Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
PMI II Satelit 2018
Videoinštaláciu Chyť ma, chyť ma! Hľadám v pamäti tvár
svojej spolužiačky Sáry Rosenblumovej autor prvý krát prezentoval na
výstave Sen o múzeu? v Považskej galérii umenia v roku 1995. Dielu
predchádzala rovnomenná performancia autora, ktorú realizoval v Synagóge
na Palmovce v Prahe. Spolu so staršou inštaláciou Marschieren marsch!
(1993), vystavenou v aktuálnej expozícii Prvé múzeum intermédií II (Medzi
informáciou a pamäťou), ide o ojedinelé príspevky intermediálneho
umenia 90. rokov, ktoré sa reflektujú problematiku tzv. historickej a kolektívnej
pamäte, no predovšetkým upozorňujú na hrozbu jej zlyhania a jeho
následkov. Obe nesú silnú osobnú linku v sprítomnení skúseností autora s II.
svetovou vojnou. V prípade diela Chyť
ma, chyť ma! Hľadám v pamäti tvár svojej spolužiačky Sáry Rosenblumovej
je nemožnosť /neschopnosť pamätať (a tiež pripomínať si) túto celosvetovú
traumu spodobená ako vizuálna metafora – v neustálych pokusoch spomenúť si na
tvár spolužiačky židovského pôvodu, nenávratne odvlečenej do koncentračného
tábora, ktorej tvár sa výtvarník v performancii znova a znova pokúša
nakresliť. Po formálnej stránke je dielo osobitým prepojením akcie
a inštalácie. Korešponduje s koncepciou aktuálnej expozície PMI II
venovanej pamäti - fenoménu, ktorý v aktuálnom umení silno rezonuje
a upozorňuje na jeden s paradoxov súčasnej spoločnosti: zaoberanie sa
históriou je totiž aj prejavom obavy z budúcnosti. Aj tento aspekt aktuálneho
umenia obe inštalácie Juraj Bartusza z 90. rokov v mnohom
predznačili.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
4 300,00 €
Výška podpory:
4 000,00 €