Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025
Sonáty pre husle a
čembalo od J.S.Bacha sú jedny z prvých sonát v histórii husľovej literatúry,
kde čembalo obligato (vtedy klavír ešte nebol tak známy), nemá len sprievodnú
úlohu, ale je rovnocenným partnerom v hudobnom dialógu a preberá vedenie 2 hlasov.
Sonáta
A dur sa skladá zo 4 častí. 1.časť nemá tempové označenie, len
označenie charakteru nálady, dolce. 2.časť je v štýle talianskeho baroka,
3.časť má formu kánonu , 4.časť je opäť fugátová a rýchla.
Hlavným inšpiračným zdrojom skladby Udržateľná
všímavosť od P.Machajdíka je
pojem udržateľnosti našej planéty. Sústreďuje sa na prevládajúce témy: zmena
klímy, znečistenie životného prostredia. Skladba nabáda k zamysleniu sa
nad súčasnými problémami životného prostredia a k väčšej vnímavosti a citlivejšiemu
prístupu k problematike udržateľnosti. V malej besede by sme radi porozprávali
aké pocity a predstavy máme pri prevedení diela a oboznámili sa, aké dojmy vo vás táto
skladba vyvolala.
I.Hrušovský skomponoval
svoju prvú sonátu pre husle a klavír v roku 1956. Romatická krása jednočasťovej kompozície akoby bola snom o
starých časoch, keď všetko bolo krásne, ľúbezné, neboli vojny, komunistické
čistky a strach o vlastný život. Hrušovský tu melodicky spracuváva hudobné myšlienky, podobné nápevom
slovenskej ľudovej piesne v štýle, ktorý by sme dnes označili neoromantizmus.
Tvorba skladateľa a dirigenta Ľ.Rajtera bola inšpirovaná aj ľudovými tradíciami,
slovenské a maďarské piesne
spracovával v mnohých skladbách. Tri
slovenské tance vznikli
pôvodne pre symfonický orchester. Verzia pre husle a klavír patrí medzi
posledné rukopisy, ktoré Ľ. Rajter dokončil.
“Hudbu človek netvorí - hudbu
človek žije. Hudbu človek nepočúva, hudbu človek absorbuje. Preniká ním,
všetkými cievami, tak ako pulzuje celým bytím tvorcu.“ Tieto slová E.Suchoňa obzvlášť platia pre Poème macabre, dielo skomponované
v roku 1963. Skladba poukazuje na programovú inšpiráciu, keď svetové
udalosti vyvolali v skladateľovi pocity nebezpečenstva svetového
nukleárneho konfliktu. Poème macabre je filozofická úvaha v tónoch o najzákladnejších
otázkach bytia, o živote a smrti.
Inšpiráciou M.Ravela ku
skomponovaniu Tzigane (1924) bola maďarská huslistka Jelly d’Arányi, neter
slávneho Josepha Joachima. Rapsódia Tzigane, koncipovaná ako jeden diel s
vnútornými tempovými a agogickými zmenami, nie je len ódou na husle a
temperament cigánskej hudby, ale aj veľkolepou poctou virtuóznemu štýlu, ktorý stelesňovali majstri
ako Niccolò Paganini či Pablo de Sarasate.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR
Výška podpory:
4 500,00 EUR