Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Musica Cremniciensis
MUSICA CREMNICIENSIS
REPRÍZA – Evanjelický
kostol v Trnave, 4. novembra 2018 o 18:00 hod.
Vokálny
ensemble Vox Aurumque prináša ojedinelý hudobný projekt, v podobe svetovej
premiéry zachovaných hudobných diel autorov 17. storočia, ktorých život
a tvorba sa spájajú s históriou mesta Kremnica: Andreas Stirbitz,
Johann Kusser, Nicolaus Mauritius Pollentarius.
Vox Aurumque (Trnava, 2010), ktorý sa zameriava
výlučne na interpretáciu historickej duchovnej hudby 16.-17. storočia
z územia Horného Uhorska, zrealizoval v tomto duchu už tri
hudobno-interpretačné projekty: Duchovné piesne Jána Silvána (2011-2012;
rekonštrukcia – Egon Krák), Musica Scepusii – thesaurus noster (2013-2014),
Johannes Schimrack organista Waralii (2015-2016). Podobne ako v predošlých projektoch, aj najnovší
projekt v sebe zahŕňa hudobno-historický výskum, transkripcie
a rekonštrukcie skladieb, naštudovanie a koncertné uvedenie.
Musica Cremniciensis prvý raz zaznela
v predpremiére 2. septembra 2018 v Cíferi, ako otvárací koncert
Jesenného cyklu koncertov. Premiéra sa konala v kostole sv. Kataríny
v Kremnici 15. septembra 2018, ako slávnostný koncert v rámci osláv
mesta. Na realizácii projektu participujú hudobní hostia: Zuzana Bilaničová,
Ivana Rohárová (barokové husle), Mikuláš Havrila, Albert Hrubovčák, Jakub
Zívalík (barokové trombóny), Jaroslav Konečný (barokový pozitív).
O autoroch:
Andreas
Stirbitz (17. stor.) pochádzal z kremnickej rodiny organistov
a staviteľov organov, bol najmladším synom Martina Stirbitza, chýrneho
organára. O hudobnosti a skladateľskej zručnosti jeho starších
bratov, Johanna a Petra svedčia niektoré archívne záznamy. Andreas
v mladom veku odišiel do Košíc, kde pôsobil ako organista
a skladateľ. Zásluhou Samuela Marckfelnera, košického rodáka, sa zachovali
jeho dve duchovné diela: hymnus Veni Sancte
Spiritus, koncert pre
sólové duety, deväťhlasný zbor a basso continuo, ako aj tzv. „krátka
nemecká omša“ Officium 16
vocum, s časťami
Kyrie, Gloria, pre šestnásťhlasný ansámbel. Marckfelner tieto dve diela zahrnul
do zbierky duchovných skladieb róznych autorov z rôznej – i domácej
proveniencie, vo forme tabulatúrnych zápisov. Skladby
predstavujú monumentálne polychorické diela, ktoré ponúkajú nevšedné
zvukovo-farebné efekty.
Johann
Kusser (1626-1696), rodák z rakúskeho Rustu je u nás
známy ako pressburský regenschori v službách evanjelickej cirkvi. Na tomto
poste vystriedal svojho slávneho predchodcu, Samuela Capricorna v r. 1657
a pôsobil tu do r. 1672. Málokto však vie, že tomuto obdobiu predchádzal jeho
štvorročný pobyt v Kremnici, kde Johann Kusser pôsobil ako sukcentor
(učiteľ spevu). S istotou však musel rozvíjať aj svoju skladateľskú
činnosť, v súvislosti s jeho neskorším pressburským pôsobením
(medzitým pôsobil tri roky ako kantor v Soproni). Možno už tu mohli
vzniknúť niektoré jeho skladby zo zbierky Concentuum sacrorum, ktorá vyšla v roku 1669
v pressburskej tlačiarni Gottfrieda Gründera. Zbierka – i keď dnes
nekompletná – sa zachovala vďaka Kusserovmu kolegovi Gabrielovi Reilichovi,
rodákovi zo Sv. Jura, ktorý ešte v mladom veku nastúpil na post
evanjelického hudobného riaditeľa v sedmohradskom meste Hermannstadt (dnešné
Sibiu, Rumunsko), a Kusserovu zbierku si priniesol ako súčasť svojho hudobného
inventára. Zbierka, dodnes uložená v národnom archíve v Sibiu,
obsahuje devätnásť duchovných skladieb (motetá, magnifikáty) pre štvor- až
päťhlasný vokálny ansámbel a basso continuo, v dodatku sa nachádzajú
dve skladby pre subtílnejšie hlasové obsadenie, s obohatením
o inštrumentálnu zložku. V rámci projektu bude uvedená jedna
z týchto skladieb, Laudate
Dominum pre vokálny
trojhlas so sprievodom dvoch huslí a bassa continua. Skladbu, napriek
chýbajúcim partom, bolo možné zrekonštruovať bez zásadných zásahov, na základe
ručných dobových odpisov niektorých partov, ktoré sa zachovali v nemeckom
meste Luckau. Ďalšie Kusserove skladby boli získané z archívov
v Berlíne a Drážďanoch v podobe digitalizovaného ručného
dobového odpisu: žalm In te
Domine speravi pre
vokálny trojhlas so sprievodom huslí a organu, a Magnificat pre
vokálny päťhlas a nástroje (husle, trombóny, organ).
Nicolaus Mauritius Pollentarius (? - 1683) - prvá zmienka o jeho pôsobení
v Kremnici pochádza z r. 1669, kde sa uvádza ako rektor kremnickej
školy. Jeho jediné zachované dielo, zbierka duchovných skladieb pre rôzne
vokálno-inštrumentálne obsadenie Prodromus melicus vyšla v už spomínanej tlačiarni Gottfrieda
Gründera v r. 1673. Zachovalo sa z nej iba torzo v podobe troch
hlasových zošitov. Bez zásadných zásahov bolo možné použiť tri skladby pre
sólový hlas s inštrumentálnym, resp. generálbasovým sprievodom: O Jesu mi dulcissime, Gaudete omnes a Crucifixus
amor meus, plnokrvné
barokové diela oplývajúce bohatými koloratúrnymi pasážami, ako
i meditatívnymi, až sentimentálnymi duchovnými textami. Na
titulnom liste tejto tlače je už Pollentarius uvedený ako hudobný riaditeľ rádu
františkánov v Kremnici.
Vox Aurumque
Celkový rozpočet:
3 900,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €