Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Variácie I.
Účinkujúci:
VENI ensemble
Branislav
Dugovič, klarinet
Michal
Matejka, elektrická gitara
Milan
Osadský, akordeón
Daniel Matej
– umelecký vedúci, laptop, elektrosluch, ozvučené objekty
VENI ensemble je od začiatku svojej existencie istým spôsobom viac platformou, na ktorej sa zo symbiózy „radikálnych“ skladateľov a „osvietených“ hráčov rodia zaujímavé hudobné koncepty a projekty (za 30 rokov existencie sa v ňom vystriedalo viac ako 250 domácich aj zahraničných umelcov), než „klasickým“ ansámblom s „pevnou hierarchiou“ a „deľbou práce“ medzi tými, čo „len komponujú“ a tými, čo „len hrajú“. A teda aj programy, ktoré súbor prezentuje majú veľmi rôznorodé zameranie a podobu, tak čo sa týka veľkosti aj charakteru obsadenia, ako aj hudby, ktorú sprostredkúvajú (v ideálnom prípade) zvedavému a otvorenému poslucháčovi. Spoločným znakom všetkých týchto snažení je túžba experimentovať a – povedané slovami jedného z najsilnejších inšpirátorov zakladateľov ansámblu, Johna Cagea – „robiť veci, ktoré ešte neboli urobené“...
Do
Prešova (v ktorom hrá vôbec po prvýkrát) prináša súbor jeden zo svojich „malých“
programov v štvorčlennom obsadení. Na koncerte odznejú tri sólové inštrumentálne
skladby, jedno trio a jedno kvarteto, ktorým sa uzatvorí dnešný koncert –
toho vznik je podmienený daným okamihom, to znamená, že sa vždy nanovo kreuje
„komponovaním v reálnom čase“, ako reakcia na „tému“, ktorá znie v elektronickej
stope.
Napriek
tomu, že päť prezentovaných skladieb, ktoré majú konkrétneho autora
s konkrétnou poetikou a konkrétnym dátumom vzniku predstavuje na prvý
pohľad veľmi rozdielne svety a umelecké koncepcie (štyri z nich –
Adamčiakova, Rebelova a obe Matejove inštrumentálne kompozície – sú
zachytené v netradičnej notácii ako „otvorené diela“, čiže ich
interpretácia vždy prinesie variantné riešenia, piata – z pera stále
relatívne mladej austrálsko-srílanskej skladateľky Nirmali Fenn – ako jediná
predstavuje „klasickú partitúru“ s jednoznačným rozdelením úloh medzi toho,
kto ju vytvoril a toho, kto ju má zahrať), spôsob, akým sú začlenené do
programu koncertu z nich vytvára akúsi suitu s vyváženými proporciami
a parametrami kontrastu, podobnosti, či nadväznosti..., pričom veľmi dôležitým
stmeľujúcim prvkom je aj päť krátkych elektronických „ritornelov“,
pochádzajúcich z Matejových „jaskynných piesní“, ktoré sú vpletené medzi štvoricu
inštrumentálnych vstupov a záverečnú „kódu“.
Takto
postavený program vychádza z myšlienky, ktorú súbor artikuluje
v mnohých svojich programoch už od roku 2003: vnímať koncert nie ako
„prehliadku“ rôznych skladateľských činov a interpretačných výkonov, ktoré
publikum „oceňuje“ väčším, alebo menším potleskom, ale ako hlboké vnorenie sa
do ničím nerušeného toku HUDBY, ktorá rezonuje s tradičným orientálnym
ponímaním umenia ako prostriedku na (povedané opäť slovami Johna Cagea)
„utíšenie našej mysle a srdca a ich uspôsobenie na vnímanie božských
vplyvov“... (Daniel Matej, 2018)
OZ Naplno
Celkový rozpočet:
12 000,00 €
Výška podpory:
11 000,00 €