Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Marián Čunderlík
Výstava obrazov a grafických prác Mariána Čunderlíka
(1926-1983), maliara subtílnej monumentality ako charakterizoval jeho
dielo literárny vedec Oskár Čepan (1925-1992), zahajuje Turčianska galéria v
Martine ambiciózny cyklus výstav pod názvom Výskumy vizuality.
Samotný termín pojmového konštruktu výskumy vizuality pochádza z
pera talianskeho teoretika umenia Gilla Dorflesa, ktorý ho premiérovo použil
roku 1964 v obsiahlej štúdii o nových znakoch a výskumoch vizuality aktuálneho
výtvarného umenia. Čiže už v prvej polovici 60. rokov 20. storočia sa
zdôrazňovala ikonografická báza civilistického prúdu neokonštruktivistov i
kinetistov a iných umelcov, ktorí vytvárali historické predpoklady pre
akceptovania minimalistického maliarstva a postdadaistickú a postsurrealistickú
transformáciu výtvarného objektu.
Marián Čunderlík predstavuje vo viacerých smeroch ten najdôležitejší
článok radikálneho obratu v tradícii slovenského moderného výtvarného
vyjadrovania. Jednoducho povedané, išlo o celkom novú formuláciu priestorového
konceptu maľby. Experimentovanie s princípmi asambláže a priestorovým konceptom
maľby, konceptom, ktorým Lucio Fontana ostrým zárezom žiletkou namiesto ostrého
ťahu štetca odkryl ďalšiu či inú priestorovú dimenziu obrazu. Hľadačský ráz
Čunderlíkovej výtvarnej tvorby pokračoval experimentovaním s rôznymi textúrami,
ktoré dvíhali i hlbšie ponárali reliéf jeho obrazov. Následne však môžeme
hovoriť v doslovnom zmysle o výskume vizuality, keď začal vytvárať svoje obrazy
a objekty originálnymi autorskými technikami a ich kombináciou. Tento princíp
tvorby si však vyžadoval dômyselné spracovanie v dvoch vrstvách obrazovej
skutočnosti. V jednej, podkladovej, a v určitom zmysle neutrálnej, zato v
Čunderlíkovom prednese dostatočne štruktúrovanej, aby sa spomenuté výtvarné
štruktúry mohli uplatniť aj v druhej, vrchnej vrstve. Tam však suverénne
zdôraznili vlastnú udalosť obrazovej narácie.
Vhodným príkladom tohto tvrdenia môžu byť odtlačky z podkladu
spracovaného vo forme matrice a následne deštruovaného perforovaním,
analytickými zásahmi do spodnej vrstvy i farebnými akcentmi vymedzujúcimi
priestor pre miesenie asamblážovaných technických prvkov z netradičných
materiálov. Povedzme, že akýchsi antén našej zjemnenej citlivosti. Práve tomuto
zámeru tak veľmi svedčal precízne vysústružený tvar a lesk povrchovej úpravy
vložených predmetov. Nazdávame sa, že tu je namieste hovoriť o zvláštnom a
rovnako tak aj o nezvyčajnom priestore Čunderlíkových obrazov vytváraných od
konca 50. rokov 20. storočia ako o priestore formulovanom analytickou vôľou a
minimalistickým výtvarným gestom.
Spomenuté antény citlivosti našťastie boli dobre pripravené vnímať
znamenia spodných vrstiev cez ktoré sa vysunuli akcenty kružníc z netradičných
materiálov. Ich precízne vysústružený tvar a lesk povrchovej úpravy nás
oslovujú proklamovaným civilizmom, ale zároveň aj znepokojujú roztvorením
meditatívneho priestoru rozpamätávania sa na archetypálnu podlož hry tvarov a
farieb Čunderlíkových cyklov obrazov. Od skvelých Viol, Neviest, Koscov, až po
cykly Architektonických figúr a Archaických postáv z konca 50. rokov 20.
storočia.
Hovoriť o zvláštnom priestore vhodnom pre meditatívne rozjímanie pri
cykle prác, ktoré sú formulované analytickou vôľou, farebnou škálou s
dominujúcou striebornou a vypointovanou červeným akcentom, ktoré boli
spracované značne minimalizovaným výtvarným gestom je nezvyčajné. Predsa však
práve na tomto mieste môžeme hovoriť – najmä v súvislosti s Čunderlíkovou
tvorbou 70. rokov 20. storočia – o vštepovaní iného diskurzu do formy vecí
stretávajúcich sa v priestore obrazu. Nepochybne o diskurze analytickom a
konceptuálnom.
Juraj Mojžiš
Turčianska galéria v Martine
Celkový rozpočet:
2 353,00 €
Výška podpory:
2 000,00 €