Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Ženský dezén
Mária
Balážová: Ženský dezén
Vernisáž:
12.septembra 2019 o 18.00 hod.
Trvanie
výstavy: 13.09.
– 27.10. 2019
Miesto:
Galéria Jána Koniarka, Kopplova vila, Trnava
Kurátor
výstavy: Roman Gajdoš
Samostatná výstava Márie Balážovej
predstavuje výber z diela tejto trnavskej autorky za posledných deväť
rokov. Koncepcia kladie dôraz na tvorbu z posledného obdobia, ktorá
artikuluje osobné, introspektívne témy jazykom geometrickej abstrakcie. Balážová
využíva jej výrazové prostriedky ako nástroj kritiky rodovej nerovnosti, čím sa
stále viac odkláňa od predchádzajúcej pozície svojho maliarskeho programu, pre
ktorý bolo dôležité hľadanie novotvarov a v nich ukrytých významov, smerom
k výraznejším feministickým a osobným výpovediam. Ako zásadný motív sa feminizmus a s
ním spojená sociálna kritika ukázal v jej diele na samostatnej výstave,
ktorá niesla názov Ženská geometria (Galéria
Z, Bratislava, 2016) a neskôr na výstavách Geo-femina (Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2017)
a Pod sukňou (Považská galéria umenia, 2017)
V cykle Neplatené domáce práce Balážová tematizuje aktuálne problémy vypovedajúce o hodnote ženskej práce spojené s prekarizáciou
či pracovnou stereotypizáciou. Slovné spojenie „ženská práca“ (podobne ako
slovo „ženský“ v názve výstavy) však nemá za úlohu fungovať ako
prvoplánový protipól mužského, ale chce ironicky poukázať na to, ako sa táto
naturalizovaná spoločenská konštrukcia dostáva do nášho bežného uvažovania. Vo
svojich maľbách a kresbách vypovedá o tomto fenoméne aj na základe
vlastnej životnej skúsenosti (ročné štúdium na učňovskej škole textilného
zamerania v Trenčíne). Balážová vizualizuje vzťahy nadvlády a disciplinácie,
pričom všetko sa odohráva na pozadí jej osobnej mytológie, vlastného piktogramového
jazyka, kde sa ženský princíp (zobrazovaný ako had s kosoštvorcovou hlavou
s prázdnym obdĺžnikom uprostred) neustále konfrontuje s princípom
mužským (kosoštvorec s dvoma otvormi symbolizujúcimi semenníky, ale aj
upretý mužský pohľad) – kresba z tohto cyklu, nesúca rovnaký názov, získala
ocenenie na Medzinárodnom bienále kresby v Novom Dillí.
Strach z násilia, moci
a nadvlády sa v najnovších prácach premieta do intímneho prostredia
rodiny, kde je dominantný mužský prvok systematicky projektovaný do plochy
obrazu a vrcholí v sérii kresieb a malieb s názvom Domáce násilie. Niekde použitý výrazne
expresívny rukopis veľmi priamočiaro odkazuje k Balážovej osobnému príbehu
a posúva všeobecnú kritiku androcentrickej spoločnosti do intímnejšej
polohy. Hlavnú úlohu tu hrá postava despotického otca, ktorý sa na akrylových
plátnach a veľkoformátových kresbách neustále démonicky vracia – deštruktívne
a agresívne.
Mária Balážová vo svojich najnovších dielach
stavila na priamočiaru výpoveď osobného príbehu spojenú s terapeutickým
charakterom. Tento prístup v jej diele predstavuje nový rozmer nielen pre
ňu samotnú, ale pre geometrickú maľbu vôbec.
Roman Gajdoš
Výstavu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu
umenia.
Doc. Mgr. art Mária Balážová
narodená 1956 v Trnave, absolvovala SUPŠ Bratislava (1972 – 76) a VŠMU v
Bratislave (1978 – 1984). Na začiatku svojej umeleckej činnosti sa venuje
hlavne médiu kresby, objektu, autorskej odevnej tvorbe, neskôr maľbe a grafike.
Je výraznou predstaviteľkou postgeometrického a feministického umenia na
Slovensku. V roku 1990 získala za kresby cenu Honorable Mention v USA (Provo) a
v roku 2019 Honorary Mention Award, International Drawing Biennale 2018-19, New
Delhi (India). Vystavovala na Vth International Triennale of Drawing, Wroclaw
(1992), Klub konkretistov, Bratislava, Slovenská národná galéria (1999), Eine
kurze Geschichte zur Malerei, Leverkusen (2001), Contemporary Slovak Art
1960-2000, Ljubljana, City Art Museum (2007), Here and Now, Budapest, Kunsthalle
(2015), Hommage à Peter Vajda, Praha, Museum Kampa – Nadace Jana a Medy
Mládkových (2018).
Zastúpená v zbierkach: Slovenská národná galéria, Bratislava, Národní galerie,
Praha (CZ), Galéria Jána Koniarka, Trnava, Stredoslovenská galéria, Banská
Bystrica, Galéria M. A. Bazovského, Trenčín, Moravská galerie Brno, Zbierka
PSIS, Bratislava, Tama Art University Museum, Tokyo (J), Městské muzeum a
galerie, Břeclav (CZ), Richard Adam Gallery, Brno (CZ). Pôsobí na Pedagogickej
fakulte Trnavskej univerzity ako vysokoškolská pedagogička, žije v Trnave
Mária Balážová
Celkový rozpočet:
5 200,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €