Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

Musica slovaca od I.Zeljenku je skladba na ľudové
piesne z Čičmian. Má mnoho rôznych inštrumentačných verzií a je veľmi obľúbená
u publika aj u interprétov. V roku 2001 získala cenu SOZA za najúspešnejšiu
skladbu v oblasti vážnej hudby.
Sonáty pre husle a čembalo J.S.Bacha
sú prvé sonáty v histórii husľovej
literatúry, kde čembalo (vtedy klavír ešte nebol tak známy), nemá len
sprievodnú úlohu, ale je rovnocenným partnerom v hudobnom dialógu, ba čo viac,
preberá vedenie 2 hlasov. Sonáta A dur
sa skladá zo 4 častí a je plná optimizmu. Prvá časť nemá tempové označenie, len
označenie charekteru nálady, dolce-sladko. V tvorbe Bacha je takéto označenie
výnimočné a časť je naozaj sladká, krásna, optimistická. 2.časť je v štýle
talianskeho baroka. 3.časť je meditatívny kánon a v 4.časti sa odohráva
viachlasný pohyb jasne v barokovej štruktúre podobnej fúge.
F.Chopin podobne ako
Mozart v klasicizme, predstavuje romantickú hudbu v jej najrýdzejšej podobe a
to cez klavírnu tvorbu, ktorej zasvätil takmer celé svoje dielo. Intímna poloha
mazuriek
odkrýva poslucháčovi veľmi osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj špecifický
poľský ráz sú tieto klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k
domovine. Ako klaviristovi bolo Chopinovi cudzie predvádzanie
virtuozity v koncertných salónoch, ktorému čiastočne podľahol jeho generačný
súper F. Liszt. Ani Chopinovým dielam nemožno odoprieť istú dávku
klavírnej romantickej virtuozity, tá však slúži k umocneniu hĺbky obsahového
zámeru diela, tak ako môżme počuť i v známom Fantasy- Impromptu op.66. Nocturno Des dur Op. 27 č.2 patrií
medzi najobľúbenejšie skvosty Chopinovej hudby.
Malá suita od V.Bokesa je vyvrcholením Detského cyklu op.13. V.Bokes dokladá svoj vzťah k
inštruktívnej tvorbe nasledovnými slovami: "...pre skladateľa má význam
prinajmenšom v tom, že si tu môže uvedomiť najelementárnejšie prvky svojho
vlastného prejavu a na druhej strane si môže vytvoriť rebrík
siahajúci až k vlastnému štýlu."...Nemenej dôležitou motiváciou je pre
autora i to, že "... pomáha deťom vytvoriť si pozitívny vzťah k
súčasnej hudbe."
Hlavným inšpiračným zdrojom
skladby Udržateľná všímavosť od P.Machajdíka
je pojem udržateľnosti našej planéty. Sústreďuje sa na prevládajúce témy: zmena
klímy, znečistenie životného prostredia. Skladba nabáda k zamysleniu sa
nad súčasnými problémami životného prostredia a k väčšej vnímavosti a
citlivejšiemu prístupu k problematike udržateľnosti. V malej besede by sme radi
porozprávali aké pocity a predstavy máme pri prevedení tohto diela a oboznámili
sa, aké dojmy vo vás táto skladba vyvolala.
M.Sch.-Trnavský v skladbe Duhopol (1954) skĺbil virtuózny štýl hry primášov slovenských cimbáloviek so žánrom klasickej hudby. Dielo má aj verziu sólo husle s orchestrom. Spracúva dve ľudové piesne, prvá pieseň má názov Duhopol.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR
Výška podpory:
4 500,00 EUR