Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

Sonáty pre husle a čembalo od J.S.Bacha sú prvé sonáty v histórii husľovej literatúry,
kde čembalo (vtedy klavír ešte nebol tak známy), nemá len sprievodnú úlohu, ale
je rovnocenným partnerom v hudobnom dialógu, ba čo viac, preberá vedenie 2
hlasov. Sonáta A dur sa skladá zo 4 častí a je plná optimizmu. Prvá
časť nemá tempové označenie, len označenie charakteru nálady, dolce-sladko. V tvorbe
Bacha je takéto označenie výnimočné. 2.časť je v štýle talianskeho baroka. 3.časť
je meditatívny kánon a v 4.časti sa odohráva viachlasný pohyb jasne v barokovej
štruktúre podobnej fúge.
Dielo P.Duchnického Quinteen-Music (2019) bolo napísané na
objednávku Rajeckej hudobnej jari. Viac o nej ako aj o druhej skladbe
Vokalíza povie osobne sám autor.
F.Chopin podobne ako
Mozart v klasicizme, predstavuje romantickú hudbu v jej najrýdzejšej podobe a
to cez klavírnu tvorbu, ktorej zasvätil takmer celé svoje dielo. Intímna poloha
mazuriek
odkrýva poslucháčovi veľmi osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj špecifický
poľský ráz sú tieto klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k domovine.
Ako klaviristovi bolo Chopinovi cudzie predvádzanie virtuozity v
koncertných salónoch, ktorému čiastočne podľahol jeho generačný súper F. Liszt.
Ani Chopinovým dielam nemožno odoprieť istú dávku klavírnej
romantickej virtuozity, tá však slúži k umocneniu hĺbky obsahového zámeru
diela, tak ako môżme počuť i v známom Fantasy- Impromptu op.66.
E.H.Grieg - predstaviteľ nórskej národnej hudby, napísal svoju 3.
husľovú sonátu (1887) v tónine c mol, pričom neostal nič dlžný
osudovému charakteru tóniny. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda
s lyrickými pasážami. Hudba evokuje veľkoleposť severskej prírody
s množstvom fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú
časť otvára hrdinská, technicky
náročná téma, po ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele
počujeme chromatické postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2. časti
vystrieda scherzo, inšpirované nórskym folklórom. 3. časť je temperamentným tancom, pripomínajúcim mýtické
dávne časy.
Skladba M.Sch.-Trnavského Duhopol (1954) je jedinečné dielo v
slovenskej husľovej literatúre. Skladateľ v ňom skĺbil do jedného
celku ľudovú pieseň, vitruóznu hru na husle slovenských primášov so žánrom
klasickej hudby. Dielo má aj verziu sólo husle s orchestrom. Spracúva dve
ľudové piesne, prvá pieseň má názov Duhopol.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR
Výška podpory:
4 500,00 EUR