektové práce vychádzajúce z motívu uhlia.
Prírodný materiál si autor prisvojuje a dopĺňa ho spôsobom, ktorý odkrýva
dôsledky neuváženej ťažby a environmentálnej neudržateľnosti[J1] .
Čierneho
diela vychádzajú vždy zo subjektívneho skúmania miesta, kde je
„archeologický“ prístup doplnený umeleckými intervenciami (spôsob obrazového
snímania, využívanie juxtapozícií videí, včleňovanie prisvojených textov,
výrazný hudobný či vlastný slovný sprievod, performatívne vstupy). Koncepcia výstavy predstavuje trajektóriu prechodu
krajinou a jej históriou, s odkazmi na jej traumatizujúce dejinné
momenty, ale aj neuvážené prírodné drancovanie s fatálnymi následkami.
Historické, politické a ekologické sa v dielach vyjavuje ako kontextuálne
prepojené. „Spodné prúdy“ či dlhodobo sedimentované javy sa dostávajú na povrch
a ukazujú následky dlhodobo neriešených problémov. Projekt Itinerár blúdenia (v spodných prúdoch)
je podmienený úsilím výtvarnou formou prispieť k rekodifikácii kritického
myslenia a revízii pamäťových stôp, ktoré majú potenciál nielen reflexívnejšie
a citlivejšie vnímať súčasnosť, ale aj myslieť a konať v záujme
budúcnosti.
Ján Kralovič
[J1]dôsledky
neuváženej ťažby a environmentálnu neudržateľnosť.
Anton Čierny
Celkový rozpočet:
3 700,00 €
Výška podpory:
3 500,00 €