Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
PILOT / HIT PROJECT
Galéria HIT v roku 2019 vo svojom bratislavskom priestore hosťuje medzinárodný výstavný program kurátorky Lýdie Pribišovej a občianskeho združenia PILOT (http://www.pilot-projects.info/?fbclid=IwAR1RXLjYSVfIu5W3csGnHifuRoTfm89QJlguR7kFoq3V0D5F7huZyTrJTM0" target="_blank" data-ft="{" tn":"-u"}"="" rel="noopener nofollow" data-lynx-mode="asynclazy" data-lynx-uri="http://www.pilot-projects.inf style="color: rgb(56, 88, 152); cursor: pointer; font-family: inherit;">www.pilot-projects.info). Pod značkou PILOT @ HIT tak v tomto roku vzniknú štyri výstavy výrazných zahraničných renomovaných umelcov, ktorí sa často objavujú na prestížnych medzinárodných bienále: Taus Makhacheva, Loukia Alavanou, Ming Wong, Nikolay Karabinovych. Týchto autorov spájajú témy ako okupácia, sebakolonizácia, rodová identita, či reinterpretácia moderny a historie, či inšpirácia kinematografiou.
Taus Makhacheva je pôvodom z Dagestanu, ktorý je často zdrojom inšpirácie jej umeleckej praxe. Pracuje s rôznymi médiami, vrátane inštalácie a performance, ale je známa videami, v ktorých často skúma témy kultúrnej autenticity a asimilácie po sovietizácii Dagestanu, napätie medzi tradíciou a modernosťou. Jej snímky sú často založené na jemných vzťahoch medzi históriou umenia, politikou, minulosťou a súčasnou kultúrou. Spochybňuje neisté hranice medzi podobnosťou a rozdielom a medzi prijatím a odmietaním. Skúma, ako môže byť minulosť histórie svojej krajiny opätovne interpretovaná v každodennom živote (podobne ako na Slovensku) ako súčasť boja o novú identitu. V Galérii Hitna výstave Siláci vystavila tri videá Fast and the Furious (Rýchlo a zbesilo) (2011), trojkanálové video Let Me Be Part of a Narrative (Nechajte ma stať sa súčasťou naratívu) a Vocabulary (Slovník)(od roku 2012) a plagáty Super Taus and Yasha the
Camel (Super
Taus a ťava Yasha).
Ming Wong je singapurským autorom žijúcim v Berlíne, vytvoril početné videá a filmy. Vytvára vrstvy kinematografického jazyka, spoločenskej štruktúry, identity a introspekcie prostredníctvom svojho vlastného osobitého rozprávania o svetovej kinematografii. Pracujúc s vizuálnymi štýlmi a trópmi filmových režisérov ako Fassbinder, Wong Karwai, Visconti, Pasolini, Douglas Sirk, Ingmar Bergman, Polanski atď., Wongova umelecká prax sa zaoberá významami, prostredníctvom ktorých subjektivita je konštruovaná prostredníctvom filmov. V projekte Teorema, ktorý pripravil pre Galériu HIT, spolupracoval aj s bratislavskými spisovateľmi ako Mária Modrovich, Peter Šulej či Michal Hvorecký, ktorí spolu s ním reinterpretujú Passoliniho Teoremu. Vystavil dva plagáty, dve maľby a 5 videí.
Nikolay Karabinovych z Ukrajiny pracuje s videom, textom, zvukom a performance. Má hlboký záujem o "tekuté identity" postsocialistickej východnej Európy, o konflikty medzi novými nacionalizmami a protirečeniami historických príbehov. Použitím nástrojov inštitucionálnej kritiky sa odvoláva na určenie miesta umelcov v spoločnosti a systéme umenia. Ďalšou dôležitou témou jeho praxe je jeho práca s hudobným archívom ako antropologickým zdrojom týkajúcim sa univerzálneho jazyka, ktorý je všetkým zrozumiteľný. Na výstave From Sea to Sea predstavil diela zvukovú inštaláciu s fotografiou The
voice of thin silence (Hlas krehkého ticha) (2018) video Romania, Romania (Rumunsko, Rumunsko)
(2019) a zvukovú skulptúru Play it Loud (Hraj to
nahlas) (2019).
Grécka umelkyňa Loukia Alavanou vychádza kinematografie, predovšetkým z raných filmov W. Disneyho, britských dokumentárnych filmov, vzdelávacích filmov zo Spojených štátov, ale aj filmografie Ingmara Bergmana. S priamymi odkazmi na grécku modernitu a históriu umelkyňa umiestňuje svoj naratív medzi Západ a osobitnú morfológiu Grécka. Vo svojich dielach pracuje s obrazmi a symbolmi z politických dejín postdiktátorského Grécka. V jej dielach cítiť obavy ohľadom ženskej prítomnosti vo filme, s jeho zavedenými symbolizmami v súčasnom jazyku vizuálnej a filmovej produkcie. V galérii vystavila video Kiss Forever (2011), Bananaland (Banánová krajina) (2017) a video Ducktator, ktoré sprevádzala kolážami.
PILOT
Celkový rozpočet:
18 080,00 €
Výška podpory:
17 100,00 €