Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
PMI II Satelit 2018 - Ilona Németh
Počítačová animácia V4 26th Anniversary (26.
výročie Vyšehradskej štvorky) zobrazuje výsek z mapy, v ktorom sa
nachádzajú štáty Poľsko, Česko, Maďarsko a Slovensko. Krajiny v roku
1991 (Slovensko a Česko vtedy ako spoločný štát) založili alianciu V3
(Vyšehradská trojka), po rozdelení ČSFR (1993) sa aliancia nazýva V4. Jej vznik
podmienila snaha spolupracovať v procese európskej integrácie. Po vstupe
krajín do Európskej únie (2004) sa misia aliancie zadefinovala ako sústredenie
sa na upevňovanie stability a vzájomnej kooperácie v širšom regióne
strednej Európy.
V animácii
mapa výseku Európy s krajinami V4 prechádza deformáciou, odstupňovanou
ubiehajúcimi rokmi na časomiere. Odratúva roky od založenia aliancie až po rok
2026, v ktorom by V4 mala osláviť 35. výročie existencie. Deformácia mapy,
v ktorej sa vo finále územia členských štátov V4 scvrknú do malej červenej
škvrny pripomínajúcej výlevku, alebo expresívnejšie povedané, rektum, funguje
aj reverzne – naspäť do pomyselného štartu,
kde mapu môžeme opäť vidieť v reálnej mierke.
Animácia je parafrázou toho, ako môžu
ideály smerujúce vytvoreniu a udržaniu modelu kooperácie a porozumenia,
atrofovať - prípadne až zaniknúť. Je svojím spôsobom časozberná – manipulácia
mapy nás nabáda uvedomiť si postupný odklon od solidárnosti, vzájomného
pochopenia a tolerovania inakosti - skutočností, ktoré sa nielen
u nás, ale aj v okolitých krajinách, od roku 1990 stávajú čoraz viac reálnymi.
Animácia odkazuje aj na to, že stredoeurópske štáty síce prešli procesom
integrácie k Európe, (v 90. rokoch sa k nej intenzívne hlásilo aj
Slovensko - odvolávaním sa najmä na to, že sa nachádza v jej strede),
no zároveň v nich čoraz viac silnejú príklony k nacionalizmu
a xenofóbii. Akoby tým krajiny V4 nastavovali značne pokrivené zrkadlo paktu
o priateľstve a spolupráci, ktorý práve vo Vyšehrade v roku 1335
uzavreli králi Karol I. Róbert (Uhorsko), Ján Luxemburský (Čechy), Kazimír III. (Poľsko).
Dielo Ilony
Németh je vystavené v rámci rozšírenej prezentácie expozície Prvé múzeum
intermédií II Medzi informáciou a pamäťou. Práve zaoberanie sa pamäťou je
jedným dôležitých diskurzov súčasného umenia. Hoci sa animácia neodvoláva na
udalosti II. svetovej vojny (ako v prípade viacerých diel
z expozície), podobne narába s problematikou historickej pamäte –
poukazuje nielen na nedávnu minulosť, no i na to ako pamäť ako spoločenský
konštrukt môže slabnúť a vytrácať sa. Takisto je nemilosrdnou víziou
budúcnosti: obrazne (skrz motív rekta či odtoku) ukazuje, kam môže dospieť
postupná eliminácia súdržnosti, kooperácie a rešpektu v spoločnosti
i v politike, je teda zobrazením i toho, ako sa vznešené ideály
vytrácajú, či sa stávajú malými i nepotrebnými. V súvislosti
s aktuálnym dianím ohľadom Globálneho paktu o migrácii (Marrakéš), nielen
u nás, ale i okolitých krajinách, táto animácia, ktorá ukazuje na devalváciu
myšlienok o spolupráci a proeurópskom uvažovaní, získava intenzívnejšiu
aktuálnosť.
Ilona Németh (*1963) vstúpila na výtvarnú scénu začiatkom 90. rokov 20. storočia inštaláciami a dielami site-specific, o viacerých z nich bolo možné, okrem iných interpretačných vrstiev, uvažovať aj ako o postfeministických. V jej tvorbe je však už dlhý čas výrazná angažovaná črta. Dielami sa vyjadruje sa k aktuálnym spoločenským témam – dotýkajú sa moci, manipulácie médiami, intolerancie voči minoritám, a vo všeobecnosti disponujú čitateľným sociologickým rozmerom. Dosah jej diel výrazne podporuje aj ich realizácia vo verejnom priestore. Jej aktuálnu tvorbu tiež charakterizuje sústredenie sa na kontexty (spoločenské, historické) príslušného prostredia a dôležitú rolu v nich zohráva aj aplikácia jej vlastnej skúsenosti z daného miesta. V roku 2018 sa stala laureátkou Ceny Nadácie Tatrabanky za výstavu Eastern Sugar.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
4 300,00 €
Výška podpory:
4 000,00 €