Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Akvizície MG RS, fotografie Borisa Németha a kresby Miry Gáberovej
Mestská galéria v Rimavskej Sobote vďaka podpore grantu Fondu na podporu umenia, Bratislava úspešne zrealizovala akvizíciu diel Miry Gáberovej a Borisa Németha. Diela boli prezentované na samostatných výstavách autorov v roku 2019:
signované, číslované 1/20, rámované
Mira Gáberová, Stala som sa zrkadlom 1. – 4., 2014, 86 x 61 cm,skladaný objekt, kresba, papier, ceruzka, kopírovanie, odtláčanie, skladanie
Mira Gáberová, Skladanie
Skladba, proces, kresba, akcia, prežívanie, jeho zrkadlenie v tvorení, kolektív, „ja“, verejné a súkromné, rod, rodina, priatelia, matka, dcéra, žena, otec, bratia, pamäť a budúcnosť, scéna, opona, kamera, farba, štetec, plátno, reflex, papier, skladanie sú bodmi označujúcimi vzťahy tvoriace dielo Miry Gáberovej.
Pomerne komorná autorská výstava Miry Gáberovej v MG v Rimavskej Sobote predstavuje jej maľby, kresby a videoperformanciu vo výbere, ktorý odráža motív skladby, skladania. Jednako skladby výstavy, zloženej z rytmov jednotlivých skladieb-diel, ale tiež prác, ktoré vznikli ako skladačky.
Hlavný motív výstavy sa odvíja od témy práce Stala som sa zrkadlom, Všetky kvety svetaz roku 2014, ktorá odráža intímnu spoveď umelkyne. Istým spôsobom je jej návratom do tohoto prostredia, neďalekého Lučenca, mesta odkiaľ pochádza, a to tematizovaním vzťahu so svojou matkou. Mira Gáberová v ňom kresbu používa ako spôsob rozhovoru, cez gesto kresebne detailného záznamu kvetinového vzoru, jeho pretláčania, odtláčania, kopírovania, skladania a zrkadlenia. Rozohráva nimi dialóg, ktorý je síce veľmi citlivý ale zároveň katarzný a plný nádeje. Je poctou matke, rozhovorom s ňou v nekonečnom priestore a čase. Táto práca patrí do kontextu ženského umenia, ktoré sa vyjadruje o osobných feminínnych svetoch a narába s motívom vzoru, remesla, ktoré sú zapojené do komplexne poňatého diela: performatívneho aktu pocty matke (videoperformancia) do podoby geometricko-organicky skladaného objektu-kresby.
Gabriela Garlatyová
Mira GÁBEROVÁ, (1979, Lučenec), pôsobí v Prahe štúdium: 2000 - 2006 – Vysoká škola výtvarných umení Bratislava, v ateliéri prof. Daniela Fischera, v ateliéri prof. Ilony Németh, na Katedre intermédií a multimédií, v maliarskom 4. ateliéri prof. Ivana Csudaia a doktorandské štúdium absolvovala v ateliéri videa a multimediálnej tvorby doc. Anny Daučíkovej. Ocenenia: 2012 – víťazka ceny Oscara Čepana, Bratislava
Boris Németh, Portrét SK
Boris Németh, Slovakia Im Lovin It, Liptovská Teplička, 2007, Staré Hory, 2009, Dukelský priesmyk, 2009, Kokava, 2010
Kokava, 2010, 40 x 60 cm, fotografia, archívny papier "Hahnemuhle fine art baryta" .
Boris Németh (nar. 1979, v Šali), študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde v roku 2011 ukončil doktorandské štúdium. Na VŠVU pôsobí ako externý pedagóg reportážnej fotografie a od roku 2006 je fotoreportérom v časopise .týždeň.
Patrí medzi výrazných fotografov mladej generácie a jeho práce už boli ocenené viacerými prestížnymi cenami. Venuje sa fotografii spájajúcej prvky dokumentu, reportáže a konceptuálneho tvorivého prístupu, ktorým tematicky sleduje najmä sociálne a kultúrne aspekty života ľudí a prejavy transformácie Slovenska po roku 1989.
Autorská výstava Borisa Németha predstavuje výber z jeho tvorby, a to najmä cykly fotografií, ktoré mapujú Slovensko. Ide o cykly ako je Slovakia Im Lovin It– diplomová práca u prof. Ľuba Stacha na VŠVU, Premeny Slovenska, Homeland, Krajinaa ďalšie, ktoré vznikli počas jeho početných ciest.
Osobitosťou jeho prístupu je sledovanie aktuálnych sociálne-kritických špecifík života na Slovensku, ktoré sú známe, no niekedy prehliadané, premlčané, pozabudnuté. Deje sa tak z pohodlnosti alebo pre neatraktívnosť negatívnych javov a problémov spoločnosti. Ich obrazy, sledovateľné okom pozorujúceho, miznú, menia sa v čase. Németh pracuje s touto metódou zachytenia intenzívnych a „problematických“ momentov, dennodenných absurdít, ktoré prináša len život, sústreďuje sa na priestorovo výpovedné, kompozičné a farebne efektné komponovanie okamihu. Zviditeľňuje životný priestor a škálu jeho podôb. Je ich množstvo, sú nimi skutočné problémy obyvateľov v regiónoch-okrajoch krajiny ako sú nezamestnanosť, chudoba, izolácia, morálny úpadok, nevzdelanosť, stagnácia v zakonzervovanom stave minulosti, ale tiež dianie reprezentujúce hlavné udalosti v štáte a v hlavnom meste. Boris Németh svojím neúnavným zaznamenávaním obrazov prináša správu o hlbokých procesoch v spoločnosti. Zjavuje ich pomocou fotografie, ktorú používa ako nástroj na zobrazenie, vylíčenie množstva obrazov odrážajúcich našu prítomnosť, do ktorej je minulosť vrastená ako základy domu.
Gabriela Garlatyová
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota
Celkový rozpočet:
3 900,00 €
Výška podpory:
3 500,00 €