Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Reštaurovanie štyroch olejomalieb zo zbierok múzea
Vďaka dotácii z Fondu na podporu umenia sa v období od júla 2018 do júna 2019 podarilo zreštaurovať dve olejomaľby zo zbierok Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote – Portrét evanjelického farára od Petra Michala Bohúňa a Portrét Istvána Baksayho, profesora a riaditeľa Zjednoteného protestantského gymnázia v Rimavskej Sobote. Reštaurátorské práce vykonala Mgr. art. Andrea Ševčíková z Bratislavy, členka Komory reštaurátorov. Výsledok projektu bude múzeum prezentovať v rámci svojej aktivity "Predmet mesiaca" období od 1. júla 2019 do 31. júla 2019 (Portrét evanjelického farára od Petra Michala Bohúňa) a od 1. augusta 2019 do 31. augusta 2019 (Portrét Istvána Baksayho).
Predmet mesiaca júl 2019 - Portrét evanjelického farára od Petra Michala Bohúňa:
Na vertikálne orientovanom obdĺžnikovom formáte plátna je namaľovaný portrét muža stredného až staršieho veku v bohoslužobnom odeve evanjelického a. v. kňaza. Autorom diela je významný slovenský maliar Peter Michal Bohúň (1822 – 1879), ktorého s regiónom Gemer-Malohont spájalo jeho štúdium na gymnáziu v Gemerskej Hôrke. Patril do skupiny štúrovcov a radil sa k významným buditeľom národného života, s čím bola spájaná aj jeho maliarska činnosť. P. M. Bohúň sa narodil v oravskej obci Veličná v rodine evanjelického farára Jána Bohúňa a Jany Žofie Ambroziovej. Školu začal navštevovať v rodnej obci a následne odišiel na gymnázium do Gemerskej Hôrky, kde sa naučil aj po maďarsky. Neskôr študoval obchod na Evanjelickom lýceu v Levoči a právo v Kežmarku. Maľbu začal študovať v roku 1843 na Akadémii výtvarných umení v Prahe. Jeho učiteľom bol nemecký maliar Christian Ruben. V rokoch 1851 - 1852 žil Bohúň v Revúcej. V septembri https://sk.wikipedia.org/wiki/1854" title="1854" style="">1854 sa presťahoval do Liptovského Mikuláša, kde takmer 11 rokov vyučoval maľbu na dievčenskej evanjelickej škole. Na jeseň roku https://sk.wikipedia.org/wiki/1854" title="1865" style="">1865 opustil Slovensko a spoločne s rodinou sa usadil v https://sk.wikipedia.org/wiki/1854" title="Halič (región)" style="">Haliči, v obci Lipnik pri Białej. Podľa údajov białského evanjelického archívu Peter Michal Bohúň zomrel 20. mája 1879 na zápal pľúc. Je pochovaný na evanjelickom cintoríne v Białej. Vo svojej tvorbe sa venoval predovšetkým portrétu, ale tiež sakrálnej maľbe. Jeho pravdepodobne najznámejším dielom je portrét https://sk.wikipedia.org/wiki/1854" title="Slovensko" style="">slovenského národného buditeľa https://sk.wikipedia.org/wiki/1854" title="Ján Francisci-Rimavský" style="">Jána Francisciho ako dobrovoľníckeho kapitána. Portrét evanjelického farára zo zbierok Gemersko-malohontského múzea pochádza z obdobia rokov 1850 – 1865 a do zbierkového fondu sa dostal z evanjelickej fary v Tisovci. Bohúň v polovici 19. storočia vytvoril niekoľko podobizní evanjelických farárov v rôznych miestach Slovenska. Dielo je dôležitým historickým dokumentom k téme evanjelickej a. v. cirkvi v Gemeri-Malohonte a umelecko-historicky patrí ku kvalitným dielam portrétnej tvorby polovice 19. storočia. Je jediným dielom Petra Michala Bohúňa v zbierkovom fonde Gemersko-malohontského múzea.
Predmet mesiaca august 2019: Portrét Istvána Baksayho riaditeľa Zjednoteného protestantského gymnázia v Rimavskej Sobote
István Baksay (1820 - 1910) bol významným pedagógom
a osobnosťou verejného života Rimavskej Soboty. Zastával funkciu predsedu
Kasína a Speváckeho spolku, bol tajomníkom Dobročinného ženského spolku,
kurátorom reformovanej cirkvi, členom mestského a župného zastupiteľstva, čestným
občanom Rimavskej Soboty. Bol aj literárne činný. Napísal dejiny Rimavskej
Soboty, ktoré vyšli v Opise Župy Gemer-Malohont v rámci XII.
Zhromaždenia uhorských lekárov a prírodovedcov v roku 1867
v Rimavskej Sobote, ďalej napísal 50-ročnú históriu Zjednoteného protestantského
gymnázia, Kasína a Dobročinného ženského spolku. Na čele gymnázia stál od
roku 1844. Toto gymnázium bolo kľúčovou inštitúciou aj pri formovaní múzea
v Rimavskej Sobote nakoľko jeho riaditelia boli zároveň aj prvými
riaditeľmi múzea v rokoch 1882 - 1945 (Ján Fábry, Edmund Loysch
a Viliam Fábián). Rovnako zbierkový fond múzea z veľkej časti tvorili
pôvodné zbierky gymnázia. Portrét Istvána Baksayho vznikol v roku 1894, kedy si
verejnosť pripomínala jeho 50-ročné pedagogické pôsobenie, čo reflektovali aj
dobové noviny. Dielo je preto vzácnym dokumentom k histórii školstva
a verejného života v Rimavskej Sobote.
Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote
Celkový rozpočet:
4 750,00 €
Výška podpory:
4 500,00 €