Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Výstavy z výzvy: Lucia Papčová: Vietor bolo počuť už tisíckrát
Prítomnosť. Prežívaný okamih. Krajina.
Transcendencia. Tu a teraz. Vtedy a tam. Sprítomňovanie neprítomného.
Svetlo. Všetky tieto slová a vety sa môžu javiť bez vzájomného vzťahu.
Napriek tomu, prechádzajú naprieč celou umeleckou produkciou autorky mladej
generácie, Lucie Papčovej. Vystupujú na povrch v rámci všetkých médií,
v ktorých sa vyjadruje − fotografia, videoinštalácia či objekt.
Výstavu Vietor bolo počuť už tisíckrát otvára videoartové dielo
s príznačným názvom Zeleň (2017), ktoré má ambíciu vtiahnuť diváka do svojho
príbehu a súčasne aj do výstavy ako celku. Lucia pracuje vo videartovej
tvorbe s autentickou udalosťou, pričom cielene narúša plynulosť jej
narácie. Príbeh je rozdelený, fragmentizovaný, jeho kľúčové miesta (situácia,
prostredie, či hlavná postava) sú zámerne explicitne neprítomné, vymazané či iba
tušené. Samotná krajina, ktorá predstavuje autorkinu ústrednú tému, je v nich sprítomňovaná
často prostredníctvom abstraktných slov, ktoré podnecujú divákovu imagináciu –
krajina sa tak tvorí nanovo v jednotlivých predstavách, v ktorých
nadobúda rovnako neurčitú, abstraktnú, nehmatateľnú, tajomnú formu, ako v prípade
autorkiných fotografií. Pri tomto procese „stávania sa“ zohráva nesmiernu úlohu
zvuk.
V rámci média fotografie má uvedená
dekonštrukcia inú povahu. Lucia neguje prítomnosť predmetného sveta prostredníctvom
špecificky voleného výrezu, expozície, a achromatického koloritu, čím ide
zámerne proti základnej funkcii fotografického média – zobrazovať. V tom
spočíva konceptuálny rozmer jej formálne čistej práce. Krajina je totiž v procese fotografovania vymazávaná –
autorke slúži skôr ako prostriedok, materiál, na ktorom buduje abstraktný
obraz. Na súčasnú informačnú hojnosť tak autorka reaguje redukciou a úspornosťou
vypovedaného. Na cirkuláciu redundantných digitálnych fotografií na sociálnych
sieťach zas odmietnutím postprodukcie a voľbou analógovej fotografie. Prezentované
fotografie demonštrujú radikálny posun k čistému abstraktnému obrazu.
Horizont − ako fundamentálny odkaz k predmetnému svetu – sa v nich definitívne
vytratil.
Závislosť analógovej fotografie a videa na fyzikálnych podmienkach našej reality vnáša do jej autorskej stratégie ďalšiu dimenziu − performačný kontext. Autorka v horskom prostredí pozbavenom sociálno-kultúrneho vplyvu často prebýva dlhé hodiny, až do chvíle, keď sa prírodné faktory (svetlo, vietor, vzduch, vlhkosť, atď.) neocitnú v správnej konštelácii. Nepredvídateľné podmienky, v ktorých sa autorka ocitá, ovplyvňujú povahu vzniku diela a obohacujú ho o performatívny rozmer. Proces zrodu fotografie je tak plnohodnotnou súčasťou diela ako celku. Zároveň je metaforou nášho ideálneho prostredia a snahy ho vytvárať, ktorá ale vždy narazí na určitú prekážku. Načrtnutú ideu podriadenosti človeka prírode autorka prenáša do koncepcie výstavy – časť expozície je viditeľná len vďaka prirodzenému dennému svetlu, v istom momente sa stávajú jednotlivé obrazy len tušené, zamlčané v prítmí zostávajú v divákovej predstave.
Lucia Papčová vyštudovala
bakalársky stupeň na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
Následne magisterský stupeň ukončila na
Akademie der bildenden Kunste vo Viedni. V súčasnosti je doktorandkou na
Vysokej škole výtvarných umení. Ešte počas svojho bakalárskeho štúdia získala
významné ocenenie Essl Award VIG.
Nitrianska galéria
Celkový rozpočet:
18 553,00 €
Výška podpory:
17 000,00 €