Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
About Books: Jaro Varga & Shubigi Rao
Knižnice, podobne ako múzeá, zoologické záhrady či encyklopédie sú hierarchickým konštruktom, založeným na autoritatívnych taxonómiách, ktoré sú produktom daného historického momentu, v ktorom vznikli. Každá knižnica konštruuje istý typ vedomia, poznania, ktoré je charakteristické pre súdobý diskurz. Motív knihy a knižnice je v dielach Jara Vargu a Shubigi Rao vnímaný ako model materiálneho vedenia vykonávajúceho moc. Obaja autori, pochádzajúci z rôznych prostredí, avšak s blízkym umeleckým programom, s motívom knižnice dlhodobo pracujú. Na výstave predstaví slovenský umelec Jaro Varga site specific inštalácie Library, Untitled II a V cudzom sne. Singapurská umelkyňa Shubigi Rao prezentuje diela z projektu Pulp: A Short Biography of the Banished Book - sériu videí a veľkoformátovú kresbu.
Rozpätie záujmov singapurskej umelkyne Shubigi Rao
siaha od starobylých vied cez históriu, archeológiu, neurológiu až po jazyk,
epistemológiu, knižnice a kultúrnu genocídu. Vytvára archeologické archívy,
píše príručky pre budovanie národa. Vytvára pseudomúzeá, vo svojich
inštaláciách používa textové a vizuálne hry a prešmyčky. Jej tvorba pozostáva z
filmov, dokumentov, inštalácií, kresieb, leptov, kníh, fotografií či dokonca z
pseudovedeckých systémov.
Od roku 2013 pracuje na filmovom, knižnom a vizuálnom
umeleckom projekte Pulp:
A Short Biography of the Banished Book, ktorý reflektuje históriou represie prostredníctvom
kníh a knižníc. Autorka vytvorila sériu filmových dokumentov o verejných a
súkromných zbierkach, knižniciach a archívoch. Zhromažďuje rôzne
fragmenty, efemérne stopy, anekdoty. Skúma prepojenia trajektórií literatúry
a násilia.
Výber z tohto projektu predstavujeme na výstave About Books. Videá sú dokumentami, rozhovormi
s pracovníkmi knižníc či archívov o ich pohnutej histórii, alebo
nevšednom charaktere, či pôvode súčastí ich zbierok (napríklad rozhovor
s kurátorom v Henrik Conscience Library v Antwerpách
o objave listov Victora Huga v jednej z kníh knižnice,
s redaktorkou, prekladateľkou a poetkou zo Sarajeva o obnove
knižnice zničenej počas vojny, či o zachránených, no po požiari
nečitateľných knihách v univerzitnej knižnici v Leuven).
Projekt tak nepriamo vypovedá
i o kolektívnom i individuálnom angažovaní, mobilizácii občanov,
ktorí sa zasadili o záchranu knižníc, či už ich architektúry alebo
obsahov. Rozhovory svedčia o rôznych hrdinstvách, statočnosti, rôznych
formách protestu. Zachytávajú radikálne gestá študentov, úradníkov, archivárov
a iných pracovníkov v mene poznania. Každá knižnica je
kolektívnym gestom. Pulp:
A Short Biography of the Banished Book je de facto aktivistickým projektom. Shubigi
Rao prostredníctvom príbehov knižníc zachytila rôzne epizódy systematického
vyhladzovania vedomostí, útlak prostredníctvom jazyka, ako aj angažovanosť
občanov a odpor voči týmto javom.
Jaro Varga sa
zaoberá širokým spektrom tém, ako geopolitické topografie, archívy, spoločenské
lapsusy, omylnosť inštitúcií, či zabudnuté udalosti veľkých histórií, ale i
intímne spomienky a príbehy. Jeho site specific inštalácia Knižnica (od
2011) má podobu
tapety, ktorej vzorom bola štruktúra kníh z modelovej domácej knižnice.
Anonymná knižnica bez textových tagov slúži divákom ako prázdne projekčné
plátno. Diváci postupne
dopisujú na ich chrbty názvy kníh, ktoré považujú za dôležité. Môže ísť
o knihy reálne existujúce, ale i vymyslené. Dielo tak vytvára
povedomie o záujmoch ľudí, diagram aktuálnych nálad v danej spoločnosti.
Ide o kolektívny zásah, ktorý je potrebný na vytvorenie unikátnej
kognitívnej mapy návštevníkov galérie. Prostredníctvom knižných titulov sa
dozvedáme mnoho o lokálnej politike, spoločenskej situácii, umení a iných
aktuálnych témach.
Textová inštalácia Jara Vargu, tapeta Untitled II (2009) je zbierkou názvov kníh, ktoré nejakým spôsobom obsahujú slovo koniec. Perspektíva “endizmu” ich stavia do nového kontextu, poukazujúc na to, ako sa ich hodnota a význam môže meniť. Jednou z kníh, ktoré sem vybral, je The End of History and the Last Man od Francisa Fukuyamu, ktorý opisuje liberálnu demokraciu ako najlepší možný systém. Po kríze roku 2008-2009 však vieme, že Fukuyama sa vo svojich hypotézach mohol pomýliť.
Site
specific inštalácia Jara
Vargu, V cudzom sne (2016) naďalej rozvíja motív knihy. Autor i tentokrát
vymazal ich pôvodné posolstvo. Na zemi nainštalované, na bielo natreté knihy
s čiernym písmom na obálke sa stali nosičom vety, Foucaltovho výroku I am no table to free myself from
repression of power, knowledge and sexuality z trilógie Dejiny sexuality.
PILOT
Celkový rozpočet:
6 500,00 €
Výška podpory:
4 000,00 €