Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

PETER MELUZIN v - idea

Krátky opis
Peter Meluzin je považovaný za kľúčovú osobnosť akčného umenia 80. rokov, no i umenia inštalácie a videoumenia 90. rokov. PGU sa rozhodla pripomenúť výber jeho dôležitých videoinštalácií z 90. rokov. Prináša aj „remaky“ tých, čo sa nezachovali, a PGU ich opätovne zrekonštruovala. Desať videodiel autora je rešeršom z jeho videotvorby s ťažiskom v 90. rokoch, v ktorom sa predstavujú jej dôležité koncepcie. Novšie diela z posledného desaťročia vytvárajú kontinuitu tvorby umelca v ďalšom období.
Fotogaléria
Názov podujatia
PETER MELUZIN v - idea

Miesto konania / kraj
Žilina / Žilina

Termín konania
07.12.2017 - 18.02.2018

Popis projektu

Peter Meluzin je považovaný za jednu z kľúčových osobností akčného umenia 80. rokov, no i umenia inštalácie a videoumenia 90. rokov. Výpravnosť a technická náročnosť jeho inštalácií a najmä videoinštalácií sa výrazne podpísala pod to, že ich približne dve desaťročia neprezentoval na samostatnej výstave väčšieho formátu. I z tohto dôvodu sa PGU rozhodla pripomenúť výber jeho dôležitých, v mnohých prípadoch dokonca totemických, videoinštalácií z 90. rokov. Výstava je sprítomnením toho, čo zostalo po intenzívnom tvorivom programe autora v oblasti videoinštalácie – najmä v podobe zbierkových predmetov vo fondoch iba malého množstva inštitúcií. Prináša však aj „remaky“ tých, čo sa nezachovali, a PGU ich opätovne zrekonštruovala. Desať videodiel autora na výstave v PGU je na jednej strane akoby rešeršom z jeho obsiahlej videotvorby s ťažiskom v 90. rokoch, no súčasne sa prostredníctvom diel predstavujú jej dôležité koncepcie. Novšími dielami z posledného desaťročia zároveň ponúka pohľad i na kontinuitu tvorby umelca v ďalšom období.

Pre videoinštalácie umelca je typický princípu paradoxu, ktorý môže byť vizuálny, ale je i výsledkom prekrývania sémantických vrstiev diela. Z tematického hľadiska sa prezentované videodiela zväčša vyjadrujú k otázke súkromia i vonkajšieho spoločenského priestoru jedinca ovplyvneného mainstreamovou vizuálnou kultúrou. Tvaroslovie diel zároveň prezrádza, že autor v nich častokrát uplatňuje ikonografické prvky, ktoré (stále) podliehajú nedotknuteľnosti až (prípadnému) tabu v zmysle ohýbania ich významov, či ide o napr. náboženskú kultúrnu tradíciu alebo o fenomén, akým je smrť a pominuteľnosť jedinca. Hoci ide o nosné témy neokonceptualizmu 90. rokov, pečať autenticity do nej vtláča umelcov rukopis – v príklone k subverzii a parafráze negatív, ktoré priniesla masová kultúra, a typická snaha umelca vyjadrovať vážne veci prizmou absurdity a irónie. Ťažiskom veľkej časti prítomných prác je privlastnené TV vysielanie, prípadne iná forma privlastnenej videosekvencie, ako autorská podoba video readymadu, ktorého obsah autor komentuje a významovo posúva konštrukciou diela. Z dnešnej perspektívy TV obraz (s TV aparátom) môže vyzerať ako  zaujímavý retro prvok, no ak ho takto vnímame – bohatší o poznanie aktuálnych formátov masovokomunikačných médií –, význam obsahu, ktorý sprostredkúva, zostáva nemenný a pre čítanie diela je stále kľúčový. Videoinštalácie Petra Meluzina z 90. rokov boli limitované svojou existenciou danou trvaním výstavy. Táto „pominuteľnosť diela“ je markantná, najmä v súvislosti s ich veľkorysým formátom a technickým aparátom. Na rozdiel od akcie (druhého ťažiska tvorby autora), kde je časové obmedzenie automatickou súčasťou diela a prirodzene ústi do dokumentácie, sú videoinštalácie hmotnými artefaktmi. Bývali realizované prakticky pre jednorazovú prezentáciu a takmer nikdy neboli inštalované opakovane.


Peter Meluzin (*1947) v rokoch 1970 – 1976 študoval https://sk.wikipedia.org/wiki/V%C5%A0VU" title="VŠVU">VŠVU v Bratislave (prof. Jozef Chovan, prof. Ladislav Čemický). V 80. rokoch patril k popredným predstaviteľom akčného umenia, spolu s J. Kollerom a R. Matuštíkom bol iniciátorom a organizátorom tvorivého zoskupenia umelcov  TERÉN I – V (1982 – 1985). Na jar 1989, ešte ako neoficiálnu udalosť, inicioval Suterén – kolektívne in-situ podujatie s výstupmi do inštalácie a objektu. Od začiatku 90. rokov sa venuje tvorbe inštalácií, od roku 1993 videoinštalácií. Svoju tvorbu v oblasti intermédií a videoumenia prezentoval na dôležitých prehliadkach na Slovensku i v zahraničí: Museum am Ostwall, Dortmund (DE), Kunstmeum, Thun (DE), Mattres Factory, Pittsburg (USA), Santa Barbara – California (USA), Espace Apollonia, Strasbourg (F), Slovenská národná galéria, Dom umenia Bratislava, Mánes, Praha (CZ). Žije v Prievidzi

Názov prímateľa
Považská galéria umenia v Žiline

Celkový rozpočet:
7 290,00 €

Výška podpory:
6 500,00 €