Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Príbehy (o) smrti
Výstavný projekt Príbehy (o) smrti je mojím subjektívnym (kurátorským) rozprávaním o rôznych vizuálných podobách smrti, jej pripomienok i následkov. Výstava je koncipovaná do pomyselných troch línií: na projekte praticipujú umelci, ktorých umelecký program bol z rôznych smrteľných príčin ukončený predčasne (Eugen Nevan, Cyprián Majerník, Zolo Palugyay, Bety Majerníková, Michal Moravčík, Jozef Mihál, Boris Perfecký, Ivan Kasaj); ďalej sa prezentújú autori, ktorých smrť blízkej osoby poznačila, ovplyvnila aj časť ich umeleckej práce (Mira Gaberová, Peter Barényi, Jana Kapelová, Katarína Janečková-Walshe); a na koniec sú na výstave zastupení aj umelci, ktorých smrť aj jej rôzne podoby fascinujú a ovplyvňuje ich výtvarný prejav (Vincent Hložník, Rudolf Sikora, András Cséfalvay, Martin Gerboc, Filip Jurković, Róbert Bielik, Adam Novota, Boris Sirka, Maroš Rovňák, Jozef Vrtiak, Vladislav Zabel).
Katalóg
k výstave okrem môjho textu bude obsahovať aj texty od Patrície
Dobríkovej, Moniky Hudecovej, Sabíny Gálikovej-Tolnaiovej, https://kurthy.blog.sme.sk/"> style="color: rgb(99, 99, 99);">Ľuboša Kűrthyho .
Všetci oslovení zo svojho pohľadu (odborného alebo subjektívneho) hovoria
príbeh o smrti.
Patrícia Dobríková ako
špecialistka v oblasti paliatívnej starostlivosti na Slovensku vytvorila
príspevok s témou Rešpektovania
dôstojnosti a starostlivosti o zomierajúcich na Slovensku, keďže nie vôbec zanedbateľný
fakt je, že väčšina umierajúcich nezomrie doma, ale v rôznych zariadeniach
(ústavoch, hospicoch, nemocniciach), prišlo mi mojou povinnosťou zaradiť do
katalógu aj tento text o „inštitucionalizovanej smrti“. Ďalej čitateľ
katalógu nájde text: Psychologické
poznámky, úvahy, a príbehy o smrti od psychologičky Moniky Hudecovej,
ktorá svojím
jazykom priblíži momenty smrti. Ďalej https://kurthy.blog.sme.sk/"> style="color: rgb(99, 99, 99);">Ľuboš Kűrthy poskytol záznam o tom, aké to je, keď zo života
náhle odišla jeho manželka, žurnalista Michal Havran v úvahe o nás
cez príbeh seriálu Walking Dead
komentuje náš postoj súčasný & spoločenský postoj k smrti, filozofka
Sabína Gáliková-Tolnaiová v príspevku Psychagógia,
ars vivendi a aspekt smrti načrtáva problematiku smrti, ako sa
k nej stavia filozofia.
Všetci oslovení majú spoločnú osobnú či profesnú skúsenosť so smrťou. Príprava tejto výstavy (je) bola spájaná so silnými emóciami, ktoré ma zasahovali pri vzhliadnutí a výbere autorov a ich diel – následne prichádzalo aj uvoľnenie (oslobodenie sa) z napätia zo zážitkov tým, že som nechala na seba diela umelcov jednoducho iba pôsobiť.
V rámci Reprezentačných sál Nitrianskej galérie má návštevník možnosť konfrontovať svoju osobu s dielami o smrti a zároveň môže sebareflexívne pristúpiť k sebe, prípadne k svojmu (svojim) osobným zážitkom so smrťou, lebo súčasťou života je aj smrť a možno to bude vyznievať pateticky, ale bez smrti nemôžeme pochopiť ani život. Príbehy (o ) smrti sú pre mňa najosobnejším kurátorským obnažením sa pred verejnosťou doteraz a dúfam, že ako som mala osobné príčiny vytvoriť výstavu s touto témou verím, že príde raz čas, aby som pripravila aj projekt, ktorý možno bude príbeh o (p)o živote.
Pri smrti svojich blízkych si môžeme uvedomiť
svoju psychickú i fyzickú zraniteľnosť. V živých spomienkach na tvár,
oči, vôňu, hlas tých, ktorí zomreli – je to mrazivý moment, ktorý nám však môže
pomôcť vážiť si seba, svoj život, uvedomiť si priority. V smrti sa na moment
spája –minulosť s prítomnosťou i budúcnosťou. Smrť a stretnutie
s ňou môže premeniť vzťah k sebe, k druhým, k svetu. Chvíľa
neskutočnej rany otrasu môže priniesť vďačnosť, vnútornú silu, pokoj, múdrosť
(poznanie), láskyplnosť (ale aj sebaľútostné zatrpknutie u krehkejších
jedincov) – otvorí sa nám nový svet. Smrť ničí strach, môže dodať odvahu.
Stretnutie so smrťou nás zbavuje naivného idealizmu, že keď sú „veci na
poriadku“, je všetko správne a prežívame ten najhlbší zmysel bytia.
Bohužiaľ, vtedy stagnujeme. Osobnostne rastieme cez chaos, bolesť zo života
a niekedy sme donútení dotknúť sa vlastného dna. V žiali môžeme nájsť
zmierenie i lásku. Prepadáme sa do temnoty, ktorá nás ťahá niekam...
tam... kde nestačí dych. Neschopnosť vlastného nádychu paralyzovaná vlastným
uvedomením si, že dýchame. Práve tá krehkosť a sila života likviduje
a zároveň stavia náš svet/život. Pochopeniu života sa učíme
z vnútornej samoty, keď dáme čas svojmu utrpeniu, môžeme dôjsť
k poznaniu, že je v nás prekvapenie/chuť – tvoriť, žiť niečo nové. V priznaní
bolesti, utrpenia, smútku sa posúvame – uvedomujeme si, čo sme v odchode
blízkych nenávratne stratili. V srdciach nám navždy ostane tichá túžba
nehy po nich, ktorú sme azda schopní projektovať do živých...
Nitrianska galéria
Celkový rozpočet:
9 250,00 €
Výška podpory:
8 000,00 €