Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Výstava 4500 stôp/ Locating Maxine Barr v Galérii Medium
Hľadanie podstatného v obyčajnom okamihu.
Východiskom pre sériu fotografií - fotografickú štúdiu, Dominiky Jackuliakovej bol moment vysťahovania sa maminej sestry Marty - identického dvojčaťa - v roku 1992 do Spojených štátov amerických. Ich odlúčenie ovplyvnilo celú rodinu, ktorá sa postupne stala akýmsi prienikom dvoch odlišných kultúr. Tento príbeh sa stáva kľúčovým podnetom pre Jackuliakovej fotografický prieskum. Tak ako v predchádzajúcich sériách The Garden, 2014, alebo LOM, 2017 sa autorka snaží o jasne zadefinovanú tému, vytýčenie si "ihriska" na ktorom sa pohybuje. Tieto obmedzenia jej paradoxne pomáhajú uvoľniť sa, využívať maximum fotografických prístupov, ktorými komplexne mapuje dané témy.
Táto séria je však iná. Všimnime si jemné napätie, ktoré je obsiahnuté už v samotnom úvodnom príbehu. Odlúčenie identických dvojičiek, Lučenec - Chicago, vzdialenosť, cesta, hľadanie. Počas jednej z návštev Chicaga, Jackuliaková náhodne narazí na úradný list adresovaný Anite Burns, ktorá sa neúspešne pokúša nájsť inú ženu Maxine Barr. Pre autorku je list - možno skôr tušený príbeh ukrytý za týmto listom - potvrdením si vlastných pocitov a úvah. Ako sama píše vo svojich poznámkach: ...opakovane sa vraciam na rovnaké miesta, už nie som turistom, uvedomujem si odlišné plynutie času v cudzom prostredí..., ...záujem o to čo sa "pokazilo" a prezrádza ľudskosť..., ...fotografia ako prostriedok premiestňovania sa..., ...len tak sa stratiť a vytvoriť si vlastný príbeh...
Je zrejmé, že táto séria Jackuliakovej fotografií je veľmi osobná. Autorka sa snaží hovoriť o témach a pocitoch, ktoré sú častokrát ťažko popísateľné slovami, pravdepodobne aj preto využíva fotografiu. Hľadaním cudzích príbehov sa paradoxne, dostáva bližšie k sebe, podobne ako Travis, hlavná postava z filmu Paríž - Texas od Wima Wendersa. Hoci na začiatku bol príbeh, v Jackuliakovej fotografiách ho nehľadajme. Naratívnosť je nahradená snahou o objektívnu dokumentáciu skutočnosti. A práve v protichodnosti objektívneho a subjektívneho prístupu je ukrytá naliehavosť jej fotografií. S citlivosťou jej vlastnou pristupuje k výberu motívov a predostiera nám rôzne fragmenty reality. Ich zvýrazňovaním, rámcovaním a radením v nás podnecuje emocionálny zážitok. Nabáda nás na hľadanie podstatného v obyčajnom okamihu.
Dominika Jackuliaková patrí k najvýraznejším autorkám svojej generácie. Ak by som mal zaradiť jej tvorbu do širších súvislostí súčasnej fotografie, musím spomenúť niekoľko mien. Azda aj kvôli americkým reáliám, ale hlavne z dôvodu obdobného výberu zdanlivo nefotogenických motívov, snahu o objektívnu dokumentáciu skutočnosti, treba spomenúť Roberta Adamsa z New Topographics. New Topographics môžme považovať za smer, ktorý zásadne ovplyvnil autorov okolo Düsseldorfskej školy, a treba podotknúť, že táto "estetika" vecnosti, či objektívnosti je stále aktuálna. Zo slovenských autoriek má asi najbližšie k tvorbe fotografky Jany Ilkovej, mnohé podobnosti však nájdeme aj v maľbách generačne bližšej Alexandry Barth.
Filip Vančo
Dominika Jackuliaková
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
6 384,00 €