Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
5. ročník Bienále plastiky malého formátu Pezinok 2017
Bienále plastiky malého formátu Pezinok je pravidelná - už 5. prehliadka novej tvorby (do 5 rokov od vzniku) profesionálnych sochárov mladej a mladšej strednej generácie zo Slovenska a hostí z Česka, Japonska, Nemecka a Poľska. Výstava bola prezentovaná v GJK Synagóge - Centre súčasného umenia v Trnave, v OC PLUS v Pezinku, V Galérii STATUA v Pálffyho pal. na Zámockej ul. v Bratislave a po prvý raz i v zahraničí - v Akadémii Sztuk Pieknych im. Eugeniusza Gepperta vo Vroclavi (Poľsko). Ku každému ročníku je vydaný tlačou katalóg s textom kurátora. K 5. ročníku napísal:
Ako ďalej
(?)
V dobe, kedy sa vizuálne
umelecké prejavy dematerializovali a stali sa spoločensky, sociálne alebo
politicky angažovanou hrou, v dobe, kedy sa z niekdajšej avantgardy
stal mainstream a z mainstreamu alternatíva – nakoľko sa ocitol vo
výraznej menšine – v tejto dobe je náročné udržať pri živote médium nekomerčnej
sochy malého formátu. Sochy ako objektu, figúry, abstraktného tvaru, štúdie...,
ktorá niečo pomenováva, charakterizuje. Po desiatich rokoch trvania podujatia
sme si viacerí uvedomili, že to nie je o umelcoch. O ich nedostatku.
O nedostatku ich invencie či tvorivosti. Naopak: toto všetko stúpa.
Situácia na poli slovenského výtvarného umenia je reálne lepšia ako
v období zrodu myšlienky tohto bienále. Pre tento typ umenia však
neexistuje nielenže tzv. spoločenská objednávka – teda dopyt, ale sochári –
všeobecne sa pohybujúci na hranici výtvarného záujmu, sa s charakterom
komorných formátov dostanú zväčša na prehliadky typu „Salón voľných výtvarných
umelcov“. Salóny sú však po r. 1989 aj u nás prežitkom a ich éra
dožíva s najstaršou generáciou výtvarníkov a teoretikov. V tejto
situácii sa už niekoľko rokov zamýšľam nad tzv. tematickým bienále, ktoré by si
sa – napr. podľa vzoru Bienále v Benátkach – vyjadrovalo k širšie
medzinárodne koncipovanej téme. Reálne však hrozí, že priamym zadaním témy
eliminujeme na minimum aj tú časť našich sochárov, ktorí zostali v tomto
médiu aktívni do dnešných dní. V prospech tých zahraničných. Dostávame sa teda
ku koreňom základnej myšlienky podujatia: z akých pohnútok a pre aké
spektrum umelcov bolo Bienále plastiky malého formátu Pezinok založené?
O čom má vypovedať? Má charakterizovať slovenské, stredoeurópske, či
širšie európske prostredie? Má byť dokumentačnou alebo tematickou prehliadkou
komornej sochy? Podarilo sa v priebehu piatich ročníkov vyprovokovať
diskusiu o sochárstve aspoň v odborných kruhoch? Má šancu tento
ročník zmeniť diskurz a nastoliť diskusiu nielen o obsahu výstavy,
ale o médiu sochy malého formátu všeobecne? Zostáva nám – umelcom,
teoretikom i organizátorom dúfať, že sa toto podujatie aj vďaka reinštalácii
výstavy v Poľsku otvorí novým výzvam.
Roman Popelár
Projekt je realizovaný s finančnou podporou
Fondu na podporu umenia
ATELIÉR PK
Celkový rozpočet:
11 343,00 €
Výška podpory:
5 000,00 €