Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025
Mikuláš Schneider- Trnavský sa právom radí k priekopníkom slovenskej hudby. Natrvalo sa
vryl do našej histórie spracovaním piesní Jednotného katolíckeho spevníka. Študoval
v Budapešti, Viedni i Prahe a jeho tvorba tak dosahuje už profesionálnejšiu
úroveň Slovenská pieseň, či už duchovného, alebo folklórneho charakteru je
celoživotným mottom jeho tvorby, čo treba chápať ako súčasť celkového kvasenia
hudobnej kultúry na našom území v časoch národnooslobodzovacích snáh.
Prelúdium a fugetta je malou ukážkou skladateľovej tvorby a súčasťou jeho
albumu Pestrý rad skladieb op.85. Autor zvolil pre túto skladbu
neobarokovú formu, na ktorej si skladatelia zväčša cibria svoju kompozičnú
techniku. Avšak i cez prísnu doktrínu bohatej práce s jednotlivými hlasmi
nepopierateľne presakuje Trnavského typická piesňová melodika v romantickom
štýle, čo dodáva skladbe jedinečnú príchuť.
Významný slovenský skladateľ Vladimír
Bokes dokončil svoju životnú púť v júli 2024. Už ako mladý študent
kompozície vzbudil pozornosť hudobnej verejnosti svojimi odvážnymi
kompozíciami. Zaujímali ho najmodernejšie európske kompozičné školy,
čo najmä v 70-tych rokoch dráždilo predstaviteľov kultúrnej politiky
komunistickej strany. Pokiaľ krédom mladosti bolo podľa jeho slov "nikdy v
novej skladbe neopakovať, čo robil predtým", tak v zrelom veku
"experimentuje zmiešavaním týchto oskúšaných kompozičných postupov".
Jeho tvorba sa takmer vždy opiera o pevný racionálny základ a často vo svojej
tvorbe využíva princíp zlatého rezu.
Prelúdium a fúga č.2 gis mol od V. Bokesa je malou ukážkou z rozmerného diela
Bokesových Trinásť prelúdií a fúg op.53. Prelúdiá a fúgy vznikali v
osemdesiatych rokoch, keď autor písal takpovediac "do šufllíka" a
overoval si svoje schopnosti kompozičného remesla, ktoré boli režimom a
kritikou spochybńované. Podobne ako Ludus Tonalis P.Hindemitha, či Prelúdiá a
fúgy D.Šostakoviča dielo formovo vychádza z J.S.Bacha a jeho Prelúdií a
fúg Temperovaného klavíra. Sám autor vníma túto príbuznosť so spomenutými
dielami 20.storočia a to i v zmysle ťaživej atmosféry, v ktorej vznikali.
Malá suita je vyvrcholením Detského cyklu op.13. V.Bokes
dokladá svoj vzťah k inštruktívnej tvorbe nasledovnými slovami: "...pre
skladateľa má význam
prinajmenšom v tom, že si tu môže
uvedomiť najelementárnejšie prvky
svojho vlastného prejavu a na druhej
strane si môže vytvoriť rebrík
siahajúci až k vlastnému
štýlu."...Nemenej dôležitou motiváciou je pre autora i to, že
"... pomáha deťom vytvoriť si pozitívny vzťah k súčasnej hudbe."
Fryderyk Chopin podobne ako Mozart v klasicizme, predstavuje romantickú
hudbu v jej najrýdzejšej podobe a to cez klavírnu tvorbu, ktorej zasvätil
takmer celé svoje dielo.
Intímna poloha mazuriek odkrýva
poslucháčovi veľmi osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj špecifický
poľský ráz sú tieto klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k
domovine.
Ako klaviristovi bolo Chopinovi
cudzie predvádzanie virtuozity v koncertných salónoch, ktorému čiastočne
podľahol jeho generačný súper F. Liszt. Ani Chopinovým dielam nemožno
odoprieť istú dávku klavírnej romantickej virtuozity, tá však slúži k
umocneniu hĺbky obsahového zámeru diela, tak ako môżme počuť i v známom
Fantasy- Impromptu op.66.
Nocturno Des dur Op. 27 č.2 patrií
medzi najobľúbenejšie skvosty Chopinovej hudby.
Sonáty pre husle a cembalo
od J.S.Bacha sú jedny z prvých sonát v histórii husľovej literatúry,
kde čembalo obligato (vtedy klavír ešte nebol tak známy), nemá len sprievodnú
úlohu, ale je rovnocenným partnerom v hudobnom dialógu a preberá vedenie 2
hlasov. Sonáta A dur sa skladá zo 4 častí. 1.časť nemá tempové
označenie, len označenie charakteru nálady, dolce. 2.časť je v štýle
talianskeho baroka, 3.časť má formu kánonu , 4.časť je opäť fugátová a rýchla.
I.Hrušovský skomponoval
svoju prvú sonátu pre husle a klavír v roku 1956. Romatická krása jednočasťovej kompozície akoby bola snom o
starých časoch, keď všetko bolo krásne, ľúbezné, neboli vojny, komunistické
čistky a strach o vlastný život. Hrušovský tu melodicky spracuváva hudobné myšlienky, podobné nápevom
slovenskej ľudovej piesne v štýle, ktorý by sme dnes označili neoromantizmus.
Inšpiráciou M.Ravela ku
skomponovaniu Tzigane (1924) bola maďarská huslistka Jelly d’Arányi, neter
slávneho Josepha Joachima. Rapsódia Tzigane, koncipovaná ako jeden diel s
vnútornými tempovými a agogickými zmenami, nie je len ódou na husle a
temperament cigánskej hudby, ale aj veľkolepou poctou virtuóznemu štýlu, ktorý
stelesňovali majstri ako Niccolò Paganini či Pablo de Sarasate.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR
Výška podpory:
4 500,00 EUR