Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Anton Čierny: Prv, než bude horieť parlament

Krátky opis
Galéria Jána Koniarka v Trnave je nielen výstavná, ale aj zbierkotvorná inštitúcia. V roku 2018 nadobudla do zbierok aj diela, ktoré boli podporené z verených zdrojov Fondom na podporu umenia - dielo Antona Čierneho s názvom Prv než bude horieť parlament. Akvizície budú vystavené v Kopplovej vile do 3. februára 2019.
Fotogaléria
Názov podujatia
Akvizície 2018

Miesto konania / kraj
Trnava / Trnava

Termín konania
06.12.2018 - 03.02.2019

Popis projektu

Anton Čierny: Prv než bude horieť parlament
Anton Čierny sa narodil v roku 1963 v Bojniciach. Študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (1980 – 1984) a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1985 – 1991). Posledné dva roky štúdia strávil v Ateliéri slobodnej kreativity prof. Juraja Bartusza. Je držiteľom absolventskej Ceny Martina Benku (1992) a v roku 1997 získal ocenenie Mladý slovenský výtvarník roka (terajšia Cena Oskára Čepana). V roku 2004 bol nominovaný na cenu Orange award.
Prv než bude horieť parlament je originálny full HD videofilm, ktorý vznikol v priebehu roka 2017 ako nové dielo k samostatnej výstave Antona Čierneho v Synagóge – Centre súčasného umenia v Trnave. Dĺžka hraného štylizovaného dokumentu je 15´06´´. Pojednáva o vzrastajúcom pravicovom extrémizme, ktorý sa posledné roky vkráda do našej spoločnosti. Autor ho podľa scenára, ktorý vytvoril s I. Juricom, zrealizoval na autentických historických miestach (napr. Mauzóleum Andreja Hlinku v Ružomberku alebo prameň rieky Nitra). „Vo filme sa vynára diskurz reflexie problematiky fašizmu, ako sa premietol do oblasti kultúry, konkrétne do textov rôznych slovenských filmov k téme SNP a 2. svetovej vojny, ale aj anti-fašistickej filmovej tvorby pod vplyvom socialistickej ideológie a rodového písania histórie. Z dvanástich filmov vyselektovali autori päť: Obchod na korze (1965), Kapitán Dabač (1959), Organ (1964), V hodine dvanástej (1958), Veľká noc a veľký deň (1974). Z nich vybrali dialógy a monológy a potom ich upravovali so zámerom upozorniť na ich najčastejší naratív a síce na úlohu „hrdinu“, „zradcu“ a „rolu ženy“. Citáty symbolicky napomáhajú verbálne konštruovať určité významy, ktoré sú pre fašistickú či totalitnú ideológiu a rétoriku relevantné.“ (prof. Zora Rusinová) Originálnu hudbu k filmu zložil Jonatán Pastirčák, za kamerou stáli Peter Kotrha a Anton Čierny, ktorý film aj režíroval. Film má anglické titulky. Rozšíri zbierku intermédií / multimédií Galérie Jána Koniarka. Vzhľadom na jeho angažovanosť existuje predpoklad, že v blízkej budúcnosti bude súčasťou niektorých prehliadok súčasného výtvarného umenia, prípadne krátkej nezávislej filmovej tvorby. 

Názov prímateľa
Galéria Jána Koniarka v Trnave

Celkový rozpočet:
5 000,00 €

Výška podpory:
4 700,00 €