Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025
Musica slovaca, skladba od I.Zeljenku, napísaná na ľudové piesne z Čičmian, je obľúbená u publika aj u interprétov. Hráva sa v rôznych inštrumentačných verziách. V roku 2001 získala cenu SOZA za najúspešnejšiu skladbu v oblasti vážnej hudby.
Sonátu č.3 pre klavír a husle Es dur venoval L.van Beethoven svojmu učiteľovi A.Salierimu. Píše ju v dobe, kedy
je už uznávaný klavírny virtuóz a skladateľ.
Beethoven býval v tomto období častejšie hosťom v grófskom paláci Keglevich
v Bratislave. Mladá Babette von Keglevich bola jeho vynikajúca žiačka a
znalkyňa jeho diela, ale veľmi skoro sa
vydala za bohatého grófa. 1.časť sonáty sa prezentuje v divoko rýchlom tempe. Hlavnú
úlohu ma klavír, čo aj vyplýva z názvu skladby, ale part huslí je taktiež veľmi
náročný, čo dokonca kritizovali kritici vtedajšej doby. Husle sa s klavírom
navzájom striedajú vo vedení hlavnej melodickej línie a doprovode. 2.časť je
nádherné Adagio, ktoré sa svojou hĺbkou výrazu vyrovná s Beethovenovými neskoršími
opusmi. Záverečné Rondo je temperamentné, virtuózne a zároveň šarmantné,
rovnako ako 5. Klavírny koncert, tiež v tónine Es dur.
E.Suchoň sa považuje za najvýznamnejšieho
predstaviteľa slovenskej hudobnej moderny a tvorcu prvej národnej opery
Krútňava. Cyklus Preletel sokol je
časť z inštruktívneho diela pre klavír Obrázky zo Slovenska. Vychádza zo
slovenských ľudových piesní a svojou živou spontánnou výpoveďou si podmaňuje
poslucháča. Skladá sa zo štyroch skladieb, ktoré na seba bez prestávky
naväzujú. B.Urban upravil toto dielo pre husle a
klavír.
Skladba Nové miesta (na mape) sa podľa slov jej autora Petera Machajdíka dotýka problematiky otepľovania
klimatického systému zeme, čo prispieva k zdvíhaniu morskej hladiny. To môže v
budúcnosti spôsobovať vznik nových miest na mape sveta, nových ostrovov a
pevnín. Kompozícia nabáda k zamysleniu sa nad súčasnými problémami
životného prostredia. Po zaznení skladby bude diskusia a priestor na otázky, na
pálčivé témy súčasnosti. Interpretráciou tejto skladby chceme predstaviť umenie ako živé komunikačné médium,
ktorým je možné sa vyjadrovať k zásadným problémom spoločnosti a prispievať k
jej zlepšeniu.
Mikuláš Schneider-Trnavský v jedinečnom diele Duhopol (1954) skĺbil
virtuózny štýl hry primášov slovenských cimbáloviek so žánrom klasickej hudby.
Kompozícia má aj verziu sólo husle s orchestrom. Spracúva dve ľudové
piesne, prvá pieseň má názov Duhopol.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR
Výška podpory:
4 500,00 EUR