Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Musica Cremniciensis
MUSICA CREMNICIENSIS
PREDPREMIÉRA 2. septembra 2018 o 18:00, kostol sv.
Michala Archanjela v Cíferi
Vokálny ensemble Vox Aurumque prináša ojedinelý hudobný projekt,
v podobe svetovej premiéry zachovaných hudobných diel autorov 17.
storočia, ktorých život a tvorba sa spájajú s históriou mesta Kremnica:
Andreas Stirbitz, Johann Kusser, Nicolaus Mauritius Pollentarius.
Vox Aurumque (Trnava, 2010), ktorý sa zameriava výlučne na
interpretáciu historickej duchovnej hudby 16.-17. storočia z územia
Horného Uhorska, zrealizoval v tomto duchu už tri hudobno-interpretačné
projekty: Duchovné piesne Jána Silvána
(2011-2012; rekonštrukcia – Egon Krák), Musica Scepusii – thesaurus noster
(2013-2014), Johannes Schimrack organista Waralii (2015-2016). Podobne
ako v predošlých projektoch, aj najnovší projekt v sebe zahŕňa
hudobno-historický výskum, transkripcie a rekonštrukcie skladieb,
naštudovanie a koncertné uvedenie.
Musica Cremniciensis prvý raz zaznie v predpremiére 2.
septembra 2018 v Cíferi, ako otvárací koncert Jesenného cyklu koncertov. Premiéra
sa uskutoční v kostole sv. Kataríny v Kremnici 15. septembra 2018, ako
slávnostný koncert v rámci osláv mesta. Repríza je plánovaná v máji
2019 v Skalici. Na realizácii projektu participujú hudobní hostia: Zuzana
Bilaničová, Ivana Rohárová (barokové husle), Mikuláš Havrila, Albert Hrubovčák,
Jakub Zívalík (barokové trombóny), Jaroslav Konečný (barokový pozitív).
O autoroch:
Andreas Stirbitz (17. stor.) pochádzal z kremnickej rodiny
organistov a staviteľov organov, bol najmladším synom Martina Stirbitza,
chýrneho organára. O hudobnosti a skladateľskej zručnosti jeho
starších bratov, Johanna a Petra svedčia niektoré archívne záznamy.
Andreas v mladom veku odišiel do Košíc, kde pôsobil ako organista a skladateľ.
Zásluhou Samuela Marckfelnera, košického rodáka, sa zachovali jeho dve duchovné
diela: hymnus Veni
Sancte Spiritus, koncert pre sólové duety, deväťhlasný zbor
a basso continuo, ako aj tzv. „krátka nemecká omša“ Officium 16
vocum, s časťami Kyrie, Gloria, pre šestnásťhlasný ansámbel. Marckfelner
tieto dve diela zahrnul do zbierky duchovných skladieb róznych autorov
z rôznej – i domácej proveniencie, vo forme tabulatúrnych zápisov. Skladby predstavujú monumentálne polychorické diela, ktoré
ponúkajú nevšedné zvukovo-farebné efekty.
Johann Kusser (1626-1696), rodák z rakúskeho Rustu je
u nás známy ako pressburský regenschori v službách evanjelickej
cirkvi. Na tomto poste vystriedal svojho slávneho predchodcu, Samuela
Capricorna v r. 1657 a pôsobil tu do r. 1672. Málokto však vie, že tomuto
obdobiu predchádzal jeho štvorročný pobyt v Kremnici, kde Johann Kusser
pôsobil ako sukcentor (učiteľ spevu). S istotou však musel rozvíjať aj
svoju skladateľskú činnosť, v súvislosti s jeho neskorším
pressburským pôsobením (medzitým pôsobil tri roky ako kantor v Soproni).
Možno už tu mohli vzniknúť niektoré jeho skladby zo zbierky Concentuum sacrorum, ktorá vyšla v roku
1669 v pressburskej tlačiarni Gottfrieda Gründera. Zbierka – i keď
dnes nekompletná – sa zachovala vďaka Kusserovmu kolegovi Gabrielovi
Reilichovi, rodákovi zo Sv. Jura, ktorý ešte v mladom veku nastúpil na
post evanjelického hudobného riaditeľa v sedmohradskom meste Hermannstadt
(dnešné Sibiu, Rumunsko), a Kusserovu zbierku si priniesol ako súčasť svojho
hudobného inventára. Zbierka, dodnes uložená v národnom archíve
v Sibiu, obsahuje devätnásť duchovných skladieb (motetá, magnifikáty) pre
štvor- až päťhlasný vokálny ansámbel a basso continuo, v dodatku sa
nachádzajú dve skladby pre subtílnejšie hlasové obsadenie, s obohatením
o inštrumentálnu zložku. V rámci projektu bude uvedená jedna
z týchto skladieb, Laudate Dominum pre vokálny
trojhlas so sprievodom dvoch huslí a bassa continua. Skladbu, napriek
chýbajúcim partom, bolo možné zrekonštruovať bez zásadných zásahov, na základe
ručných dobových odpisov niektorých partov, ktoré sa zachovali v nemeckom
meste Luckau. Ďalšie Kusserove skladby boli získané z archívov
v Berlíne a Drážďanoch v podobe digitalizovaného ručného
dobového odpisu: žalm In te Domine speravi pre vokálny
trojhlas so sprievodom huslí a organu, a Magnificat pre vokálny päťhlas a nástroje
(husle, trombóny, organ).
Nicolaus
Mauritius Pollentarius (? - 1683) - prvá zmienka o jeho pôsobení
v Kremnici pochádza z r. 1669, kde sa uvádza ako rektor kremnickej
školy. Jeho jediné zachované dielo, zbierka duchovných skladieb pre rôzne
vokálno-inštrumentálne obsadenie Prodromus
melicus vyšla v už spomínanej tlačiarni Gottfrieda Gründera
v r. 1673. Zachovalo sa z nej iba torzo v podobe troch hlasových
zošitov. Bez zásadných zásahov bolo možné použiť tri skladby pre sólový hlas
s inštrumentálnym, resp. generálbasovým sprievodom: O Jesu mi
dulcissime, Gaudete omnes a Crucifixus amor meus, plnokrvné
barokové diela oplývajúce bohatými koloratúrnymi pasážami, ako
i meditatívnymi, až sentimentálnymi duchovnými textami. Na
titulnm liste tejto tlače je už Pollentarius uvedený ako hudobný riaditeľ rádu
františkánov v Kremnici.
Vox Aurumque
Celkový rozpočet:
3 900,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €