Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Pavel Maňka 90

Krátky opis
12.3.2019 bola sprístupnená výstava, 13. marca bola vernisáž výstavy, ktorá predstavuje súborné celoživotné dielo slovenského maliara a dizajnéra pri príležitosti nedožitých deväťdesiatin. Akad. mal. Pavel Maňka. (* 21. máj 1929, Levice – † 4. september 2015, Bratislava). Počas trvania výstavy bude v dohodnutých hodinách sprístupnený ateliér umelca (kontakt: pavelmanka90@gmail.com).
Fotogaléria
Názov podujatia
PAVEL MAŇKA 90 /samostatná výstava / sprístupnenie ateliéru

Miesto konania / kraj
Bratislava / Bratislava I,Bratislava II,Bratislava III,Bratislava IV,Bratislava V

Termín konania
11.03.2019 - 31.03.2019

Popis projektu

Viac o autorovi: Maňkove hľadanie vo výtvarnom prejave bolo v kontexte s vývojom abstraktného umenia v Európe. Od roku 1961 sa zúčastňoval na neverejných výstavách abstraktnej tvorby s voľným združením Konfrontácia.

Od r.1969 vystavoval v Bratislave, Prahe, Viedni, Brne. Slovenské publikum nerozumelo jeho moderným víziám, úspešný bol na sérii výstav v Čechách v 60-tych rokoch. V rokoch 1969 – 1989, počas komunistického režimu bola abstraktná tvorba považovaná za prehrešok voči spoločnosti. Na celých 20 rokov sa odmlčal a v skromnosti a tichosti tvoril v ateliéri. Opäť od roku 1991 vystavoval na spoločných výstavách. Samostatnú výstavu mal v galérii Cypriána Majerníka v roku 2012 pod kurátorským vedením Jiřího Valocha. „Pavlovi Maňkovi prináleží časové prvenstvo v obrate k abstraktne – geometrickému tvarosloviu v slovenskom maliarstve po druhej svetovej vojne.“ napísala Ľuba Belohradská[1]. Maliar mal toľko nápadov, že ich zaznamenával na každý kúsok papiera: obálky, noviny, účty, skicáre, servítky.... Bol vzdelaný a kultivovaný askéta s hravosťou, rozprávkovou fantáziou a videním priestoru v dimenziách „nepozemšťanov“.

Bol modernista, avantgardista, „ufonista“, letec, maliar, konštruktér a konštruktivista, vizionár, filozof, fantasta, predstihol v mnohom svoju dobu a preto bol často nepochopený, nepovšimnutý bratislavský bohém.

Jeho duch nestarol, veril v dobro. Sám povedal: „Veda, technika a umenie umožnili dosiahnutie súčasného vysokého stupňa našej civilizácie, neustále sa zväčšuje rádius tvorivých možností v globálnom meradle. Mám rád technické výtvory, modernú architektúru a umenie. Ladné línie a čisté farby športového automobilu vzbudzujú vo mne esteticko-dynamické vzrušenie, podobne štart raketoplánu, priťahuje ma kozmický priestor. Paralelne s technikou aj vo výtvarnom umení nastal rozvoj všetkými smermi. Mne sú blízke  konštruktivistické tendencie, umožňujúce vyjadrenie až samotnej podstaty sveta. Dá sa to formulovať jednou vetou – všetko je vlnenie, sú len rôzne formy vlnenia. V reálnom svete je to asi DUCH, ENERGIA, HMOTA, ČAS. Príťažlivosť, ako jedna z foriem energie je v každej hmote, či živej bytosti. Potom by sa dalo povedať, že GRAVITÁCIA = LÁSKA, LÁSKA = CIT Kde nie je láska, tam je rozpad, chaos.“



[1] Ľ. Belohradská mu pripisuje časové prvenstvo v obrate k abstraktne-geometrickému tvarosloviu v slovenskom maliarstve po druhej svetovej vojne. Spomína prvú (neverejnú)Konfrontáciu I v ateliéri J.Jankoviča kde sa prezentoval ako jediný predstaviteľ abstraktne-geometrického prejavu. BELOHRADSKÁ, Ľuba; TROJANOVÁ, Eva. Hranice geometrie. Bratislava: Petum s.r.o. 2009. S. 240.

Názov prímateľa
Soňa Sadilková

Celkový rozpočet:
6 360,00 €

Výška podpory:
4 000,00 €