Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

Krátky opis
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) - Sonáta pre husle a čembalo A dur BWV 1015 1. Dolce 2. Allegro assai 3. Andante un poco 4. Presto Peter Machajdík (1961) - Udržateľná všímavosť Ivan Hrušovský (1927 - 2001) - Sonáta pre husle a klavír č.1 Ľudovít Rajter (1906 - 2000) - Tri slovenské tance Eugen Suchoň (1908 - 1993) - Poème macabre op.17 Maurice Ravel (1875 - 1937) - Tzigane
Fotogaléria
Názov podujatia
Bratislavské komorné duo, Ján Timčák - husle, Zuzana Zamborská - klavír

Miesto konania / kraj
Žilina / Žilina

Termín konania
19.11.2025

Popis projektu

Sonáty pre husle a čembalo od J.S.Bacha sú jedny z  prvých sonát v histórii husľovej literatúry, kde čembalo obligato (vtedy klavír ešte nebol tak známy), nemá len sprievodnú úlohu, ale je rovnocenným partnerom v hudobnom dialógu a preberá vedenie 2 hlasov. Sonáta A dur sa skladá zo 4 častí. 1.časť nemá tempové označenie, len označenie charakteru nálady, dolce. 2.časť je v štýle talianskeho baroka, 3.časť má formu kánonu , 4.časť je opäť fugátová a rýchla.

Hlavným inšpiračným zdrojom skladby Udržateľná všímavosť od P.Machajdíka je pojem udržateľnosti našej planéty. Sústreďuje sa na prevládajúce témy: zmena klímy, znečistenie životného prostredia. Skladba nabáda k zamysleniu sa nad súčasnými problémami životného prostredia a k väčšej vnímavosti a citlivejšiemu prístupu k problematike udržateľnosti. V malej besede by sme radi porozprávali aké pocity a predstavy máme pri prevedení  diela a oboznámili sa, aké dojmy vo vás táto skladba vyvolala.

 

I.Hrušovský skomponoval svoju prvú sonátu pre husle a klavír v roku 1956. Romatická krása  jednočasťovej kompozície akoby bola snom o starých časoch, keď všetko bolo krásne, ľúbezné, neboli vojny, komunistické čistky a strach o vlastný život. Hrušovský tu melodicky  spracuváva hudobné myšlienky, podobné nápevom slovenskej ľudovej piesne v štýle, ktorý by sme dnes označili  neoromantizmus.

 

Tvorba skladateľa a dirigenta Ľ.Rajtera  bola inšpirovaná aj ľudovými tradíciami, slovenské a  maďarské piesne spracovával  v mnohých skladbách. Tri slovenské tance vznikli  pôvodne pre symfonický orchester. Verzia pre husle a klavír patrí medzi posledné rukopisy, ktoré Ľ. Rajter dokončil.

“Hudbu človek netvorí - hudbu človek žije. Hudbu človek nepočúva, hudbu človek absorbuje. Preniká ním, všetkými cievami, tak ako pulzuje celým bytím tvorcu.“  Tieto slová E.Suchoňa obzvlášť platia pre Poème macabre, dielo skomponované v roku 1963. Skladba poukazuje na programovú inšpiráciu, keď svetové udalosti vyvolali v skladateľovi pocity nebezpečenstva svetového nukleárneho konfliktu. Poème macabre je filozofická úvaha v tónoch o najzákladnejších otázkach bytia, o živote a smrti.                           

 

Inšpiráciou M.Ravela ku skomponovaniu Tzigane (1924) bola maďarská huslistka Jelly d’Arányi, neter slávneho Josepha Joachima. Rapsódia Tzigane, koncipovaná ako jeden diel s vnútornými tempovými a agogickými zmenami, nie je len ódou na husle a temperament cigánskej hudby, ale aj veľkolepou poctou  virtuóznemu štýlu, ktorý stelesňovali majstri ako Niccolò Paganini či Pablo de Sarasate.

 

 

Názov prímateľa
Bratislavské komorné duo

Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR

Výška podpory:
4 500,00 EUR