Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
PERTU N 12 - Emese Benczúr - Emőke Vargová
Obe vstúpili na scénu začiatkom 90-tych rokov, v čase nástupu iných médií. Po absolvovaní maľby sa vydali cestou experimentov. Hľadali možnosti sebavyjadrenia netradičnou formou, netradičnými materiálmi. Zapájali do diel autobiografické prvky, situácie z každodennej reality, predmety zo svojho okolia, techniky spojené s bežnými ženskými rolami a reflektovaním sveta, ktoré zároveň invenčne spochybňovali. Spája ich sebaironické videnie, odkrývanie efemérnych stavov a pocitov, hravosť a kritické myslenie. Uplatňujú v tvorbe príznačné „ženské“ látky: mäkké či plastové materiály spolu s typickými prvkami ženských prác: šitím, čistením, starostlivosťou a inými stereotypnými, „neviditeľnými“, „zbytočnými“ každodennými prácami potrebnými na zaistenie chodu života. Diela vyžarujú naliehavosť osobnej výpovede: cez intímne príbehy odkrývajú charakter medziľudských vzťahov, krehkosti bytia, poukazujú na stereotypy spojené s rodovými rolami.
Kým diela E. Vargovej nadväzujú na experimentálnu líniu štrukturálno-analytickej maľby a konceptuálneho umenia, odrážajú záujem o texturálne kvality, hry svetla, transparencie, krehké materiály, procesuálnosť, pohybujú sa na hranici senzibilného imaginatívneho videnia – a projektového myslenia postkonceptuálneho umenia, u E. Benczúr prevláda syntéza maliarskeho videnia a multimediality neokonceptuálneho umenia – založená na sugestivite posolstva realizovanom „ručnými prácami“ a trefnom definovaní vlastnej pozície. Jej apelatívne vyšívané či maľované texty v mediálnej dobe, v ére prázdnoty a zvádzania, nabádajú k uvažovaniu a stanoveniu si vlastnej hierarchie hodnôt. Výtvarné programy oboch výtvarníčok sú prekvapivo kompatibilné, suverénne a originálne – ich vzájomný dialóg obohatí slovensko-maďarský výtvarný kontext o nové poznatky.
Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch - Ernest Zmeták Művészeti Galéria, Érsekújvár
Celkový rozpočet:
4 317,00 €
Výška podpory:
4 000,00 €