Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Nová hudba v Tatranskej galérii, 2. ročník

Krátky opis
Nová hudba v Tatranskej galérii 5 / Ronald Šebesta - Classic Malts sólový klarinetový recitál Piatok, 30. 8. 2019, 17:00
Fotogaléria
Názov podujatia
Nová hudba v Tatranskej galérii 5 / Ronald Šebesta - Classic Malts

Miesto konania / kraj
Poprad / Poprad

Termín konania
30.08.2019

Popis projektu

Piatok, 30. 8. 2019, 17:00


Nová hudba v Tatranskej galérii 5 / Ronald Šebesta - Classic Malts

sólový klarinetový recitál


Program:


CLASSIC MALTS


Ronald ŠEBESTA – klarinet 


PROGRAM

Igor Stravinskij (1882–1971) – Tri kusy pre sólový klarinet

Giacinto Scelsi (1905–1988) – Ixor

Salvatore Sciarrino (1947) – Let me die before I wake

Karlheinz Stockhausen (1928–2007) – In Freundschaft

Steve Reich (1936) – New York Counterpoint


Vo svete škótskej single malt („jednosladovej“) whisky sa rozlišuje šesť regiónov výroby tohto jedinečného prejavu škótskej kultúry. Každá jednotlivá oblasť má svojho whisky - reprezentanta, uznaného odborníkmi za predstaviteľa najtypickejších vlastností single malt whisky daného regiónu. Títo reprezentanti spolu vytvárajú zvláštnu kategóriu pod spoločným názvom „classic malts“. Názov dramaturgie dnešného koncertu, ako výberu časom preverených kusov klarinetovej sólovej literatúry, je teda metaforou. Voľba názvu je zároveň vyjadrením môjho obdivu a afinity k svetu single malt whisky, v jej mnohorakosti a ušľachtilej komplexnosti..


Stravinského Tri skladby pre sólový klarinet sú prvým dielom modernej hudby pre klarinet bez sprievodu iného nástroja. Odlišný výraz každej z častí, vďaka majstrovskému vcíteniu autora do zvukovosti nástroja, ako aj celkom novátorská tvarovosť každej z nich, svedčia o mozartovskom talente skladateľa, schopného na prvý pokus s bravúrou naplniť dovtedy nezadané kompozičné idey. Ixor Giacinta Scelsiho je krátkou ukážkou majstrovstva iného veľkého sonoristu 20. storočia, silne ovplyvneného introvertnou hudbou budhistických kláštorov. Do tretice nasleduje výsostne sonoristická skladba Let me die before I wake Salvatore Sciarinna, predstavujúca iný charakteristický typus sonority klarinetu, s hudobne zmysluplným, nesamoúčelným využitím techniky multiphonics, čiže viaczvukov.   In Freundschaft Karlheinza Stockhausena je klarinetovým „classic malt“ z opačného pólu. Ide o výsostne štrukturálnu, majstrovskú kompozíciu vo variačnej forme. Pre interpreta predstavuje otázku prispôsobenia zvukovosti klarinetu tak, aby nedochádzalo k estetickému nesúladu medzi silne štrukturálnym charakterom skladby a pastorálnym charakterom zvukovosti moderného klarinetu. New York Counterpoint Steva Reicha je premietnutím skladateľovho repetitívneho jazyka do média klarinetovej zvukovosti. Koncept skladby pre ansámbel nástrojov rovnakej skupiny obsahuje úskalie možnej únavy poslucháčovej pozornosti z použitej sonority toho istého druhu. Reich, hoci sa pri nástupe niektorých idiómov nevyhol konotáciám s jazzom, skladbu ako celok zvláda rozvinutím sebe vlastnej hudobnej štruktúry s typickým étosom, ktorý napokon dominuje a zanecháva silný dojem. 


Ronald ŠEBESTA


CV:

Ronald Šebesta patrí už dlhé roky k popredným slovenským orchestrálnym a komorným hráčom. Po štúdiách na konzervatóriu a VŠMU v Bratislave absolvoval stáž na Conservatoire de Région v Boulogne vo Francúzsku. Od r. 1993 až do súčasnosti je prvým klarinetistom v Symfonickom orchestri Slovenského rozhlasu. Rovnakú pozíciu zastáva od roku 1995 v orchestri Cappella Istropolitana. Stál pri zrode súborov súčasnej hudby VENI ensemble, VAPORI del CUORE, OPERA APERTA ensemble a tiež súboru dobových basetových rohov LOTZ Trio. Ako hráč na dobovom klarinete je pravidelným členom orchestrov Wiener Akademie, Orfeo Orchestra (Budapešť) a Cappella Cracoviensis (Krakov). Pôsobil tiež ako lektor a vysokoškolský pedagóg na VŠMU.


Organizátor: Medzinárodná spoločnosť pre súčasnú hudbu - Slovenská sekcia

Spoluorganizátor: Tatranská galéria

Produkcia a management projektu: Juraj Beráts

Názov prímateľa
Medzinárodná spoločnosť pre súčasnú hudbu - Slovenská sekcia

Celkový rozpočet:
4 470,00 €

Výška podpory:
4 000,00 €