Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

Krátky opis
Ilja Zeljenka - Musica slovaca (úprava B.Urban) Johann Sebastian Bach - Sonáta pre husle a cembalo A dur BWV 1015 Fryderyk Chopin Nocturno Des dur op.27 č.2 Mazurka b mol op.24 č.4 Mazurka gis mol op.33 č.1 Phantasie Impromptu cis mol op.66 Vladimír Bokes - Malá suita z Detského cyklu op.13 Peter Machajdík - Udržateľná všímavosť (premiéra) Mikuláš Schneider-Trnavský - Duhopol
Fotogaléria
Názov podujatia
Bratislavské komorné duo, Ján Timčák - husle, Zuzana Zamborská - klavír, Synagóga Panská 3, 18.00 hod.

Miesto konania / kraj
Ružomberok / Ružomberok

Termín konania
11.10.2025

Popis projektu

Musica slovaca od I.Zeljenku je skladba na ľudové piesne z Čičmian. Má mnoho rôznych inštrumentačných verzií a je veľmi obľúbená u publika aj u interprétov. V roku 2001 získala cenu SOZA za najúspešnejšiu skladbu v oblasti vážnej hudby.

Sonáty pre husle a čembalo  J.S.Bacha sú  prvé sonáty v histórii husľovej literatúry, kde čembalo (vtedy klavír ešte nebol tak známy), nemá len sprievodnú úlohu, ale je rovnocenným partnerom v hudobnom dialógu, ba čo viac, preberá vedenie 2 hlasov. Sonáta A dur sa skladá zo 4 častí a je plná optimizmu. Prvá časť nemá tempové označenie, len označenie charekteru nálady, dolce-sladko. V tvorbe Bacha je takéto označenie výnimočné a časť je naozaj sladká, krásna, optimistická. 2.časť je v štýle talianskeho baroka. 3.časť je meditatívny kánon a v 4.časti sa odohráva viachlasný pohyb jasne v barokovej štruktúre podobnej fúge.

F.Chopin podobne ako Mozart v klasicizme, predstavuje romantickú hudbu v jej najrýdzejšej podobe a to cez klavírnu tvorbu, ktorej zasvätil takmer celé svoje dielo. Intímna poloha mazuriek odkrýva poslucháčovi veľmi osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj špecifický poľský ráz sú tieto klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k domovine. Ako klaviristovi bolo Chopinovi cudzie predvádzanie virtuozity v koncertných salónoch, ktorému čiastočne podľahol jeho generačný súper F. Liszt. Ani Chopinovým dielam  nemožno odoprieť  istú dávku klavírnej romantickej virtuozity, tá však slúži k umocneniu hĺbky obsahového zámeru diela, tak ako môżme počuť i v známom Fantasy- Impromptu op.66. Nocturno Des dur Op. 27 č.2 patrií medzi najobľúbenejšie skvosty Chopinovej hudby.

 

Malá suita od V.Bokesa je vyvrcholením Detského cyklu op.13. V.Bokes dokladá svoj vzťah k inštruktívnej tvorbe nasledovnými slovami: "...pre skladateľa má význam prinajmenšom v tom, že si tu môže uvedomiť najelementárnejšie prvky svojho vlastného prejavu a na druhej strane si môže vytvoriť rebrík siahajúci až k vlastnému štýlu."...Nemenej dôležitou motiváciou je pre autora i to, že  "... pomáha deťom vytvoriť si pozitívny vzťah k súčasnej hudbe."

 

Hlavným inšpiračným zdrojom skladby Udržateľná všímavosť od P.Machajdíka je pojem udržateľnosti našej planéty. Sústreďuje sa na prevládajúce témy: zmena klímy, znečistenie životného prostredia. Skladba nabáda k zamysleniu sa nad súčasnými problémami životného prostredia a k väčšej vnímavosti a citlivejšiemu prístupu k problematike udržateľnosti. V malej besede by sme radi porozprávali aké pocity a predstavy máme pri prevedení tohto diela a oboznámili sa, aké dojmy vo vás táto skladba vyvolala.

 

M.Sch.-Trnavský v skladbe Duhopol (1954) skĺbil virtuózny štýl hry primášov slovenských cimbáloviek so žánrom klasickej hudby. Dielo má aj verziu sólo husle s orchestrom. Spracúva dve ľudové piesne, prvá pieseň má názov Duhopol.

Názov prímateľa
Bratislavské komorné duo

Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR

Výška podpory:
4 500,00 EUR