Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
PILOT / HIT PROJECT
Rusko-dagestánska umelkyňa Taus Makhacheva si získala pozornosť na celom svete svojimi mnohovrstvovými videami a inštaláciami založenými na performance, v ktorých dekonštruuje kultúrne tradície Dagestanu, autonómnej republiky Ruskej federácie, ležiacej v kaukazskom pohorí. Jej pôvod je často východiskovým bodom skúmania napätia medzi tradíciou a modernosťou, asimiláciou a kultúrnou autenticitou po sovietizácii Dagestanu. Umelkyňa pochádza z avarského etnika, majority v Dagestane, no narodila sa v Moskve, študovala v Londýne a momentálne žije striedavo medzi Ruskom a zvyškom sveta. Vo svojich dielach interpretuje národné naratívy. Hoci rôzne aspekty jej prístupu môžu naznačovať sebakolonializáciu, Makhacheva kompenzuje toto bremeno svojím suchým humorom. Skúma symbolické dimenzie kultúrneho života, ako aj vzťah medzi históriou, politikou a populárnou kultúrou. Jej skoršie práce testujú limity seba-identifikácie prostredníctvom kultúrneho alebo fyzického prostredia experimentovaním s kostýmami, kamuflážou a choreografiou.
Výber diel na výstave sa zameriava na rodové stereotypy, najmä na modely správania sa a demonštrácie maskulinity v tradičnej vidieckej a mestskej kultúre. Umelkyňa v roli antropologičky skúma mužské mocenské hry z minulosti, pretrvávajúce až dodnes. K atribútom dagestánskej maskulinity a reči tela poľahky nájdeme paralely i na Slovensku.
Video Fast and the Furious (Rýchlo a zbesilo) (2011) je snímka, ktorá sleduje, ako sa Makhacheva infiltruje do mužského sveta pouličných automobilových pretekov v hlavnom meste Dagestanu, Makhachkale, na svojom SUV pokrytom kožušinami recyklovanými zo sovietskych kožuchov nájdených na moskovských blších trhoch. V rámci trojkanálovej video inštalácie Let Me Be Part of a Narrative (Nechajte ma stať sa súčasťou naratívu) (2012), Makhacheva skúma severokaukazskú kultúru psích zápasov. Kladie vedľa seba čisto mužské podujatie, Majstrovstvá Dagestanu v psích zápasoch, so sovietskym dokumentom o päťnásobnom dagestánskom majstrovi sveta v zápasení, Alim Alievovi. Umelkyňa v obidvoch prípadoch zachytáva rovnaký jav – súťaživého ducha ako formu maskulínneho sebavyjadrenia pretavením násilia do symbolických foriem. Video Vocabulary (Slovník)(od roku 2012) je zbierkou mužských silových gest v každodennej komunikácii v uliciach Makhachkaly (Dagestan). Výraznou ženskou postavou na výstave je alter ego umelkyne, Super Taus and Yasha the Camel (Super Taus a ťava Yasha), superhrdinka stojaca na ťave, ako kontrapunktické gesto vyrovnania rodových síl.
Taus Makhacheva (nar. 1983, Moskva, Rusko) žije a pracuje v Moskve, Rusko. V roku 2007 absolvovala bakalárske štúdium súčasného umenia na Goldsmiths, University of London. Od roku 2008 do 2009 študovala nové umelecké stratégie na Inštitúte súčasného umenia v Moskve. V roku 2013 získala magisterský titul zo súčasného umenia na Royal College of Art v Londýne. Vybrané výstavy: Manifesta, Palermo (2018); Benátske bienále (2017); Garage trienále ruského súčasného umenia (2017, Múzeum súčasného umenia Garage); Múzeum ON/OFF, Centre Pompidou (2016); Bienále Shanghai (2016); Bienále Kyjev (2015); Bienále Moskva (2015 a 2011); Bienále Sharjah (2013); Bienále Liverpool (2012); Makhacheva 6 krát získala cenu Nadácie Bienále súčasného umenia Moskva (Moskva, 2015), Cena „Budúcnosť Európy“, Múzeum súčasného umenia, Lipsko, (2014) a štátnu cenu „Nová generácia – inovácia“ (2012).
PILOT
Celkový rozpočet:
18 080,00 €
Výška podpory:
17 100,00 €