Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
ATELIER XIII - program na rok 2019
Dúbravského od samého začiatku jeho tvorby zaujímalo všetko živé. Zvieratá,
jazerá, rastliny, hydina, hmyz a sex… Autor si v júni minulého roku všimol
veľké pavučinové hniezda na ovocných stromoch vo svojej záhrade a tento okamih
definoval jeho maliarsku prácu na nasledujúcich niekoľko mesiacov. Boli to
hniezda chlpatých húseníc spriadača amerického (Hyphantria cunea), vďaka ktorým
uvoľnil svoj maliarsky rukopis. Maľby húseníc z leta 2018 (ako napríklad
vystavená “Veľká ružová húsenica”) sú “akvarelovejšie” a
"skicovitejšie" než predošlá séria kohútov z roku 2017. V niektorých
maľbách húseníc sa Dúbravský doposiaľ najviac priblížil k takmer abstraktnému
prejavu. Maľbu veľmi rozriedeným akrylom na surovom plátne začal od toho leta
dopĺňať kresbou olejovým pastelom. Dúbravský sa vďaka spriadačovi začal
čoraz viac zaujímať o ekosystém okolitej agrárnej krajiny, aby zistil, že podľa
vedcov nám hrozí “hmyzí armagedon” (inštalácia kresieb a článkov na stene).
Zatiaľ čo druhy ako spriadač americký alebo “čínska lienka” sa vďaka zmene
klímy čoraz viac rozširujú, naše pôvodné druhy hmyzu sú na pokraji
vyhynutia. Za posledných 30 rokov sme stratili viac ako 75% lietajúceho
hmyzu a tento “hmyzí armagedon” je problémom globálnym, dokonca politickým.
Medzi najväčšie problémy patria spôsoby obrábania polí, homogenizácia krajiny,
používanie herbicídov a pesticídov - intenzívne poľnohospodárstvo poháňané
agrodotáciami, z ktorých má na Slovensku najväčší osoh práve tzv.
“agromafia”. Dúbravský sa zaujíma o húsenice z viacerých príčin. Jednak sú
medzi nimi druhy, ktoré treba chrániť, na druhej strane je to ich čisto
maliarsky potenciál. “Množstvo ľudí zostáva po celý život akýmisi mentálnymi
larvami, ktoré sa ale nikdy nepremenia na nič užitočné, ľudstvo ako celok je v
akomsi húseničom štádiu,” hovorí Dúbravský a zamýšľa sa sám nad sebou, “som ja
sám takáto larva?” Pažravé larvy sú pre Dúbravského symbolom nekonečnej
snahy rastu a konzumerizmu (napríklad obraz “Chlpaté húsenice v
hniezde”). S konzumom a hromadením súvisí inštalácia 700 kg noseného
oblečenia, ktoré pokrýva podlahu ATELIERu XIII (“fast fashion” je jedným z
najznečisťujúcejších priemyslov vo svete). Inštalácia na podlahe podľa
Dúbravského evokuje prostredie akéhosi “hniezda lariev.”
DASH MEDIA, s.r.o.
Celkový rozpočet:
28 600,00 €
Výška podpory:
20 200,00 €