Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Akvizícia diel z pozostalosti Júliusa Sándyho (1827-1894) - II. etapa
V roku
2017 získalo Gemersko-malohontské múzeum z Fondu na podporu umenia
finančnú dotáciu na projekt „Akvizícia diel z pozostalosti maliar Júliusa
Sándyho (1827 – 1894) – II. etapa“ v rámci ktorého sa podarilo zo
súkromného vlastníctva zakúpiť dve krajinomaľby s motívom hradu Muráň.
Maliar
Július Sándy sa narodil v roku 1827 v obci Tállya (Maďarsko). Už ako
mladý začal študovať u viedenského maliara Hammerleina
a v rokoch 1847-1848 pokračoval na Akadémii výtvarných umení
v Mníchove. Bol účastníkom maďarskej revolúcie 1848/49. Po jej porážke ho
degradovali z postu delostreleckého poručíka a rakúska vláda ho poslala na
tri roky do Lombardie. Tu sa zaoberal predovšetkým maliarstvom. Neskôr sa
usadil vo Viedni, ale často sa zdržiaval aj v Uhorsku. V roku 1862 sa
v Rimavskej Sobote oženil s Paulínou Jánosdeák, ktorá bola
z matkinej strany príbuznou sochára Štefana Ferenczyho (1792-1856).
V príbuzenskom vzťahu bol aj s básnikom Mihályom Tompom (1817-1868),
ktorý bol krstným otcom jeho manželky. V roku 1863 sa rodina presťahoval
do Košíc, kde sa Sándy stal učiteľom kreslenia na gymnáziu. V roku 1866 už
učil kreslenie na Evanjelickom lýceu v Prešove. Od roku 1870 až do svojho
penzionovania v roku 1891 pôsobil ako pedagóg na gymnáziu v Budapešti.
Bol otcom architekta a staviteľa Júliusa Sándyho (1868 – 1953), ktorý je
autorom prestavby reformovaného kostola v Rimavskej Sobote a autorom
návrhu Ferenczyho mauzólea na bočnej stane tohto kostola.
Sándyho
rodinné väzby spájali s mestom Rimavská Sobota a regiónom
Gemer-Malohont. Veľkým počtom svojich diel sa zúčastnil pamätnej Umelecko-archeologickej
výstavy Gemerskej župy v roku 1882, od ktorej sa datuje vznik dnešného
Gemersko-malohontského múzea. Väčšina týchto diel sa tematicky viazala
k regiónu a preto si múzeum kladie za cieľ monograficky
zdokumentovať Sándyho tvorbu a tiež
získať ďalšie jeho diela do zbierkového fondu.
Július
Sándy spomedzi maliarskych žánrov azda najviac kultivoval krajinomaľbu. Mal
veľkú záľubu v cestovaní a vďaka neskorším spomienkam
a cestovným denníkom jeho syna sa dozvedáme o miestach ktoré
navštívili. Často a rád navštevoval Gemer-Malohont, jednak svojich
príbuzných v Rimavskej Sobote ale rovnako mal rád okolitú krajinu. Jedných
z jeho obľúbených krajinárskych motívov boli hrady a hradné zrúcaniny.
Zachovali sa nám jeho stvárnenia hradov ako Šomoška, Salgó, Fiľakovo
a tiež Muráň. Dve kompozície s námetom Muránskeho hradu, ktoré sa podarilo
múzeu získať, sú vzácnym dokumentom podoby hradnej zrúcaniny a okolitej
prírody v druhej polovici 19. storočia.
Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote
Celkový rozpočet:
10 560,00 €
Výška podpory:
10 000,00 €