Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Ten, čo prežil
Ten, čo prežil je intermediálnym projektom prepájajúcim klasickú hudbu, performanciu textu a
zvukovej inštalácie v objekte - architektúre sprítomnenej pamäte. Umenie má potenciál poukazovať na
dôležitosť otvoreného diskurzu o ťažkých témach a varovať pred ich reprízami. Schoenbergova kantáta
A Survivor from Warsaw (Ten čo prežil Varšavu) je hudobným a literárnym mementom práve takejto
udalosti – krutého príbehu holokaustu. Jej voľný preklad je názvom celého projektu. K
Schoenbergovmu hudobnému opusu sa k téme pridávajú prezentované repliky zachovanej
korešpondencie obetí tohto krutého besnenia spracovaných v dramatickom texte Georga Taboriho,
Matkina guráž, interpretovaných herečkou Janou Oľhovou. Metaforou k strate ľudskosti a života sa v
diele stáva výber zo Schubertovho, Bergovho a Schumannovho piesňového diela. Schoenbergova
kompozícia dostáva v dorozprávaní cez vybrané sugestívne piesňové monológy ešte mohutnejšiu
významovú aktuálnosť. Podujatie pracuje s významnými dielami vrcholných predstaviteľov odlišných
hudobných období, estetík a smerovaní spolu s autentickými životnými príbehmi. Ich prepojením
vzniká homogénny a predovšetkým nadčasový a varovný celok. Akustické vstupy klasickej hudby v
kombinácii s textami sú kontempláciou, modlitbou, úvahou, krikom aj pokornou prosbou. Dostávajú
sa miestami do vzájomných nových vizuálno-priestorových vzťahov v kombinácii so zvukovými
inštaláciami reagujúcimi na vlastnosti miesta, jeho priestorovú a materiálovú podstatu. Dielo bude
uvedené v mieste pamäti, čo multimediálnemu konceptu pridáva pravdivosť, skutočnosť a neustálu
prítomnosť svojho odkazu. Dielo bude premiérované v divadelnom priestore S2 na Stanici Žilina
Záriečie. Aj táto stanica bola v minulosti miestom deportácií. Dve predstavenia sa odohrajú na Fakulte
architektúry v Bratislave.
Projekt vznikol v spolupráci s OZ Archimera
Z verejných zdrojov ho podporil Fond na podporu umenia.
Archimera
Celkový rozpočet:
7 609,00 €
Výška podpory:
6 600,00 €