Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

PMI II Satelit 2018

Krátky opis
Prezentácia diela Juraja Bartusza: Chyť ma, chyť ma! Hľadám v pamäti tvár svojej spolužiačky Sáry Rosenblumovej (1995) sa uskutočňuje v rámci sprievodného projektu expozície intermediálneho a mediálneho umenia Prvé múzeum intermédií II – Satelit 2018. V rozšírenej podobe predstavuje tvorbu vybraného autora, ktorého dielo zo zbierkového fondu Považskej galérie umenia v Žilkine je prítomné v aktuálnej expozícii PMI II Medzi informáciou a pamäťou.
Fotogaléria
Názov podujatia
Prvé múzeum intermédií II Satelit 2018 - Juraj Bartusz

Miesto konania / kraj
Žilina / Žilina

Termín konania
27.09.2018 - 30.11.2018

Popis projektu

Videoinštaláciu Chyť ma, chyť ma! Hľadám v pamäti tvár svojej spolužiačky Sáry Rosenblumovej autor prvý krát prezentoval na výstave Sen o múzeu? v Považskej galérii umenia v roku 1995. Dielu predchádzala rovnomenná performancia autora, ktorú realizoval v Synagóge na Palmovce v Prahe. Spolu so staršou inštaláciou Marschieren marsch! (1993), vystavenou v aktuálnej expozícii Prvé múzeum intermédií II (Medzi informáciou a pamäťou), ide o ojedinelé príspevky intermediálneho umenia 90. rokov, ktoré sa reflektujú problematiku tzv. historickej a kolektívnej pamäte, no predovšetkým upozorňujú na hrozbu jej zlyhania a jeho následkov. Obe nesú silnú osobnú linku v sprítomnení skúseností autora s II. svetovou vojnou. V prípade diela Chyť ma, chyť ma! Hľadám v pamäti tvár svojej spolužiačky Sáry Rosenblumovej je nemožnosť /neschopnosť pamätať (a tiež pripomínať si) túto celosvetovú traumu spodobená ako vizuálna metafora – v neustálych pokusoch spomenúť si na tvár spolužiačky židovského pôvodu, nenávratne odvlečenej do koncentračného tábora, ktorej tvár sa výtvarník v performancii znova a znova pokúša nakresliť. Po formálnej stránke je dielo osobitým prepojením akcie a inštalácie. Korešponduje s koncepciou aktuálnej expozície PMI II venovanej pamäti - fenoménu, ktorý v aktuálnom umení silno rezonuje a upozorňuje na jeden s paradoxov súčasnej spoločnosti: zaoberanie sa históriou je totiž aj prejavom obavy z budúcnosti. Aj tento aspekt aktuálneho umenia obe inštalácie Juraj Bartusza z 90. rokov v mnohom predznačili.


Názov prímateľa
Považská galéria umenia v Žiline

Celkový rozpočet:
4 300,00 €

Výška podpory:
4 000,00 €