Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
ΔTTTUT
Kabinet kozmetiky kalcia
Anetta Mona Chişa, Martin Piaček
Schaubmarov Mlyn v Pezinku
Cajlanská 255
902 01 Pezinok-Cajla
Kabinet kozmetiky kalcia - vizuálna biografia vápnika
Gypsum a mramor sú sedimenty na báze vápnika (CaSo4 a CaCo3), tvoriace sa v dôsledku nespočetných neznámych síl, príliš nepredvídateľných na to, aby sa dali zmerať, tvarujúce množstvo živých a neživých telies, tak zvnútra ako aj zvonka.
Všetko, čo dnes obsahuje vápnik prekvitalo v období jury. Mramor a sadra boli teda kedysi energické a plne rozvinuté formy života, ktoré nakoniec zahynuli, zhutnili sa a zkomprimovali. Existuje obrovské množstvo úmrtí, ktoré tieto horniny absorbovali počas tisícov rokov ich vzniku. Medzi týmito dvoma dobre známymi a široko používanými minerálmi vedie cesta diagonálnej pitvy vykonanej v rámci toho, čo nazývame Cosy Cosmos Cosmetics alebo Kabinet kozmetiky kalcia. Ako súvisia minerály ako sadra a mramor s vývojom rozsiahlych štruktúr v prírode? Ako môžeme sledovať a znázorniť biografiu týchto sedimentárnych hornín? Ako môžeme (vizuálne) prerozprávať tieto surové geologické materiály, tak pred, ako aj po ich infikovaní ľudskou interakciou?
Slovo kozmetika (ktoré všetci poznáme ako podstatné meno znamenajúce umenie skrášľovania tela) pochádza z gréckeho „kosmos“, označujúce medzi inými „poriadok“, „usporiadanie“, „ornament“ alebo „ozdobu“. Hľadanie poriadku a krásy v molekulárnom vesmíre vápnikových zlúčenín sa prelína s fyzikálnymi a materiálovými vlastnosťami mramorových, sadrových, vápenných, cementových a iných kalcitových formácií. Náš útulný vesmír je romanca založená na materiálnej ontológii a na materiálnom vedomí, ktoré podčiarkujú poetický, tvorivý moment týchto minerálov, ich schopnosť transformovať seba aj nás.
Táto kosmicko-kosmetická vápniková romanca je súhlasným pospletaním vedeckých poznatkov s estetickými úchylkami. Veda vysvetľuje, že vápnik je kov (dokonca je to najhojnejší a životne nevyhnutný kov v tele zvierat vrátane ľudí). Ale tiež ukazuje, že vápnik sú listy, kosti, zuby, škrupiny, obličkové kamene, skaly, pôda ... Vápnik je životne dôležitým orgánom zemskej kôry. Je podstatná látka základných surovín. Je všadeprítomný a v stálom cykle. Je telúrový pulz, nosič života, mŕtvy a živý, rozpustený a koagulovaný. Veda nám tiež hovorí, že vápnik je prvotný nuklid, ktorý existuje medzi nami a inými galaxiami. Je to medzihviezdna látka, jeden z hlavných prvkov tvoriaci horniny, ktorý jestvoval vo vesmíre dlho predtým, ako sa vytvorila naša slnečná sústava. Vápnik je oceľ a betón, architektúra a poľnohospodárstvo; je to choroba a liečba, jed a protijed. Vápnik je fosília večného boja, stopa existencie, je to posledný a stratený prenos. Náš inštinkt nás vedie k tomu, aby sme vápnik precítili ako skrytý prvok energie a spiace ložisko rastu, ako vodítko pod povrchom a cez okraj, stav vykryštalizovanej minulosti a budúcnosti, poriadok a chaos, ako krásu a kozmetiku. Naša túžba po vápniku živí naše libido využívania litosféry, hydrosféry a biosféry. Vápnik je láska, politika, ekonómia a ekológia. Potom vidíme vápnik hackovaný vápnom, sadrou, pigmentmi, mramorom a pretavený do umenia. Niekedy sa štiepi na mäkkú hmotu, ktorá si pamätá tvary (modelárska sadra, cement), alebo je skamenený na lámavú kondenzáciu, ktorá sa vzpiera kontúram (mramor, vápenec, alabaster...). Často je rozpustený do prehnaných extenzií (pigmenty, stabilizátory, hnojivá, konzervačné látky, koagulanty, doplnky). Vápnik nám pripadá buď ako ľahostajná hmota alebo ako sľubná zygota. Testuje logiku etiky bytia, v ktorej sa už nemusia uplatňovať binárnosti živý–neživý alebo ľudský–ne-ľudský. Môže to byť absolútna existencia, absolútny pohyb, absolútna syntax, absolútny vesmír, anorganický a organický, kameň a mäso, krv a voda. Osciluje medzi starou geológiou a novými technológiami. Vápnik sa zdá byť mimo čas a mimo priestor, mimo tvar, mimo tento svet, mimo rozum, mimo a tu.
anetta mona chisa
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
11 448,00 €