Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
PILOT / HIT PROJECT

Nikolay
Karabinovych vo svojom diele spochybňuje kategórie miesta a času. Skúma
premenlivé identity post-socialistickej východnej Európy, nový nacionalizmus a
protiklady historických naratívov. Významnou súčasťou jeho tvorby je práca so
zvukom. Vytvára si hudobný archív, ktorý je chápaný ako významný antropologický
zdroj. Často spolupracuje s hudobníkmi a divadlom. Prostredníctvom analytickej,
konceptuálnej alebo intervencionistickej taktiky, sa obvykle odkláňa od historického
výskumu a prístupu ku kolektívnej a osobnej pamäti. Dva z jeho projektov
prezentovaných v Galérii HIT sú založené na tragickej histórii umelcovej
rodiny, ako svedectve prepojenia individuálnej histórie s tou globálnou. Obidva
príbehy sú o utláčaní menšín a brutálnom zásahu hegemonických síl. Názov
výstavy, From Sea to Sea (Od mora k moru), odkazuje na hegemonické predstavy minulých čias, ktoré
sú prítomné v populárnych balkánskych piesňach v Srbsku, Turecku a Bulharsku aj
v iných krajinách ako pozostatok snov o veľkom národnom impériu.
The
voice of thin silence (Hlas krehkého ticha) (2018) je dielo vychádzajúce zo životného príbehu umelcovho prastarého
otca. Bol gréckeho pôvodu a v roku 1949 ho zajali a deportovali z Odesy do
Kazachstanu. Umelcov otec ho nikdy nevidel, ale počul o ňom mnoho od svojej
mamy. Jeho otec chcel vždy navštíviť Kazachstan, aby videl miesto, kde zomrel,
ale nikdy sa mu to nepodarilo. Nikolaya vždy fascinovala tradičná grécka hudba
rebetiko, ktorá mu pripomínala prastarého otca. Nikolay pozval skladateľa s
gréckymi koreňmi, Yuriho Gurzhyho, aby napísal text a hudbu pre pieseň založenú
na žánri rebetiko a venoval ju utláčaným Grékom. Niekoľko týždňov potom, ako
bola pieseň nahratá, umelec navštívil malú kazachstanskú dedinu Chilik, kde
zomrel jeho prastarý otec a nainštaloval tu reproduktor, z ktorého púšťal
pieseň do okolia.
Ďalšie
dielo, video pod názvom Romania, Romania (Rumunsko, Rumunsko)
(2019) je inšpirované životom umelcovej prastarej mamy z matkinej strany, ktorá sa
narodila vo veľkej židovskej rodine v dedine Bryanka, v regióne Lugansk. Žila v
Odesse. V roku 1941, keď do mesta vtrhli rumunské vojská, schovávala sa
najprv v katakombách a malých jaskyniach neďaleko Odessy, neskôr sa rozhodla
pre návrat do mesta. Ešte pred návratom spálila všetky židovské dokumenty a
zmenila si meno na ruskú verziu. Predpokladala však, že kópie boli uschované v
miestnom archíve. Keď sa vrátila domov, zistila, že v jej dome sa usídlil
rumunský veliteľ z Podnesterska. Za niekoľko dní úplne ošedivela. Jej dcére,
umelcovej starej mame, sa podarilo uniknúť ako dieťaťu, napriek ohromnému
každodennému strachu. Video na výstave znázorňuje popravu tohto veliteľa,
maršala Antonescu a ďalších veliteľov, sprevádzanú starou klezmer piesňou, a
piesňou Romania Romania spievanou umelcom.
Tretie dielo prezentované na výstave, Play it Loud (Hraj to
nahlas) (2019), sa dotýka ďalšej témy, rastúceho nacionalizmu. Ide o
zvukovú sochu, pozostávajúcu zo starých reproduktorov, z ktorých znie zmes
rôznych (srbských a bosnianskych) piesní v štýle turbo folk, ktoré sa navzájom
bijú a vytvárajú mätúcu kakofóniu.
Nikolay Karabinovych sa narodil v Odese na Ukrajine v
roku 1988, žije v Gente v Belgicku a študuje na HISK Higher Institute for Fine Arts
(Vyššia škola výtvarných umení). Vybrané samostatné výstavy: 2019: Сabinet
of Neue Judische Kunst (Kabinet nového židovského umenia), Noch, Odesa, Ukrajina;
It seemed
that something would happen (Zdalo sa, že sa niečo stane), Múzeum moderného
umenia, Odesa, Ukrajina. Vybrané skupinové výstavy: 2019: Spring (Summer, Fall,
Autumn) of Nations, BWA, Tarnow, Poľsko; Ain’t nobody’s business (Nie je to
nikoho vec), PinchukArtCentre, Kyjev, Ukrajina. 2018: The Human Condition
(Ľudský stav), Jewish Museum and Tolerance Center (Židovské múzeum a centrum
tolerancie), Moskva, Rusko; Learning From a Good Neighbour 1918-2018 (Poučenie od
dobrého suseda), Pasinger-fabrik, Mníchov, Nemecko. Bol členom
kurátorského tímu na 5. Bienále Odesa.
PILOT
Celkový rozpočet:
18 080,00 €
Výška podpory:
17 100,00 €