Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Galéria na Zámockej 2025
Igor Matt je umeleckým fotografom klasického zamerania. Výstava
Asymetria prírody predstaví výber z najnovších fotografických prác. Ako sám Matt
hovorí: „všetky moje fotografie sú len analógové. Ešte pred 30-40 rokmi bolo fotenie
len takto a iné nebolo. Teraz je fotografia väčšinou „digitálna“, ale ja to nerobím.
Zároveň sú výtlačky, ktoré robím vrcholom analógovej fotografie. Proces vytvárania
tlače je pomerne zložitý a časovo náročný. Všetko je robené výhradne ručne a
vlastne každá potlač je jedinečná. Ako som sa dostal k tomu, čo robím?
Fotografovaniu sa venujem od detstva, ako dvanásťročnému mi rodičia dali prvý
fotoaparát. Ako každá, aj naša kúpeľňa sa na večer premenila na „tmavú komoru“ a
vytvorilo sa v nej tajomstvo fotografie. Vždy som fotil prírodu, krajinu, nákresy malých
miest. Svet „digitálnej“ fotografie ma prestal zaujímať. A rozhodol som sa vrátiť k
filmu, ale na úplne inej úrovni vedomostí a zručností. Fotím na veľkoformátový
fotoaparát (zápor 4/5). Všetky výtlačky sú vyrobené v súlade s americkými
štandardmi klasickej fotografie. Všetko si robím sám, výber motívu na snímanie,
výber filmu, kreatívny vývoj filmu, manuálnu optickú tlač pomocou špeciálnych
techník, selénové tónovanie (na ochranu tlače a archivácie), retuš a používam
archívny, múzejný kartón (100% bavlna, v tomto prípade je trvanlivosť výtlačkov viac
ako 100 rokov). “
Čiernobiela fotografia je istou formou abstrakcie, ktorá niektoré prvky obrazu
akcentuje, iné prvky naopak potláča. Pri tejto fotografii sa lepšie môžeme sústrediť
na jej obsah, zachytenú situáciu. Čiernobiela fotografia je zväčša estetickou voľbou,
a to, že Igor Matt nazval svoju výstavu Asymetria prírody má svoj výtvarno-umelecký
význam, je fascinujúcim a komplexným fenoménom. Ten má vo fotografii veľmi silný
vizuálny efekt. Na rozdiel od symetrie prináša dynamiku, napätie i pohyb. Vieme, že
prírodné formy a štruktúry sa nikdy nevyvíjajú podľa striktných symetrických noriem.
V prírode asymetria vyplýva aj zo zakrivenia vetiev stromu, tvaru kmeňov. Ich pútavé
línie, kontrast svetla a tieňa zvyšujú interaktivitu a zaujímavosť snímky. Fotografia
Igora Matta kladie dôraz na veľký rozmer, v ktorom sa aj detail stáva väčším a o to
pôsobivejším. Jeho výpovede o význame a hodnote zdanlivo obyčajného stromu,
zasneženej prírody a vizuálne vstupy do jedinečnej prírody upozorňujú na jej
veľkoleposť. Treba vzdať hold a obdiv priekopníkom fotografie, fyzikom a chemikom,
ktorí vymýšľali spôsoby, ako zachytiť čiernobiely obraz. Bol to kus histórie a nebol to
len predvoj farebnej fotografie. Zakladateľmi americkej klasickej fotografie sú Ansel
Adams a jeho nasledovníci, v súčasnosti mnohí žijú ako John Sexton, Bruce
Barnbaum, John Wimberley, Christopher Burkett, Michael Kenna, Roman Loranc a
iní. Čiernobiela fotografia je tak stará ako samotná fotografia. V roku 1826 francúzsky
vedec Joseph Nicéphore Niépce vytvoril prvú, najstaršiu fotografiu aká sa zachovala
pomocou heliografie. Heliografia sa vyznačovala extrémne dlhými expozičnými časmi
(v hodinách) a slabým prekreslením detailov a poltónov. Dokonalejší a zároveň prvý
v praxi použiteľný proces predstavil jeho spolupracovník, maliar a umelec Louis
Daguerre. Technika po ňom niesla meno Dagerotypia (patentovaná v roku 1839).
Dagmar Kudoláni Srnenská
T & AC
Celkový rozpočet:
56 758,00 EUR
Výška podpory:
50 000,00 EUR