Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Variabily (74 + 460/28 = 70VH)

Výtvarná tvorba jedného z najvýznamnejších
umelcov slovenského výtvarného umenia Viktora
Hulíka (1949) bola už od osemdesiatych rokov konfrontovaná s poprednými
európskymi a svetovými umelcami. V roku 1988 sa stal členom medzinárodnej
skupiny výtvarníkov INT ART a od začiatku deväťdesiatych rokov bol členom v
novoobnovenom Klube konkretistov, ktorý bol v rokoch 1967 až 1971 významným
voľným združením československých výtvarných umelcov.
V roku 1990 mu bol ako prvému slovenskému výtvarníkovi udelený prestížny
tvorivý grant od Pollock-Krasner nadácie pôsobiacej v New Yorku. A tak Viktor Hulík začal prezentovať svoju
tvorbu po celom svete, takmer vo všetkých krajinách Európy, ako aj v Ázii,
Afrike a Amerike. Keď v roku 2001 vstúpil do medzinárodného hnutia MADI,
otvorila sa mu ďalšia nová cesta pre účasť na viacerých zaujímavých projektoch v
mnohých renomovaných európskych a svetových galériách. V roku 2017 bol
prijatý za čestného člena umeleckého združenia OSAS, vedeného Dórou Maurer
v Budapešti. Tak množstvo príležitostí vystavovať a konfrontovať sa s
umelcami svetového mena rástlo. Z tohto pohľadu je významné zaradenie Viktora Hulíka, ako jediného zo slovenských
umelcov do koncepcie takého prestížneho európskeho projektu akým bola výstava
Náhoda ako princíp, svet hry, metóda a systém v umení 20. storočia vo
Wilhelm-Hack-Museum v Ludwigshafene nad Rýnom (1992). Hulíkova tvorba sa dostala do neobyčajných medzinárodných
súvislostí s takými menami, ktorých len výberovo uvádzam: Arman, Arp, Beuys, Cage,
Calder, César, Duchamp, Ernst, Kaprow, Klein, Pollock, Rauschenberg, Rotella
alebo Tinguely.
A keď v roku 1996 založil Galériu Z a usporiadal prvý ročník medzinárodnej výstavy Socha a objekt, zaslúžil sa tiež o účasť popredných zahraničných výtvarníkov u nás. Mnohí po prvý raz vystavovali svoje diela v bratislavských galériách a výstavných sieňach. Aj na týchto každoročných prehliadkach mohol Viktor Hulík prepojiť svoje umelecké diela s európskymi a svetovými umelcami.
Predstavujeme teda diela plné polarity jedinečného a obecného, s rôznymi podobami percepcií a alternatívnych interpretácií. Tak ako všetky umelcove práce aj vybrané vystavené diela majú v sebe veľa významového napätia, či ide o veľké a malé posúvače, zvešiavače alebo geoposúvače. V mnohých Hulíkových obrazoch a objektoch ide o isté spochybnenie pravidelnosti geometrickej štruktúry ako aj o narušenie konštruktívnej a racionálnej osnovy pomocou pohybu geometrických znakov.
Pri vnímaní Hulíkových
diel sme často prežívali zmeny stavov, nálad, hru, premenlivosť
a striedanie obrazov, ktoré nám umelec ponúkal. Niekedy sme i my
mohli vstúpiť do jeho umeleckého sveta, zmeniť plastickú pohyblivú časť
variabilov, narušiť podľa vlastných pravidiel vzťah medzi statickým podkladom
a dynamickými segmentmi diela. Už to nebola len Hulíkova premena reality, ale aj naša.
Stupňovala sa tak variabilita pôvodnej myšlienky,
ako aj dynamické umelcovo gesto. Schopnosť meniť sa vo viacerých časových
rovinách. Výtvarná interpretácia premenlivosti či dokonca nestálosti je základným
filozofickým princípom v celej umelcovej tvorbe. Aj v jeho dielach z ostatného
obdobia sa obmieňa, premieňa a strieda
Hulíkom daný geometrický, tvarový alebo lineárny znak, ktorý sa stáva
variabilným geometrickým útvarom. Nové štruktúry a línie sa často prelínajú,
prenikajú priestorom, zavesia sa jedna na druhú, či svojim pohybom odkrývajú
nový vizuálny svet. Tiež v jeho bohatej grafickej tvorbe vlastná umelecká
myšlienka je protikladom k technologickému médiu – počítaču, pohyb
spochybňuje ustálenosť, rovnako ako dynamickosť popiera statickosť. Tak ako
kedysi v Hulíkovej tvorbe
podstatnejšiu úlohu zohrávala farba, bola to ona, ktorá menila celú skladbu
kompozície, dnes sú to predovšetkým polarity a hry odtieňov bielej
a čiernej. Touto priestorovou hrou určuje juxtapozície tvarov
aj línií, kontrastom zväčšuje či
zmenšuje vzťahy a napätie harmónie a chaosu.
A opäť slová Ivo Janouška – „ Hulíkovy virtuální alegorie
jsou zpředmětněním vnitřního zraku umělce přesahujícím bariéry jevové
skutečnosti, modelováním hybnosti jevů jsou i tlumočením otevřených
možností světa budoucnosti.“
kurátorka výstavy: Dagmar Kudoláni Srnenská
Agentúra Artlines s.r.o.
Celkový rozpočet:
6 800,00 €
Výška podpory:
6 000,00 €