Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Prvé múzeum intermédií II - Satelit 2019: Peter Rónai - autoReverse (1997)
PRVÉ
MÚZEUM INTERMÉDIÍ II Satelit 2019
Peter
Rónai
autoReverse
(1997)
Videoanimácia
autoReverse je obdobou časozberného
projektu diela KUNSTvHALE, prítomného v expozícii Prvé múzeum intermédií
II. Zhmotňuje činnosť, ktorá sa týka nás všetkých – vytváranie pamäťových stôp
zachytávajúcich procese našej existencie, akou nesporne fotografie
dokumentujúce jednotlivé etapy života sú. Dielo je komprimovanou verziou
portrétu autora od detstva až po moment, keď dielo vytvoril –akoby zhustená podoba
albumu. Pri realizácii použil techniku „morfingu“ umožňujúcu plynulé prelínanie
jedného obrazu do druhého, ktorou takto transformoval sériu analógových,
následne zdigitalizovaných fotografií. V čase realizácie diela bola
technológia v našich podmienkach ešte pomerne nedostupná - to, čo dnes
prirodzene dokáže PC grafický program, bolo vytvárané komplikovanejším systémom
jednotlivo fotografiou po fotografii. Technika morfingu je jedným
z výrazných atribútov tvorby Petra Rónaia – videoanimáciu, zloženú zo 40
portrétov po prvý raz predstavil ako súčasť videoinštalácie na samostatnej
výstave Videoantológia v roku 1997 práve v Považskej galérii umenia
v Žiline. I v prípade tohto diela je možné odčítať pre neho
typický prvok sebairónie a odstupu, akým vo všeobecnosti nazerá na pozíciu
seba ako tvorcu umenia. Prezentácia videoanimácie je pomyselný pendant
k dielu KUNSTvHALE - sérii menších obrazov, ktoré dokumentujú prienik jeho
umeleckej činnosti do histórie umenia. Dielo Petra Rónaia je
vystavené v rámci rozšírenej prezentácie expozície Prvé múzeum intermédií
II Medzi informáciou a pamäťou – Satelit 2019.
Videotvorba Petra Rónai je v línii
slovenského videumenia ťažiskovou, už od konca 80. rokov vytvára
videoinštalácie, videá, postfotografie a ďalšie formy multimédií.
V rokoch 1990-93 pôsobil (s J. Kollerom) v skupine Nová vážnosť, ich spoločné realizácie smerovali k snahe
o totálne umenie ako prekonania tradicionalizmu svojho prostredia.
Vystavoval na dôležitých prehliadkach videoumenia doma i v zahraničí,
najmä Video-vidím-ich sehe (1994, Žilina, Bratislava, Thun), Nature in
motion/Příroda v pohybu (1994, Praha), jeho diela sú súčasťou prehliadok
konceptuálneho a postkonceptuálneho umenia, z posledných: Story of (Post)conceptual Art in Slovakia (2019), Ludwig
Museum, Budapešť. Pedagogicky pôsobil na viacerých
školách, aktuálne vedie Ateliér grafiky a experimentálnej tvorby na Katedre
výtvarných umení a intermédií na Fakulte umení Technickej univerzity v
Košiciach. Žije v Bratislave.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
3 400,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €